| کد خبر: 68059 |

◄ فرصت‌های پیش رو و بایدهای صنعت هوانوردی در پسا تحریم

تین نیوز | با اجرای برجام و لغو کامل تحریم‌ها، فرصت‌های متعددی پیش روی صنعت هوانوردی کشور قرار خواهد گرفت که یکی از مهمترين آنها، بی‌شک دستیابی کشور به امکان تامین و پشتیبانی ناوگان هوایی، پیشرفته‌ترین و بهینه‌ترین تجهیزات و سیستم‌های روزآمد هوانوردی و برخورداری از قدرت انتخاب در بازار جهانی است.

دسترسی به بازارهای پولی و مالی رقابتی و ارزان دنیا و خروج از محدودیت‌های پرهزینه و فسادانگیز در مبادلات پولی و مالی بین ایران و جامعه جهانی از دیگر فرصت‌های مهم پیش روی صنعت حمل‌ونقل هوایی و هوانوردی کشورمان بعد از اجرای برجام است.

امکان ورود سرمایه‌های بین‌المللی و به دنبال آن، فناوری و دانش ضمنی مدرن در کسب و کارهای صنعت و البته توسعه صنعت گردشگری کشور و گسترش بازار مبدأ ـ مقصد ( OD) مسافر و بار هوایی، فراهم شدن امکان قراردادهای بازرگانی بدون محدودیت بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی و بین‌المللی و باز شدن فضای گسترده بازار جهانی سفر به روی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور برای توسعه فعالیت‌های خود در سطح منطقه و دنیا از دیگر فرصت‌هایی است که انشاالله با رفع کامل تحریم‌ها پیش‌روی صنعت هوانوردی قرار خواهد گرفت.

طبیعی است که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و هوانوردی متناسب با افزایش تقاضا ناشی از بهره‌برداری از فرصت‌های بیان شده رهاورد توجيه پذير اين فرصت ها خواهد بود. هرچند همین حالا هم زیرساخت‌های موجود در عناصر مهم سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور از جمله خدمات ناوبری هوایی، ظرفیت خدمات فرودگاهی کل کشور (به استثنای فرودگاه امام خمینی(ره) که کار توسعه آن به‌طور جدی در حال انجام است) و مهم‌تر از همه نیروی انسانی آماده در بخش‌های مختلف، به طور نسبی؛ نه تنها آماده بلکه تشنه بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌رو برای کمک به توسعه ملی است. در این میان شرکت‌های هواپیمایی کار جدی‌تری برای روزآمدی و توسعه ناوگان و البته رقابت با شرکت‌های هواپیمایی منطقه پیش‌رو دارند که در سطح دنیا پیشرو شده‌اند.
 
از سوی دیگر معتقدم بین‌المللی شدن و توسعه مشارکت‌های خارجی، در همه کسب‌وکارهای دنیای امروز ضرورتی إنكار ناپذير می باشد اما این بايد در صنعت حمل و نقل هوايی و سفر که به صورت بنیادی در تعامل بین‌المللی امکان‌پذیر می‌شود، ضروری تراست.

بازنگری در شیوه‌های مدیریت و جلوگیری از بروز سوءمدیریت‌ها در روزگار پساتحریم، الزامی بسیار مهم‌تر است، چراکه حمل‌ونقل هوایی در دوران پساتحریم، به‌طور حتم به فضایی پرنشاط، پویا و توانمند نیاز دارد که چنین مسئله مهمی در سایه تغییر روش‌ها از شرایط بسته و فرسوده به فضایی بانشاط می‌تواند ایجاد شود، بنابراین سطح نخست نیازهای صنعت در پساتحریم، بازنگری در شیوه‌های مدیریتی و نظام اداری صنعت است.

هم سطح سازی دانش مديريت و اقتصاد صنعت حمل و نقل هوايی در داخل با سطوح جهانی آنها ديگر ضرورت پيش روست، افزایش دانش متناسب با جامعه جهانی صنعت و كاهش سريع فاصله كه همواره آن را به دليل محدوديتها و شرايط برای خود امر پذيرفته عادي دانسته ايم، و همواره در قياسها شنيده ايم كه شرايط ما فرق می كند كه بخشی و نه همه آن درست هم بوده است، إلزامی جدی براي حركت در مسير رو به جلو است.

همچنان که سایر کشورها و شرکت‌های خارجی با مطالعات گسترده خود، شرایط و ظرفیت‌های اقتصادی صنعت حمل‌ونقل ایران را در شرایط جدید متوجه شده و مشتاقانه برای حضور در ایران اعلام آمادگی می‌کنند. تک تک بنگاه‌های علاقه‌مند به بقا و نقش‌آفرینی در توسعه صنعت هوانوردی کشور نیز باید طراحی زمانبندی شده‌ای برای استفاده از امکانات و منابع جدید جهانی و حضور در بازارهای حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی آماده کنند.

بنابراین ضروری است هر یک از بنگاه‌های صنعت، طرح توسعه خود را در این صحنه جدید آماده کند. تاکید می كنم که باید سیاست سرمایه‌گذاری مشترک را دنبال کنیم چرا كه در سرمایه‌گذاری مشترک است كه بخش بزرگی از دانش ضمنی غیرقابل آموزش یا غیرقابل خرید که در ذهن و اندیشه کارشناسان و بنگاه‌های خارجی است و ما به شدت به آنها نیازمندیم، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به ما منتقل می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، امروز تنها بنگاه‌ها و به دنبال آنها کشورهایی می‌توانند به مزیت رقابتی دست یابند و وارد بازارهای جهانی شوند که کارآفرینان، مدیران و کارشناسان آنها در فعالیت‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مشترک با پیشروان بین‌المللی، آموزش لازم برای بازی در میدان‌های پرخطر اقتصاد جهانی در ابعاد مختلف آن را دیده باشند.

البته نباید فراموش کنیم که آماده‌سازی فضا برای رقابت سالم نیز از وظیفه‌های مهم حوزه سیاستگذاری و نظارتی صنعت است تا کارآمدان، کفایت خود را در این مسابقه رقابتی نشان دهند و مسافران و صاحبان کالا نیز از خدمات کیفی، متناسب با ارزش هزینه پرداختی بهره‌مند شوند.

در این میان نهادینه سازی تفکر و رویکردهای کارآفرینی استراتژيك به مفهوم کلان، رفتارهای همزمان فرصت‌جویی و مزیت‌آفرینی و مزیت‌طلبی برای استمرار در تولید خدمت و ثروت از الزامات در فضای رقابتی پساتحریم برای تمام بنگاه‌های دولتی و غیردولتی صنعت محسوب می‌شود که البته باید دانش و تکنیک‌های خاص آن را با بهره‌گیری از مشاوران برجسته و صاحب‌نظر در این حوزه جستجو کرد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.