| کد خبر: 75302 |

پیش بینی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انرژی های پاک

تین نیوز | وزیر نیرو از پیش‌بینی 700 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولیدكنندگان انرژی‌های پاك در بودجه سال آینده خبر داد.

پیش بینی 700 میلیارد تومان اعتبار برای انرژی های پاک حمید چیت‌چیان امروز  در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش مدیران ارشد وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: در بودجه سال آینده در یك بند 700 میلیارد تومان برای حمایت از تولیدكنندگان برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌بینی شده كه امیدواریم مورد تصویب مجلس قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش فنی برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده و در سندی که مورد تصویب دولت در مورد اهداف ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار گرفته، این امر تاكید شده است.

وزیر نیرو تصریح كرد: ما باید در سال‌های آینده 7500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر ایجاد كنیم و سهم انرژی‌های پاك را از تولید انرژی کشور افزایش دهیم.

چیت‌چیان با بیان اینكه در قانون بودجه سال 95 در یك تبصره ویژه این مساله مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: شاید نیازی نبوده كه در احكام قانونی برنامه ششم حكم خاصی در این زمینه نوشته شود، چرا كه برنامه ششم منحصر به لایحه‌های ارسالی به مجلس نیست، بلكه یك سری اهداف كمی و كیفی و راهبردها نیز دارد كه به انرژی‌های پاك توجه شده است.

وزیر نیرو در همایش مدیران ارشد این وزارتخانه تاكید كرد: در قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد می‌شود توجه داشته باشید تا در واگذاری طرح‌ها، مردم متحمل هزینه‌های غیرعادلانه نشوند.

 حمید چیت‌چیان افزود: در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی کیفیت خدمات ارائه شده و رعایت استانداردهای لازم را مد نظر داشته باشید.

وزیر نیرو با اشاره به اینكه شركت آبفای کشور تاكنون 97 مورد قرارداد با سرمایه‌گذاری 4400 میلیارد تومان به بخش خصوصی منعقد کرده است، گفت: این قراردادها به صورت BOT و BOO و بیع متقابل بوده است.

چیت‌چیان در بخشی از سخنان خود از مدیران صنعت آب و برق و كاركنان این بخش خواست در مسئله انتخابات به هیچ عنوان از كاندیدای خاصی طرفداری نكنند و در صورتی‌كه مشاهده شود مدیری از امكانات دولتی در تبلیغات كاندیدایی استفاده شده است، به شدت با وی برخورد خواهد شد.

وی افزود: وزارت نیرو یك وزارت‌خانه خدماتی است كه باید در هر لحظه به تأمین نیازهای آب و برق جامعه پاسخ دهد و كاركنان این وزارتخانه وظیفه دارند، ضمن تأمین این دو نیاز جامعه با شركت در انتخابات همچون افراد عادی جامعه، به كاندیدای مورد نظر خود رأی دهند.

وزیر نیرو با مرور شرایط اقتصادی جامعه و اینكه كشور از یك بیماری بلندمدت رنج برده و می‌برد، گفت: اتكا به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد و در شرایط ایجاد شده با توجه به كاهش قیمت نفت و تقلیل صادرات، این تهدید را به فرصت تبدیل كرده و كشور را از وابستگی و اتكا به درآمد نفتی نجات داد.

وی تصریح كرد: به جای نفت می‌توان از منابع جدیدی همچون آب و خاك و خورشید و استفاده از توان علمی دانشمندان ایرانی و صدور تجهیزات فنی و مهندسی و سایر منابع موجود استفاده برد.

 *برای سرمایه گذاران خارجی سه شرط قرار دادیم 

وزیر نیرو گفت: برای سرمایه گذاران خارجی سه شرط فاینانس، انتقال فناوری و حضور شرکت های ایرانی در بازارهای فروش آنها قرار دادیم.

چیت چیان در پانزدهمین نشست مدیران صنعت آب و برق با اشاره به اینکه هئات های بلند پایه اقتصادی در ماه های اخیر به سمت ایران سرازیر شده اند افزود: هیات هایی از آلمان، ایتالیا، دانمارک، اسپانیا و کره جنوبی، به ایران آمدند و مذاکراتی در زمینه های آب و برق با این هیات های صورت گرفته است.

وی گفت: سطح کار و توانمندی های شرکت های ایرانی خیلی بیشتر از کشورهایی است که ممکن است از نظر میزان درآمد سرانه بالاتر از کشور ما باشد.

چیت چیان ادامه داد: در این شرایط اقتصادی مدیران عامل و هیات مدیره شرکت هایی که در شهرستان ها نیز فعال هستند نباید تصور کنند فقط گفته های ستادی که به آنها ابلاغ می شود باید عمل کنند بلکه اختیارات مدیران عامل این شرکت ها به اندازه اختیارات وزیر است و هیات مدیره های شرکت ها نیز باید در سطوح مختلف تصمیم گیرند و با برنامه ریزی کار کنند .

