| کد خبر: 266889 |

◄ پیشنهاداتی به معاون جدید حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

جمعی از متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه حمل و نقل پیشنهاداتی را از نگاه منافع ملی و وظیفه اجتماعی، به معاون جدید حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارایه کردند.

تین نیوز

جمعی از متخصصان، کارشناسان و فعالان حوزه حمل و نقل ضمن یادآوری ماموریت های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مجموعه پیشنهاداتی را بدون اولویت بندی،  (فارغ از انتقاداتی که بخشی از فعالان این حوزه به امکان انتخاب فرد واجد شرایط برای این پست دارند)، از نگاه منافع ملی و وظیفه اجتماعی، به معاون جدید حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارایه کردند.

به گزارش تین نیوز، فعالان و متخصصان بخش حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز، تاکید کردند: پیشنهادات مذکور می تواند راسا توسط معاونت حمل و نقل یا از طریق سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام گردد. مهم آن است که معاونت حمل و نقل، با توجه به ماموریت های خود، وظیفه هماهنگی، پیگیری، پایش و نظارت مستقیم و مستمر خود را برقرار نماید و پیشرفت در آنها را به صورت عمومی گزارش نماید تا جامعه و منافع ملی کشور، از ثمرات اجرایی شدن آن بهره ببرد.

این افراد اظهار امیدواری کردند زین پس رویه ای جاری گردد که مدیران دولتی در سطح معاون وزیر و سطوح پایین تر، از افراد مسلط با سوابق مدیریتی درخشان طولانی، متخصص فنی و خبره در آن حوزه انتخاب گردند.

بدین وسیله تین نیوز از دیگر فعالان حمل و نقل کشور، دعوت می نماید هر گونه نظرات تکمیلی و پیشنهادات و انتقادات خود را ذیل این یادداشت درج نمایند.

این پیشنهادات را د رادامه بخوانید: 

1- انتخاب مدیران، دستیاران، مشاوران و کارشناسان از میان افراد شناخته شده و صاحب نام و نظر بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی صورت گیرد.

2- نظارت مستقیم بر دفتر مجامع شرکت ها و سازمان های فعال در حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای هماهنگی بیشتر شیوه های حمل و نقل اعمال گردد.

3- تفکیک وظایف دولت و شرکت های دولتی فعال در حوزه حمل و نقل

4- برگزاری جلسات ماهانه با فعالان، انجمن ها و شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل و پیگیری موضوعات مطرح شده در آن

5- ارایه ضوابط، مقررات و اهداف کاهش آلایندگی انواع وسایل نقلیه در بخش حمل و نقل و تدوین نقشه راه عملی گام به گام کاهش تا رسیدن به حمل و نقل سبز

6- پیگیری طرح جامع حمل و نقل و مبنا قرار گرفتن آن برای امور و تخصیص بودجه های دولتی

7- انجام کارشناسی موضوعات مربوط به شیوه های مختلف در سازمان های مربوطه و نقش معاونت هماهنگی، پایش و نظارت توسط این معاونت

8- سیاست گذاری کلان در شقوق حمل و نقل، اعمال مالکیت، تنظیم مقررات اقتصادی مانند تعیین تعرفه ها و توزیع یارانه‌ ها، مقررات ایمنی و رسیدگی به سوانح و به طور خلاصه ایجاد نهاد مستقل تنظیم گر حمل و نقل در وزارتخانه راه و شهرسازی

9- افزایش عملی کل حجم ترانزیت کشور با رفع مشکلات احصا شده

10- تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی افزایش حجم و سهم ریلی بار تزانزیت، انعقاد پروتکل های چند جانبه حاوی برنامه گام به گام اجرایی به تفکیک هر مسیر مشخص متضمن افزایش حجم بار ترانزیت ریلی و مشخص نمودن دقیق هزینه، زمان و مسئولیت ها بین ایران و کشورهای ذینفع و همه بازیگران در بخش دولتی و خصوصی

11- افزایش ایمنی حمل و نقل به خصوص زیر بخش جاده ای با کاهش سالانه 10 درصد از حجم کشتگان و زخمی شدگان جاده ای و رسیدن به افق چشم انداز صفر کشته در کوتاه ترین زمان ممکن

12- آزاد سازی نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری

13- آزاد سازی نرخ بلیت قطارهای مسافری و تعیین نرخ بلیت بر اساس عرضه و تقاضا به خصوص واگن های مسافری 5 ستاره

14- تمرکز شرکت راه آهن به فعالیت مسئولیت نگهداری و تعمیرات و توسعه زیر ساخت شبکه ریلی و ارتقای ظرفیت شبکه ریلی موجود از شیوه های مختلف مانند دو خطه کردن، برقی کردن، ارتقای ظرفیت ایستگاه ها

15- انتقال لکوموتیوهای اصلی و مانور به بخش خصوصی بر پایه نظام اپراتوری قطار کامل و اپراتوری عملیات مانور

16- واگذاری امور مانور واگن ها و تنظیم و تشکیل قطارها در مبادی به بخش خصوصی برای افزایش سرعت بازرگانی و راه اندازی قطار برنامه ای

