| کد خبر: 257237 |

کمک به صنعت خودروسازی با بازار مشتقه امکان پذیر است؟

قطعه ساز یا تولید کننده ای که دغدغه پیش بینی قیمت را دارد، کافی است وارد مرحله خرید فولاد برای چند ماه آینده شده و ریسک نوسانات قیمت در آینده را پوشش دهد.

تین نیوز

در همایش چشم انداز بازارهای مالی در سال ۱۴۰۲، رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، مزایای استفاده از ابزارهای مشتقه در اقتصاد را تشریح کرد و گفت: دغدغه های تولید، نوسانات قیمت و مشکلات مربوط به قیمت گذاری را می توانیم با استفاده از بازار مشتقه برطرف کنیم.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آراسته افزود: بازار مشتقه چندین سال است که در جهان تاسیس شده و بورس کالای شیگاگو نخستین بورسی بود که ابتدا ابزار «فوروارد» را راه اندازی کرد و سپس به «فیوچرز» رسید و به تدریج ابزارهای دیگر را توسعه داد؛ آنها نیز با مشکلاتی نظیر قیمت گذاری و نوسانات قیمت ها درگیر بودند ولی خیلی ساده مشکلات آنها با ابزارهای مشتقه برطرف شد زیرا با استفاده از این بازار، قدرت پیش بینی فعالان بازار زیاد شد و این ابزار، مدیریت ریسک را در بین فعالان بازارها تقویت کرد.

کمک بازار مشتقه به صنعت خودروسازی

آراسته با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال بازار مشتقه می تواند به صنعت خودروسازی کمک موثری کند، به طوری که نیازی نیست به طور حتم بازار آتی خودرو راه اندازی شود، بلکه به دلیل رابطه مستقیم قیمت فولاد با قطعه ساز، می توانیم قرارداد آتی و اختیار معامله فولاد را راه اندازی کنیم تا قطعه ساز که به دلیل نوسانات زیاد قیمت و تورم مجبور است محصولات خود را گران کند، به سادگی از ابزاری به نام آتی یا فیوچرز به منظور پوشش ریسک و پیش بینی پذیر شدن قیمت ها استفاده کند.

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا اظهار داشت: بنابراین قطعه ساز یا تولید کننده ای که دغدغه پیش بینی قیمت را دارد، کافی است وارد مرحله خرید فولاد برای چند ماه آینده شده و ریسک نوسانات قیمت در آینده را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: همچنین تولید کننده ای که محصول کشاورزی تولید می کند و چند ماه دیگر وقت برداشت محصول است و نگران نوسانات قیمت است، می تواند با وارد شدن به معاملات آپشن، اختیار فروش را خریداری کرده و خود را بیمه کند و اگر در زمان سر رسید قیمت بورس مناسب باشد از اختیارش استفاده کرده و آن را بفروشد.

آراسته در پاسخ به این سوال که افراد حقیقی چطور می توانند از این بازار استفاده کنند؟ توضیح داد: در چند وقت اخیر بحث بازار مشتقه در بازار سرمایه داغ شده است، به طوری که در سهام آپشن و در کالا فیوچرز طلا، زعفران، نقره و شمش رونق گرفته و حتی اختیار معامله نیز روی فیوچرزها راه اندازی شده است.

توقف قیمت گذاری با استفاده از بازارهای مالی و مشتقه

به گفته مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، مشکل عمده ما در کشور قیمت گذاری است، قیمت گذاری پاشنه آشیل توسعه اقتصاد کشور بوده و تا زمانی که قیمت گذاری وجود داشته باشد، انگیزه ای برای رشد سرمایه گذاری در تولید شکل نمی گیرد؛ لذا باید قیمت گذاری دستوری در محصولات مختلف به خصوص کالاهای کشاورزی متوقف شود و تنها راه بهینه این اتفاق، استفاده از بازارهای مالی و مشتقه است.

وی تاکید کرد: باید بازار مشتقات قوی در حوزه بازار کالا داشته باشیم تا صادرکننده و وارد کننده دغدغه نوسانات دلار را نداشته باشند زیرا نوسانات در همه جای دنیا وجود دارد ولی ابزار مناسب با آن نیز موجود است و فعال اقتصادی به دلیل آشنایی با ابزارهای مالی نگران لطمه دیدن از نوسانات نیست.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.