بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ هواپیمای روسی که قرار بود رقیب «کنکورد» باشد

تین نیوز

دسامبر ۱۹۶۸ است، و هواپیمای مسافربری واقعا بی‌مانندی روی باند منتظر است تا برای اولین بار پرواز کند. شبیه یک دارت سفید غول‌پیکر است و آینده‌گراترین چیزی است که بشر تا آن زمان ساخته است. بدنه این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که مقاومت هوا را به حداقل برساند و با سرعت گلوله پرواز کند - سرعتی که قبلا به نظر می‌رسید برای یک هواپیمای مسافربر بیش از حد زیاد باشد.

دماغه متمایز و سوزنی این هواپیما شبیه راکت‌هایی است که آدم تنها در کتاب‌های کمیک ممکن بود ببیند؛ وقتی هواپیما برای فرود به باند نزدیک می‌شود، کل دماغه بر اساس طراحی به پایین خم می‌شود تا خلبانان دید بهتری از زمین داشته باشند. خصیصه‌ای که باعث می‌شود هواپیما مانند پرنده‌ای غول‌پیکر به نظر برسد که می‌خواهد روی زمین فرود بیاید.

این توضیحات احتمالا شما را یاد هواپیمای کنکورد، ساخت مشترک بریتانیا و فرانسه، می‌اندازد که چند سال بعد عرض اقیانوس اطلس را در اندکی بیش از سه ساعت طی کرد. اما اشتباه می‌کنید. چیزی که روی باله عقب عظیم این هواپیمای جت دیده می‌شد داس و چکش اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی است. این هواپیما توپولف-۱۴۴ است. کنکورد کمونیستی، اولین هواپیمای مسافربری جهان بود که با سرعتی بیش از دو برابر سرعت صوت پرواز کرد.

تی‌یو-۱۴۴ اولین بار در دسامبر ۱۹۶۸ پرواز کرد و اولین پرواز مافق صوت خود را در ژوئن ۱۹۶۹ انجام داد. کنکورد ولی باید برای اولین پرواز خود تا مارس ۱۹۶۹ صبر می‌کرد و اولین بار در اکتبر آن سال با سرعتی مافوق سرعت صوت پرواز کرد. این برای شوروی یک پیروزی دیپلماتیک بود - ولی به راه انداختن پروازهای تجاری این هواپیمای ۱۰۰ تنی خیلی زود مایه دردسر شد.

وب سایت بی بی سی، در مطلبی به قلم stephen dowling به تاریخچه این هواپیما پرداخته است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    مطلب بسيار قشنگي بود اما متسفانه عكس ها نصفه افتاده. بخشي از متن هم درج نشده!