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرکت های دولتی امید خود را به اعتبارات دولتی قطع کنند و به فکر جذب اعتبارات بخش خصوصی باشند گفت: این به معنای قطع اعتبارات دولتی نیست و شرکت های دولتی نباید صرفا به اعتبارات دولتی تکیه کنند بلکه باید منابع لازم را از طریق بانک ها و بخش خصوصی تامین کنند.

وی درباره واگذاری ها به بخش خصوصی نیز افزود: آیین نامه های لازم در این زمینه تدوین و تصویب شده است و تاکنون 97 قرارداد در زمینه آب  و فاضلاب به ارزش 4 هزار و 400 میلیارد تومان با همت بخش خصوصی امضا شده است.

چیت چیان ادامه داد: این مقدار اعتبارات بیش از اعتبارات بخش دولتی در بخش آبفاست.

وزیر نیرو در مورد واگذاری ها افزود: نوع رفتار ما به عنوان کارفرما و نهاد نظارتی با سرمایه گذار بخش خصوصی باید متفاوت با پیمانکار باشد و سرمایه گذار اجازه داشته باشد براساس دانش و سرمایه خود عمل کند.

وی به تنگناها و محدودیت های مالی دولت اشاره کرد و گفت: این روزها همه می گویند کار را به بخش خصوصی واگذار کنید ولی یک موضوع مغفول مانده و آن این است که سرمایه گذار زیان را قبول نمی کند بنابراین باید برای جلوگیری از زیان سرمایه گذار خصوصی به صورت خرید تضمینی عمل کنیم و به غیر از آن باید سرمایه گذار بتواند محصول یا خدمت خود را به قیمت تمام شده بفروشد.

چیت چیان افزود: به طور مثال برای تامین آب شرب با سرمایه گذاری خصوصی تا 18 متر مکعب که الگوی مصرف آب است با قیمت یارانه ای به مصرف کننده تحویل داده شود و بیش از آن با قیمت تمام شده به فروش برسد که البته این موضوع نیاز به یک بررسی دقیق دارد.
وزیر نیرو درباره خصوصی سازی تاکید کرد: در واگذاری ها صرفا سراغ شرکت های بزر گ نرویم و سعی کنیم شرکت های کوچک و دانش بنیان را نیز در نظر داشته باشیم.

وی به موضوع افزایش درآمد ها اشاره کرد و گفت: برخی شرکت ها برای دریافت مطالبات خود تلاش لازم را نمی کنند و در این زمینه باید سختگیر باشند چون برخی از شرکت ها 20 تا 50 میلیارد تومان از مشترکان خود مطالبه دارند.

چیت چیان تاکید کرد: ‌در بخش خصوصی سازی و واگذاری ها مجاز نیستیم وارد راه های غیر قانونی و غیر مجاز شویم که در صورت مشاهده با چنین مواردی برخورد جدی خواهد شد.

وزیر نیرو کاهش هزینه را یکی از اولویت های وزارت نیرو بر شمرد و گفت: کوتاهی های جدی در این زمینه داریم به گونه ای طرح ها را پرهزینه تمام می کنیم و حتی گاهی اجرای برخی طرح ها ضرورت ندارد که در برخی موارد تجدید نظر کردیم مانند متوقف کردن اجرای چند سد در کشور.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا امروز یک و هشت دهم میلیارد دلار تامین اعتبار داشتیم افزود: این رقم برای نیازهای سرمایه گذاری در نیروگاه ها برای یک سال نیز کافی نیست بنابراین بهترین گزینه در شرایط فعلی سرمایه گذاری خارجی هاست.

چیت چیان در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: مخاطب اقتصاد مقاومتی همه ما هستیم چه تحقق پیدا کند و چه تحقق نیابد همه در آن سهیم خواهیم بود.

وزیر نیرو تاکید کرد: ‌از هم اکنون باید به فکر اوج مصرف در تابستان آینده باشیم تا بتوانیم تابستان را با کمترین مشکل برای تامین آب و برق سپری کنیم.

وی از تلاش توانیر برای کاهش تلفات قدردانی کرد و افزود:‌ کاهش تلفات به کمتر از 11 درصد یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

چیت چیان همچنین در زمینه تغییر ساختار وزارت نیرو نیز گفت: تغییر ساختار نیاز به یک شرایط خاص دارد بنابراین در شرایطی که برای گذر از اوج مصرف با مشکلاتی مواجه هستیم طرح این موضوع درست نیست و ما صد درصد با هر گونه تغییر ساختار با شرایط کنونی مخالفیم و آن را یک سم مهلک می دانیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.