◄ تغییر ساختار ادارات کل راه و شهرسازی در شورای عالی اداری
تیننیوز | طرح تغییر ساختار ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات کل حملونقل و پایانههای استانها سرانجام در شورای عالی اداری با حضور معاون اول رئیسجمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح و تصمیماتی در این زمینه نیز اتخاذ شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، جلسه اخیر شورای عالی اداری روز گذشته با حضور معاون وزرای آموزشوپرورش، راه و شهرسازی، دادگستری، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، استانداران تهران و زنجان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این جلسه تغییر ساختار ادارات کل راه و شهرسازی استانها و واحدهای تابعه عملیاتی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از دیگر موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی نیز در این زمینه اتخاذ شد.
در ادامه این نشست به موضوع اصلاح مصوبه ساماندهی امور حملونقل مسافر و کالا در مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور پرداخته شد که پس از ارائه دیدگاهها و نظرات مختلف مقرر شد جلسهای در این خصوص به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و حضور دستگاههای مرتبط برگزار و جمعبندی نهایی به دولت ارائه شود.
جهانگیری همچنین ضمن تأکید بر مدیریت یکپارچه و ساماندهی مرزهای کشور برای تسهیل امور صادرات و واردات از رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور درخواست تشکیل جلسهای در این ارتباط با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیسکل گمرک و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای شد و جمعبندی آن تسهیل امور صادرات و واردات و مدیریت یکپارچه در مرزها را به دنبال داشته باشد.
این مسئله در اواسط سال گذشته در بدنه وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و موافقان و مخالفان این طرح نظرات متفاوتی در این زمینه بیان کردند.
طبق نظر برخی از کارشناسان این طرح وضعیت فعلی ساختار حوزه راهداری در ادارات كل راه و شهرسازی استانها نباید شتابزده تغییر نماید و این ادغام در صورت عدم توجه به تبعات آتی آن، میتواند یك خطای كلیدی و استراتژیك محسوب شود و حتی ممكن است در آینده موجب پشیمانی طراحان و متصدیان و از همه مهمتر، ضرر و زیان كلان اقتصادی به كشور را فراهم نماید.
و عدهای دیگر راهکار متفاوتی ارائه کردند؛ بهطوری که اگر قسمتی از حوزه مدیریت راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی هر استان انتزاع (مثلاً 30 تا 40 درصد آن) و به ادارات كل حملونقل و پایانههای هر استان بپیوندد و نگهداری شبكه راههای ملی همچنان طبق روال گذشته بر عهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای (با ادارات كل ذیربط استانی و کارکنان و امكانات جدید ملحق شده به آنها) باشد و بخش باقیمانده حوزه مدیریت راهداری (حدود 60 تا 70 درصد آن) در همان ادارات كل راه و شهرسازی هر استان باقی بماند، همچون روال موجود، كه صرفاً نگهداری راههای غیرشریانی را با
اعتبارات استانی و کمکهای ملی بهجز اعتبارات سازمان راهداری و حملونقل جادهای (كه مختص راههای شریانی است) دنبال نماید. بدین ترتیب یك گام رو به مسیری كه كشورهای پیشرو دنبال كردهاند، حركت كردهایم ضمن اینكه هیچ پست سازمانی و تشكیلات جدیدی در دولت اضافه نمیشود و صرفاً مسئولیتها تصریح میگردد و البته شبكه راههای ملی از حیث نگهداری هیچ صدمهای نمیبیند. البته این پیشنهاد هم ممكن است بهترین راهحل ممكن نباشد ولی جای تأمل را دارد.
اما اندکی دیگر بر این باورند که این ادغام تمام سرمايه انسانی چندساله حوزه ترانزيت، كالا، مسافر، ITS و فناوری یکشبه از بين خواهد رفت. از همين حالا نيروهای حملونقل تهديد به حضور در راهداری زمستان امسال میشوند. بهترين گزينه تشكيل يك اداره كل راهداری منفك از راهسازی و مسكن و حملونقل است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.