◄ چگونه میتوان به روند کاهشی تلفات جادهای سرعت بخشید
وبلاگ حمید نجف- در ویکیپدیا آمده كه بودجه از واژه بوژه که یک كلمه فرانسوی قدیم است گرفتهشده، بوژه به کیف چرمیای اطلاق میشده که وجوه نقد را در آن نگهداری میکردند.
بودجه در حقیقت فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است، نوعی برنامهریزی راهبردی برای نیل به اهداف كلان كشور است، بدون تردید رفع چالشهای موجود و شتاب دادن به جریان رشد و توسعه كشور؛ تنها از طریق یك بودجهریزی صحیح امکانپذیر است؛ با این حساب هرگونه پس رفت و پیشرفتی، با چگونگی اختصاص بودجه رابطه مستقیمی دارد و دقت در بهرهبرداری بهینه از سرمایههای اندك ملت شریف و اولویتبندی صحیح آن، بسیار لازم و حیاتی است.
دراینبین البته بینش و نگاه جزیرهای و قبیلهای میتواند تا حدودی مخرب باشد، ازاینرو حداقل توقع مردم این است، كه وكلایشان با تفكر ملی و علم به چالشهای اساسی مملكت؛ بودجه كل كشور را مطالعه و تصویب کنند.
اگر بر این باوریم كه شرایط اقتصادی امروز ما ناشی از تفكر دیروز ماست؛ پس چارهای نداریم كه بهجای هزینه درمان؛ كمی برای پیشگیری خرج كنیم.
میدانیم؛ كه نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی، این روزها در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده بسیار درگیر كار هستند؛ شاید فشارهای مستقیم و غیرمستقیمی جهت افزایش و یا حتی كاهش بودجه بعضی از بخشها، اعصاب آنان را مشوش کرده باشد، بنابراین امروز قصد زیادهگویی ندارم.
نه میخواهم بودجهای را كاهش دهند و نه افزایش؛ خودمختارند، فقط میخواهم چند آمار بسیار نگرانکننده را در اختیار آنان قرار دهم، اگر میدانند كه ملالی نیست، اما اگر نمیدانند خواندنش ضرری ندارد، قضاوت و تصمیمگیری هم با خودشان است.
- رئیس پلیس راهور ناجا: «در نیمه نخست امسال از مرگ 7 هزار و 83 نفر در تصادفات رانندگی خبر داد و اظهار کرد: روزانه 45 نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و 850 تن زخمی میشوند.»
- طبق تحقیقات پلیس، تقریباً 6 درصد درآمد ناخالص کشور در تصادفات از بین میرود.
- مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حملونقل جادهای کشور: «سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند.»
- رئیس پلیسراه راهور ناجا اعلام کرد: «٣ درصد تصادفات در محلهای حادثهخیز راهها رخ میدهد و دوهزار نفر در محلهای حادثهخیز جادهها کشته میشوند، بر اساس آخرین جمعبندیهای پلیسراه حدود 3400 محل حادثهخیز در جادههای برونشهری وجود دارد که بهرغم کاهش آنها در سالهای گذشته وضعیت 1500 محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آنها رخ میدهد؛ طبق گفته وی تصادفات جادهای تنها در نقاط حادثهخیز سالانه حدود 2400 میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد میکند؛ قطعاً باید همه دستگاههای
مسئول بخصوص مراجع قانونگذار اعتبارات ویژهای را برای اصلاح سریع محلهای حادثهخیز اختصاص دهند.
- معاونت اقتصاد حملونقل وزارت راه و شهرسازی: «هر مرگومیر چیزی حدود یک میلیارد و ٢ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد میکند.»
- گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی دارد.
نهایتاً اظهارات مدیرکل دفتر برنامهوبودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای سازمانی كه طبق قانون مسئولیت بهسازی نقاط حادثهخیز جادههای كشور به عهده آن است، سازمانی كه به نسبت بودجه تخصیصی قادر به خدمت خواهد بود.
-«اگر بودجه سال 95 و 96 را باهم مقایسه کنید متوجه میشوید که کلاً در سال 96 بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای بودجه کاهشی بوده است و از افزایش بودجه خبری نیست، یعنی تقریباً عددی در حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بودجه داشتهایم، البته این بودجه در حال حاضر در مرحله لایحه است و تبدیل به قانون نشده و ممکن است تغییراتی در آن انجام شود.»
البته برای كوتاه كردن مطلب دیگر به سراغ ارائه آمارهایی نظیر تعداد معلولان ناشی از حوادث رانندگی و همچنین تبعات ناهنجاریهای اجتماعی ناشی از این سوانح نمیروم و به همین آیتمهای محدود بسنده میکنم.
از آنجائی که دولت محترم در اختصاص بودجه ممكن است گاهی دچار فشار؛ رودربایستی و معذوریت قرار بگیرد؛ طبیعتاً برای جبران مجبور به كاستن از برخی بودجههای زیرساختی و بسیار مهم خود است جا دارد كه نمایندگان محترم بهعنوان وكلای ملت با علم به این شرایط بغرنج راهكار مناسبی بیندیشند و با جدیت بیشتری نسبت به تصویب این لوایح مهم و سرنوشتساز كشور اقدام کنند.
اگر اعتقاد به كاهش تلفات جادهای و خسارات انبوه جانی و مالی آن داریم، بهتر است بدون تعارف نه در شعار بلكه در عمل این موضوع را به اثبات برسانیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.