17- اجرای ساختار حکمرانی ریلی کارآ و پیشرو متضمن کاهش تصدی گری دولت، جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و افزایش حجم و سهم و رقابت پذیری ریلی

18- افزایش بهره وری از واگن های باری با افزایش مداوم شاخص سرعت بازرگانی از وضعیت فعلی زیر 5 کیلومتر در ساعت تا رسیدن به سرعت بالاتر از 10 کیلومتر در ساعت

19- محدودیت در حمل بار جاده ای بارهای حایز شرایط حمل ریلی در مسیرهای موازی ریل دارای ظرفیت حمل ریلی با تنظیم نرخ کرایه

20- اولویت بندی پروژه های ارتقای ظرفیت شبکه موجود ریلی، ساخت خطوط دوم و ساخت خطوط جدید در قالب طرح جامع حمل و نقل ریلی

21- ارایه وام از سوی صندوق توسعه ملی به تولید کنندگان داخلی برای تولید ناوگان ریلی و فروش ناوگان ریلی به صورت اقساطی به متقاضیان

22- اختصاص عملی یک‌ درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز به طرح های حمل و نقل ریلی

23- تلاش در افزایش بودجه های عمرانی شرکت راه آهن به 5 درصد بودجه عمرانی کشور

24- حذف مشمولیت بیمه‌ای یارانه ماده (12) برای حمل و نقل ریلی

25- تسریع در تحقق عملی کمک های مالی ماده 12 قانون رفع موانع تولید به بخش حمل و نقل

26- فراهم آوری زمینه دسترسی همه آحاد جامعه به اطلاعات و دیتاهای تخصصی حمل و نقل به صورت عمومی و رایگان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید بابایی 3 0

    به نظر نمی رسد چنین انتظاری از معاونت حمل و نقل با واقعیت های بخش همخوانی داشته باشد. البته انتخاب افراد شایسته و متخصص که تصویری کلان از بخش حمل و نقل و زیربخش ها داشته باشند و توان باز تولید ایده هایی برای شناخت ریشه ای و حل مسئله، بسیار مهم است. اما جایگاه معاونت حمل و نقل به هیچ عنوان برای حل چنین مسائلی طراحی نشده است و عملکرد آن نیز طی سال های گذشته علی رغم حضور افراد متخصص و آشنا با ارکان حمل و نقلِ یکپارچه نشان از ناتوانی در دستیابی به اهداف دارد. اما امروز آشِ حکمرانی چنان شور است که اگر بهترین های حوزه حمل و نقل را کنار هم بگذاریم عمده این مسائل حل شدنی نیست. علت هم روشن است، اولا ساختار کنونی مبتنی بر حل مسئله شکل نگرفته است و خود بحران ساز است و حتی انتصاباتش نظیر همین مورد اخیر بجای باز کردن گره ها بر تنش ها می افزاید. در نتیجه اجزاء این ساختار ناکارآمد (مانند زیربخش های حمل و نقل و خود معاونت حمل و نقل) چندان ابتکار و قابلیتی در حل مسائل ندارند و صرفا بدنی نیمه جان را از این دست به آن دست می برند. دوم اینکه وضعیت اسفناک سیاسی، اقتصادی و نابودی سرمایه های اجتماعی امکان اتخاذ تصمیمات و سیاست های توسعه ای را از مجریان گرفته است و لذا هیچ وزیری اجازه تغییرات اساسی را به زیرمجموعه اش نخواهد داد. در نتیجه انتظار از یک معاونت برای حل کوهی از بحران ها آدرس درستی نیست.

    در این دو سال باقیمانده از دولت، بهترین پیشنهاد به معاون جدید (البته اگر ایشان بتواند) ایجاد فضای همکاری بین دولت و بخش غیر دولتی فعال در زیربخش ها است.

  • سیدمرتضی اقامیری 1 1

    باسلام
    در بخش حمل ونقل مسافر مشکلات بینهایت اگر فکر جدی صورت نگیرد در اینده نچدان دور شاهد نابسامانی های اجتماعی در مواجعه بلیط اتوبوس خواهیم شده پیشهاد میشود برای برون رفت این معضل اساسی گام موثری برداشته شود و ان اینکه انجمنهای این بخش بهترین وباتجربه تریتن ارداد این بخش هستند حتما جلساتی جهت کشف نظران و معلات صورت پذیر که اینان کوهی از تجربه و خلاقیت هستند در صورتی که حرف های اینا شنیده شود و اگر شنیده شود یقینا برای برون رفت از این مشکلات عرا روی بخش مسافر راه کارهای لازم را دارند
    ومن الله توفیق سید مرتضی اقامیری
    رئیس انجمن صنفی رکهای مسافربری جنوب خراسان رضوی

  • حسن رحمانی 0 1

    پیگیری واردات اتوبوس های نو
    طراحی بازارچه حمل بار و حذف دلالان
    انطباق قیمت بلیط اتوبوس بین شهری با تورم و هزینه های تعمیر و خرید قطعات.
    انطباق اجرت معاینه فنی خودروهای سنگین با نرخ تورم و هزینه های اداری