| کد خبر: 272148 |

احداث تیرپارک کامیون‌ های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور

مرز زمینی آستارا مهمترین و فعالترین مرز زمینی شمال جمهوری اسلامی ایران و دروازه ایران به اروپا است که بیشترین میزان تجارت بین المللی با روسیه، آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی از این طریق صورت می گیرد و برای توسعه این مرز مهم کشور، بهبود زیرساخت ها و احداث تیرپارک های استاندارد، ضروری است.

تین نیوز

 مرز زمینی آستارا مهمترین و فعالترین مرز زمینی شمال جمهوری اسلامی ایران و دروازه ایران به اروپا است که بیشترین میزان تجارت بین المللی با روسیه، آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی از این طریق صورت می گیرد و برای توسعه این مرز مهم کشور، بهبود زیرساخت ها و احداث تیرپارک های استاندارد، ضروری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشین های ترانزیتی داخلی و خارجی سنگین در مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون ها و ایجاد صف طولانی در این مرز پرتردد شمال جمهوری اسلامی ایران است. این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش می یابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلی ها و همچنین عابران را فراهم می کند.

صف های طولانی سبب اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به مرز زمینی آستارا شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم می زند. بر این اساس ساخت تیرپارک اهمیتی دوچندان می کند تا علاوه بر توقف کامیونها در یک محدوده مشخص و جلوگیری از خطرات و مخاطرات ترافیکی و همچنین آلایندگی آنها، نیازهای روزمره رانندگان برای اسکان، استراحت و خرید ملزومات نیز تامین شود.

آستارا یک شهر کوچک مرزنشین و گردشگر پذیر است و گمرک آن برخلاف بسیاری از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون ها ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرزهای زمینی هستند، بنابراین ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه ترانزیتی ضرورت دارد و از اینرو فرایند ترخیص کامیون ها به لحاظ ضرورت اعمال رویه های مختلف گمرکی زمانبر است و باید یک تیرپارک نه بلکه چند تیرپارک بزرگ در شهر مرزی آستارا ساخته شود.

ایجاد و احداث یک تیر پارک در فعال ترین و مهمترین مرز زمینی شمال کشور نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت های مهم لجستیکی است که حل معضل صف های طولانی کامیون های ترانزیتی  داخلی و خارجی در مرزهای آستارا را رقم خواهد زد. تیرپارک ها معمولا در مسیرهای ترانزیتی احداث می شوند که از تردد بالایی از کامیون ها برخوردارند و یکی از معضلات مهم و اساسی مرز زمینی آستارا در این رابطه نبود تیرپارک به عنوان محل پارک کامیون ها و اسکان رانندگان است و اداره کل گمرک آستارا رفع ترافیک کامیون ها در شهر مرزی آستارا را نیازمند احداث تیرپارک می داند.

مدیرکل گمرک آستارا در این رابطه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه میزان فعالیت اقتصادی در مرزهای آستارا افزایش یافته و حجم صادرات از مرزهای این شهرستان مرزی استان گیلان چند برابر برابر شده است، اظهار کرد: تا زمانی که یک یا چند تیر پارک با گنجایش بالا در آستارا ساخته نشود از صف و ترافیک کامیون ها کاسته نخواهد شد.

علی حسین ذوالقدری نبود تیر پارک و ترافیک کامیون های ترانزیتی را یادآور شد و افزود: نبود تیر پارک برای کامیونهای ترانزیتی از مشکلات مهم شهر مرزی آستارا است و گمرک آستارا در حوزه شهری واقع شده است و نبود تیر پارک باعث شده کامیون های ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابان های شهر مرزی آستارا کشیده شوند و شاهد ترافیک این خودروها باشیم.

وی، خاطرنشان کرد: امیدواریم با ساخت تیر پارک مجهز و بزرگ مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.

ذوالقدری با بیان اینکه آستارا شهر کوچکی است و گمرک آن برخلاف بسیاری از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیون های ترانزیتی ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرز زمینی و ریلی هستند، گفت: ساخت تیرپارک برای توقف های طولانی یا مقطعی این وسایل نقلیه ضرورت دارد.

مدیر کل گمرک آستارا، اظهار کرد: بندر آستارا با وجود سه گمرک فعال همزمان با کشور جمهوری آذربایجان، دروازه اصلی تجارت ایران و اوراسیا به شمار می رود و در این میان ارتقاء زیرساخت ها و برطرف کردن کاستی ها ضرورت ایفای نقش موثر در عرصه تجارت کشور است.

وی از آمادگی کامل اداره کل گمرک آستارا برای فعال شدن تیرپارک و رفع کامل ترافیک کامیون های ترانزیتی در سطح شهر مرزی آستارا خبر داد و گفت: اگرچه صف کامیون ها در ورودی و برخی خیابان های آستارا نشانگر رونق اقتصاد برون مرزی است، اما توقف طولانی مدت این خودروها در مسیرهای مهم شهر سبب رنجش خاطر اهالی میشود و اگر تیرپارک در حال احداث برای توقف و ساماندهی کامیون های تجارت خارجی فعال شود، ترافیک از خیابان های پایانه و گمرک برچیده خواهد شد.

