◄ شیرینی که به کام مردم تلخ شد
تیننیوز| پس از ورود اولین فروند ایرباس A321 به آشیانه هما، خبرهای بسیار تندی از سوی رسانههای منتقد دولت بلند شد، رسانههایی که سعی داشتند با تیترهای نظیر «فرود تحقیرآمیز»، «ورود ایرباس مرجوعی»، «ذوقزدگی از تحویل یک فروند ایرباس» و «نوسازی پرحاشیه»، تلاش کردند تا این رویدادی را که مدتهاست جامعه صنعت حملونقل و مردم منتظر آن بودند ناچیز و حتی توهینآمیز جلوه دهند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، پس از توافق هستهای با گروه 5+1 و خروج صنعت هوایی ایران از تحریم، مذاکرات برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی ایران رنگ و بوی تازه گرفت؛ هر چند که در زمان تحریمها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» همواره در حال مذاکره برای ورود هواپیما بود اما در شرایطی که ایران در آن قرار داشت در سالهای اخیر موفق به خرید هواپیمای نو نشد.
در بهمن ماه سال گذشته در سفر روحانی به فرانسه تفاهمنامه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به امضاء رسید و پس از آن، نور امید تازهای در صنعت هوایی ایران جان گرفت. پس از آن بود که وزارت راه و شهرسازی زمانهای مختلفی را برای ورود هواپیمای نو به کشور وعده کرد اما به دلایل مختلف در زمانهای اعلام شده ورود هواپیما محقق نشد؛ در همان زمان هم رسانههای منتقد دولت سکوت نکردند و خبرهای مبنی بر «خلف وعده آخوندی» را منتشر کردند.
طبق عقیده برخی از کارشناسان حملونقل، اگر در زمان این دولت حادثه هوایی رخ میداد و جان بسیاری از هموطنان گرفته میشد اولین کسی که محکوم میشد وزارت راه بود؛ چرا که هنوز نتوانسته حتی یک فروند هواپیمای نو وارد چرخه صنعت حملو نقل هوایی کشور کند.
حال پس از یک سال پیچ و خمهای مذاکره و راه سختی که پیش روی ورود هواپیما به کشور بود اولین فروند هواپیمای ایرباسA321 در ایران فرود آمد اما برخی از رسانهها این شیرینی را هم به کام مردم تلخ کردند، رسانههایی که هم در زمان قبل از ورود و هم در زمان ورود هواپیما سکوت نکردند و در جهت باد وزیدند.
پس از حادثه برخورد دو قطار در هفتخوان شاهرود که 30 کشته و 130 زخمی به جای گذاشت؛ هجمه و واکنشهای شدیدی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی علیه وزارت راه صورت گرفت؛ خبرهایی که اولویت نوسازی تجهیزات ریلی را به صنعت هوایی کشور ترجیح میدادند. همین رسانهها اگر حادثهای در پروازی صورت میگرفت دوباره در جهت باد تغییر نظر میدادند.
اما تنها بوی یک چیز به مشام میرسد «تخریب»، اگر دولت ایرباس نخرد میگویند برجام چه شد؟ اگر ایرباس بخرند میگویند اولویت هواپیما نبود! قطعا اگر در زمان این دولت هواپیمایی سقوط میکرد همان رسانههای منتقد دولت از عدم نوسازی ناوگان هوایی انتقاد میکردند.
انتقاد غیرمنصفانه و حتی غیر کارشناسی برخی از رسانهها باعث شد تا در بین افکار عمومی که از ورود هواپیما خوشحال بودند شکی بیفتد که باور نکنند ورود این هواپیما حاصل برجام بوده است.
اما تنها موضوعی که شاید همه را نگران کند وضعیت قرارداد هما با ایرباس وبوئینگ در صورت بازگشت تحریمهاست که در همین زمینه مدیرعامل هما همواره اعلام کرده است که پیشبینی این موضوع در قرارداد با ایرباس و بوئینگ کاملا دیده شده است و در صورت برگشت تحریمها تمام پیشپرداختها باز خواهد گشت.
چندی پیش اصغر فخریهکاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه عنوان کرده است، در صورت مانع تراشی از سوی دولت آینده آمریکا و بر هم خوردن معامله، همه پولهای پرداخت شده باید به ایران بازگردانده شود.
فخریهکاشان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که یک سال است کشور با آن روبهرو است؛ این موضوع است که اگر تحریمها به هر دلیلی بازگشت وضعیت قراردادهای بعد از برجام چه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه باید بگویم این موضوع در قرارداد با بوئینگ حل شده است.
وی ابراز کرد: برگشت تحریمها چند موضوع به هم تنیده است؛ اگر تحریمهای گذشته برگردد یا تحریمهای جدیدی اعمال شود و یا اینکه اگر قرارداد به هر دلیل دیگری غیرقانونی و غیرقابل اجرا شود این نگرانی پیش خواهد آمد که سرنوشت قرارداد با بوئینگ چه خواهد بود؟
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه اظهار کرد: خوشبختانه در قرارداد با بوئینگ این مسائل به گونهای حل شده است که اگر برگشتی در تحریمها صورت بگیرد ما پولی را که به عنوان پیش پرداخت به این شرکت دادهایم عینا و با بهره پس خواهیم گرفت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.