بازدید سایت : ۶۱۱۷۶
سایز ویدئو: 1.52M | مدت زمان: 00:01:01 | دانلود ویدئو

فیلم | گزارش پیشرفت ۷۱ درصدی راه آهن زاهدان چابهار

این طرح موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی و توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیا میانه و اروپا به آب های آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان خواهد شد.

تین نیوز |

طرح ملی راه آهن زاهدان به بندر چابهار که کلنگ زنی ساخت آن از اواخر سال ۱۳۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد و موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی و توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیا میانه و اروپا به آب های آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی استان خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از عصرهامون، این پروژه یکی از ابرپروژه های ریلی در کشور به شمار می رود که در صورت تکمیل تمامی مسیرهای آن جهشی بزرگی در مسیر ریلی در حمل و نقل منطقه و کشور رخ خواهد داد.

در مجموع راه آهن زاهدان به چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه ها حدود ۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

ازآنجایی که یکی از کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال – جنوب است، راه اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.

عملیات ساخت این خط ترانزیت ریلی در مسیر کریدور شمال به جنوب توسط قرارگاه سازندگی خاتم انبیا آغاز شده و این خط ریلی با ۶۱۰ کیلومتر طول از شهرهای تفتان، خاش، نیک شهر، ایرانشهر عبور می کند.

حمید بهادری مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور بیان کرد: کریدور شمال به جنوب باعث خواهد شد که کشورهای چین، هند و پاکستان از طریق مسیر ریلی کشور ایران به کشورهای آسیا میانه و اروپا متصل خواهند شد.

بهادری افزود: پیش بینی می شود در سال اول حدود ۹ میلیون تن بار از مسیر ریلی در سیستان و بلوچستان جابه جا شود و همچنین بیش از ۲ میلیون مسافر نیز باتوجه به این ظرفیت جابه جا می شود.

منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر این پروژه ملی ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این طرح از زاهدان تا چابهار در هشت قطعه کاری است در حال اجرا است که دو قطعه آن از زاهدان تا خاش به بهره برداری رسیده و اکنون خط مسافربری آنها در حال برقرار است.

وی افزود: این پروژه ملی دارای ۱۳۸ دستگاه پل بزرگ دارد و بیش از ۱۷ کیلومتر تونل که در مسیر پیش بینی شده که برای تسریع تردد انجام شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: منابع مالی این طرح در حال تأمین است و پروژه فعالیت بسیار خوبی دارد؛ این پروژه با فراهم آوردن زمینه جابه جایی کالا از بندر اقیانوسی چابهار به کشورهای همسایه به عنوان کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیر ریلی کشور است و پیش بینی شده تا اواخر سال آینده به بهره برداری برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    ماهی را هر وقت از آب بگیری تازس اما طرح های ملی ما که زور سیاسی ، اقتصادی و حتی نظامی ما را بالا می برد قدرت چانه زنی ما را افزایش می دهد نباید انقدر دیر استارت بخورد و نباید کار ساختش انقدر طول بکشد ، پرواضح خط ریلی شرق می تواند راهی باشد برای تنفس آسیای میانه ، افغانستان و دسترسی روس ها به بندری اقیانوسی ، راهیست برای اتصال هند به سمت این مناطق و اروپا و حتی می تواند برای پاکستانی ها (به عنوان همکار بندر گوآدر) هم مفید باشد چین هم حتی می تواند بهره ببرد ریل شرق دقیقا می تواند دست دوستی ما برای دوستان و اهرم فشار ما علیه شیطنت ها باشد ، ما تو الویت بندی پروژه ها خیلی مشکل داریم هر کی از راه رسید هر جا توانست بی خود کلنگ زد که دور بعد رای بیاورد پروژه های این تیپی باقی ماند وسط ۴ راه جهانی هستیم تو دل بریکس قرار گرفتیم موقعیت ویژه ایی داریم این همه پتانسیل داریم به این ها می گن غفلت .