◄ جای خالی اورژانس دریایی
تیننیوز| یکی از پزشکان صنعت نفت گفت: جای اورژانس دریایی خالی است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز،پیمان فریدنیا با اشاره به گونههای مختلف اورژانس گفت: اورژانس سه مدل دارد. یکی زمینی است که معمولا در سطح شهر میبینید و آمبولانس دارد. یکی هم مدل پروازی است که معمولا با هیلکوپتر انجام میشود. مدل دیگری هم دارد که Hospital ship یا اورژانس دریایی نامیده میشود.
او ادامه داد: اورژانس دریایی بستگی به حجم سرویس و سطح سرویس اسامی متفاوتی دارد. در سطح معمولی یک یا دو مریض را با یک شناور جابهجا میکند که هم از کشتی و هم از جزایر میتواند این بیماران را تحویل بگیرد و در سطح عالی این شناور تقریبا یک بیمارستان 33 تختخوابی است که روی عرشه شناور بزرگ طراحی میشود. در این حالت مریض را در حین حرکت شناور از محل تحویل گرفته تا رسیدن به بندرها هم مریض تحت درمان قرار میگیرد. خدماتی حتی در حد عمل جراحی.
فریدنیا با اشاره زمینههای اجرایی شدن اورژانس دریایی گفت: بحث دریا تفاوتش با بقیه موارد این است که محدودیتهای فوقالعاده زیادی دارد. به دلیل عدم ارتباط مناسب هوایی، انتقال بیمار بسیار سخت است. در واقع فقط به شکل استفاده از شناور میتوان این کار را به نحو احسن انجام داد. در این حوزه هم پتانسیل اجرایی خوب داریم. در واقع هم امکان ساخت شناورهای نسبتا خوبی را داریم هم تکنولوژی پزشکی بومی شده را داریم.
او همچنین به درآمدزایی در این حوزه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سواحل خوبی داریم و در این سواحل فضای خوبی برای ارائه این خدمت به حوزه بینالمللی وجود دارد. از نظر استراتژیکی ارائه این سرویس پتانسیل مراکز بیمارستانی ما را هم افزایش دهد. چون میتواند مریضهای زیادی را از خلیج فارس به سمت سواحل ما سوق دهد.
فریدنیا با اشاره به تجربه حضور چندین ساله در جزیره خارک گفت: بعضا مریض چند مایلی جزیره بود اما به دلیل عدم اطلاع از سرویس ما، آن کشتی برای درمان مریض بدحالی که مشکلات جدی داشت، با شارجه هماهنگیهای لازم را انجام میداد. در حالی که مثلا نیم ساعت با ما فاصله داشت و 4 ساعت با شارجه و امکانات ما 5 برابر شارجه بود!
این پزشک با اشاره مشکلاتی که در حال حاضر در این زمینه وجود دارد گفت: عدم اطلاعرسانی در خصوص شرایط مناسب ما یکی از مشکلات عده است. اینکه کشتیها اطلاعاتی درباره امکانات خشکی ما ندارند، باعث میشود که برای درمان عمدتا به کشورهای حاشیه خلیجفارس مراجعه کنند.
از طرف دیگر ما ابزارهای مناسب یا همان شناورهای مناسب برای اورژانس دریایی که بتواند مریضها از کشتیها بگیرد و به خشکی منتقل کند نداریم و در این زمینه بسیار ضعیف هستیم. سیستم مناسبی برای ارائه این خدمت نیست.
فریدنیا ادامه داد: اما خوشبختانه همه زیرساختهای آن وجود دارد. در واقع هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. ما در کشور امکان ساخت کشتیهای کاتامارا را داریم با عرشههای نسبتا خوب برای ارائه خدمات پزشکی که هم از پایداری مناسبی در مقابل امواج برخوردار است و هم سرعت بسیار خوبی دارد.
او نامشخصبودن متولی را یکی از عمدهترین موانع راهاندازی اورژانس دریایی دانست و افزود: اجرای این پروژه شدنی است اما متولی درستی ندارد. چندین بار سعی کردیم این کار را بکنیم. در حقیقت در صورت راهاندازی اورژانس دریایی، این طرح 5 تا 6 ذینفع اصلی دارد: سازمان بنادر، ارتش و سپاه پاسداران، وزارت نفت و یکی هم خود دانشگاه علوم پزشک و هلال احمر است.
پیمان فریدنیا ضمن تاکید بر اینکه راهاندازی این پروژه نیازمند همکاری همه ذینفعان است گفت: به هر حال قطعا این اتفاق نیازمند همکاری همه است و به نوعی مشارکت نیاز دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.