ذوالقدری با بیان اینکه تمام تلاش ها بر این است که گمرک و مرزی فعال و پویا در این منطقه از کشور عزیزمان ایران داشته باشیم، افزود: آستارا از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

مدیر کل گمرک آستارا با اشاره به ساخت پایانه مرزی جدید در حاشیه شهر آستارا، اظهار کرد: به دلیل افزایش حجم کالاهای صادراتی به ویژه محصولات کشاورزی، نیازمند وجود یک پایانه مرزی استاندارد، بزرگ و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودیم که هم اکنون در حال ساخت است و قطعاً با تکمیل آن شاهد افزایش مبادلات تجاری خواهیم بود.

وی از خروج ۸ هزار و ۱۷۹ دستگاه کامیون ترانزیتی در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ از طریق مرز زمینی آستارا خبر داد و گفت: این میزان تردد در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، تیرپارک محل توقف و پارک کامیون ها در راه های بین شهری است که استانداردهای مخصوص دارد و با اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرد. تیر پارکها معمولا بجز خدمات پارکینگ خودرو، خدمات رفاهی دیگری را به کاربران از جمله جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، اغذیه فروشی، استراحتگاه و فروشگاه ارائه می دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    فرماندار منطقه در مورد آتش‌سوزی شفت گفته، ماشین آتش نشانی بود اما راننده نبود!
    آقایان
    چرا متوجه نیستید؟ با این شرایطی که برای رانندگان تدارک دیدید ، هیج آدم عاقلی سمت رانندگی نخواهد رفت مگر اینکه از اجبار و خود مالک کامیون باشه
    وسلام

  • محمد مهدی هراتی زاده 0 0

    سلام از آنجا که شخصا تجربه تردد در گمرک آستارا را دارم کمبود فضای پارک کامیونها مشهود است ولی آنچه باعث شده توقف کامیونها غیر معمول گردد مدیریت این پایانه و دیگر پایانه های مهم مرزی ورود و خروج از کشور است.
    در مناطق مرزی عموما نیروهای بومی کارگزار و فعالین خانواده حمل و نقل دیدگاه بومی نگری دارند یعنی استناد به قانون آمایش سرزمین می نمایند.
    توجه کنید بهره وری در حمل و نقل متاثر از مدیریت زمان است یعنی خدمات حمل و نقل را نمی شود مثل کالا دپو کرد و انبار نمود که چرخه تولید متوقف نگردد پس باید با سرعت و زمان استاندارد بهره برداری کرد تا هزینه خواب سرمایه که با توجه به سوختن مدل کامیون خودش هزینه است با محوریت ایمنی و کاهش ریسک مدیریت نمود.
    بومیان در هر صورت خواستار امتیازات محلی هستند و زمینه تعصبات قومی ... هم فرآهم می باشد پس غیر بومی باید سهم توقف بومی را متحمل گردد اینجاست که توقفگاه هر قدر بزرگ باشد کم است.
    اگر در قراردادهای مشارکت و مباشرت حمل ضمانت شده هزینه توقف کتبا درج می گردید قطعا صاحبان کالا و گمرک رویکرد دیگری داشتند در حالیکه معمولا هزینه نمی پردازند و راننده غیر بومی بدنبال خلاصی از اشتباه انتخاب مقصد و راننده بومی برخورداری از امتیاز روابط و معمولا نرخ حمل بالاتر محموله های گمرکی هستند.
    بنظرم گمرک باید نسبت به ضوابط اظهار و ثبت اطلاعات محموله های صادراتی در مبداء تجدید نظر نماید یعنی صاحب کالا بتواند قبل از بارگیری و ارسال اطلاعات ناوگان نوبت گمرک مقصد را رزرو و ویرایش نماید و این فاصله زمانی نوبت خروج از مرز را بدون اتلاف وقت و اجیر نمودن کامیون بگذراند تا در فاصله زمانی مناسب با توجه به مسافت و زمانهای لازم بارگیری خودشان گ روز مشخص سر نوبت به مقصد برسانند، دیگر نیازی نیست که کامیونها را زیر بار نگهدارند.
    البته تغییراتی هم در روابط و مناسبات بازار روی خواهد داد
    اولا روابط نا سالم موجود نوبت در اداره پایانه ها و گمرک از بین می رود دوم نرخ حمل قطعا با کاهش یا تثبیت بدون نوسان تعدیل می گردد
    سوم بسیاری از مشاغل حاشیه پایانه ناشی از توقف طولانی هم متعادل می گردند.
    والبته پدیده دلالی و سهم خواهی های بخش حمل و نقل و تجارت و بازرگانی موضوع حق انتخاب متصدی حمل که اسناد حمل حاوی سهم بیست درصدی کمیسیون ، دیون دولتی... با ماهیت عدم توازن و پرداختهای نیابتی در سند ذی حسابی وجوهات اداره نشده عملیاتی می گردد امید است با اصلاح نظام مالیاتی و شفافیت سیستم بانکی دیر نتوانند خود را به خزانه ملی و حقوق مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی تحمیل نمایند.