| کد خبر: 111907 |

مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد

استفاده از حداکثری از ظرفیت‌های صنعت حمل‌و‌نقل

هفته‌نامه حمل ونقل|

گروه اقتصادی:

برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت نصب شده در صنعت حمل‌و‌نقل ایران ضروری است.
 به گزارش حمل‌و‌نقل مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی کارشناسی اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه را مورد اشاره قرار داده و تأکید کرده است ضروری است برنامه‌ریزی برای استفاده از حداکثر ظرفیت نصب شده در صنعت حمل‌و‌نقل ایران در دستور کار قرار گیرد. درحالی صنعت حمل‌و‌نقل ایران با ظرفیت خالی مانده روبه‌روست که سرمایه‌گذاری در این صنعت برای ایجاد توان توسعه در کشور ضروری است.

 درحالی که ایران نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه است اما هنوز بخشی از ظرفیت نصب شده در این صنعت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
 آخرین بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد
برنامه‌ریزی برای حداکثر استفاده از ظرفیت نصب شده در این حوزه برای بهبود وضعیت اقتصادی ضروری است.


جاده‌ها می‌تازند
 بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش جاده‌ای مهم‌ترین بخش حمل‌و‌نقل در ایران است به‌طوری‌که ۸۹ درصد جابه‌جایی‌ها در ایران از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ۵. ۸ درصد از طریق حمل‌و‌نقل ریلی و ۵. ۲ درصد از طریق حمل‌و‌نقل هوایی صورت می‌گیرد. این درحالی است که بالا بودن طول عمر و همچنین سهم بالای خودمالکی از جمله مشکلات در ناوگان باری و سمافری حمل‌و‌نقل جاده‌ای تلقی می‌شود.

 در بسیاری از کشورها شرکت‌های حمل‌و‌نقل، با بهره‌گیری از آخرین خودروهای روز و رانندگانی مجهز به توانایی‌های متعارف و استاندارد در صدد جابه‌جایی و فعالیت در حوزه حمل‌و‌نقل بر می‌آیند و همین امر سبب می‌شود هزینه‌های حمل‌و‌نقل در این کشورها کاهش یافته و قدرت رقابت آنان در بازارهای جهان و بازارهای داخلی شان افزایش یابد.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد درحالی بخش مهمی از کالاها و مسافران از طریق جاده مسیر مبدا و مقصد را طی کرده‌اند که تنها ۲۲ درصد از ظرفیت نصب شده حمل و بار در بخش ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت نصب شده حمل بار در بخش ریلی ایران در پایان سال ۱۳۹۲ در حدود ۱۵۰ میلیون تن بوده است حال آنکه در این سال تنها ۲۲ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است. بر‌این‌اساس مرکز پژوهش‌های مجلس اتخاذ تدابیری را در قالب برنامه ششم توسعه برای افزایش استفاده از توان نصب شده در این حوزه خواستار شده است.


بنادر، کارکرد با نیمی از ظرفیت
 از‌سوی‌دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق آخرین برآوردها، حدود ۵۸ درصد از ظرفیت نصب شده بنادر ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. به این ترتیب برنامه‌ریزی برای استفاده از حداکثر ظرفیت نصب شده ضرورتی انکار‌ناپذیر خواهد بود. این وضعیت در سایر شقوق حمل‌و‌نقل در ایران نیز به چشم می‌خورد.

به‌عنوان مثال  در شرایط کنونی کمی بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت‌های نصب شده در فرودگاه‌های تجاری ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از‌سوی‌دیگر بالا بودن عمر ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری ایران سبب شده است استفاده از تمام ظرفیت‌های نصب شده در این حوزه مقدور نباشد.


 مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش تأکید کرده است که هم‌زمان با سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل اتخاذ تدابیری برای استفاده حداکثری از ظرفیت نصب شده می‌تواند روند رشد و توسعه در این حوزه و در کلیت اقتصاد را تسریع نماید.


 کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرده‌اند برنامه‌ریزی در هر بخشی از اقتصاد مستلزم شناخت وضعیت، واقعیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در آن حوزه است و از این رو بخش حمل‌و‌نقل نیز از این حوزه مستثنی نخواهد بود. بر‌این‌اساس در تدوین برنامه حمل‌و‌نقل نمی‌توان از وضعیت بخش، تناسب در تقاضا و عرضه، روان بودن جریان حمل‌و‌نقفل یا وجود نارسایی‌ها و تنگناها در آن و بالاخره وجود ساختار مدیریتی لازم، متناسب با وضعیت اقتصادی ملی و ضرورت‌های زمانی غافل بود.


 بر‌این‌اساس حمل‌و‌نقل را می‌توان از دو منظر ایجاد و گسترش زیربناها و بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، مورد بررسی قرار داد اما قبل از پرداختن به گستردگی زیربناها، لازم است به مدیریت و ساختارهای موجود آن پرداخته شود زیرا هم گستردگی شبکه و هم میزان بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به وجود مدیریت کارآمد منوط است.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.