بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ نقش رسانه در مبارزه با اژدهای هفت‌ سر فساد، حکایت گرگ قبرستان

هرچند نباید از سایر عوامل زمینه ساز فساد مانند معیشت، مسکن و ... غفلت نمود ولی برای جلوگیری از میل که غالبا در بستر حیف متبلور می شود باید از رسانه های تخصصی حمل و نقل در شناسایی زمینه های حیف منابع در پروژه های اولویت پایین، هزینه ‎بر، زمان بر و غالبا وابسته به خارج حمایت نمود.

نقش رسانه در مبارزه با اژدهای هفت‌ سر فساد، حکایت گرگ قبرستان
تین نیوز

رهبرمعظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام (4020115) شعار سال را مهم و حساس خواندند و افزودند: انتخاب شعار اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست چرا که مشکلات اقتصادی از جمله تورم بالا، باعث گسترش فقر و در مقابل، افزایش تبعیض و ثروت های حرام می شود و ایجاد فساد، بر فرهنگ و افکار و رفتار مردم هم اثر منفی می گذارد ... و فرمودند: فساد، بیماری مهلک، بسیار خطرناک و مسری است که مردم را ناامید و میل به سلامت اخلاقی را کاهش می دهد.

  • ... در مسئله اقتصاد چند توصیه کلیدی هم هست. در رأس این توصیه ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه ما هم به این معتقدیم واقعا. مبارزه با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید میکند.

  • در مبارزه با فساد علاوه بر سرهای اژدها که غالبا از بیرون سازمان، مدیران دولتی را تهدید می نمایند، نباید از ریشه های نازک و متعدد علف های هرز که با توجیه کارهای حیف در سازمان ها به کارپردازان عوامل بیرونی (برای میل) تبدیل می شوند غفلت نمود.

  • کارهای حیف کارهایی هستند که نسبت فایده به هزینه آنها پایین است یا در اولویت چندم قرار دارند و یا اینکه هزینه های آنها بسیار بالاتر از توان اقتصادی و منابع مالی و ارزی کشور است، یا فناوری آنها بالغ نشده، یا وابستگی فراوان ایجاد می نماید و ... .

  • در صنعت پرهزینه و به شدت وابسته حمل و نقل که بر خلاف برخی صنایع مانند فولاد، پتروشیمی و ... به شدت و سریعا در زندگی مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف اثرگذار است، کارهای حیف بسیاری مشاهده می گردد که می توان به فرودگاه های کم پرواز، راه آهن های کم قطار، بنادر کم بار ... پروژه های نیمه تمام و زمان بر و ... اشاره نمود که با هواپیماها، قطارهای متوقف و ... مانند سیاه چاله در کهکشان ها عمل می کنند و منابع مالی کشور را می بلعند و از طرفی برای شکل گیری فساد زمینه سازی مین مایند.

  • در مورد نقش رسانه در مبارزه با فساد، یکی از اساتید حکایتی را از زبان آتاتورک نقل می کنند (تین 250695، 14011013): روزی یک خانم ثروتمند به یکی از رمال ها مراجعه می کند و می گوید که شوهرم مرا خیلی دوست دارد اما من او را دوست ندارم و می خواهم طلاقم بدهد! رمال که نمی خواسته چنین مشتری پولداری را زود از دست بدهد روی کاغذ، چیزی نوشته و به خانم می دهد تا در یکی از شب های تاریک، کاغذ را در قبرستانی دفن کند اما در زمان دفن کردن، نباید اصلا به « گرگ » فکر کند ، خانم، کاغذ را مدام به قبرستان می برده اما به یاد گرگ می افتاده و نمی توانسته کاغذ را دفن کند و ناچار برمی گشت. آتاتورک در ادامه می گوید روزنامه نگاران به منزله آن گرگ اند که به محض اینکه مقامی بخواهد اختلاس کند و رشوه ای بگیرد بلافاصله آن گرگ یعنی (افشاگری روزنامه ها) در خیالش مجسم خواهد شد و دست از پا خطا نخواهد کرد! بدون وجود روزنامه های آزاد، حتی اگر بر هر مقام دولتی یک مامور مخفی هم گذاشته شود باز هم قادر به کنترل فساد نخواهد بود چرا که ممکن است آن مامور مخفی با آن مقام ساخت و پاخت کرده باهم بخورند! (برگرفته از روزها از پی سال ها، علی مرادی مراغه ای)

  • با بررسی و ریشه یابی نمونه گزارشات فساد، سه عامل مهم پیوسته را می بینیم: حیف، میل و پوشش

  • منظور از حیف هزینه های بدون اولویت است که زمینه میل افراد را فراهم می نماید و منظور از پوشش، تغییر چهره افراد فاسد است به گونه ای که فرد فاسد مورد گمان بد قرار نگیرند یا جلب توجه به موضوعات فرعی یا خطاهای کوچک، مانند کوله بران در مقایسه با قاچاقچیان بزرگ که در هشتم اردیبهشت 1395 در ملاقات رهبر معظم انقلاب با کارگران مورد تذکر ایشان واقع شد.     

  • هرچند نباید از سایر عوامل زمینه ساز فساد مانند معیشت، مسکن و ... (که با گام های کوچک تخم مرغی عامل آشنایی با فساد می شود) غفلت نمود ولی برای جلوگیری از میل که غالبا در بستر حیف متبلور می شود باید از رسانه های تخصصی حمل ونقل در شناسایی زمینه های حیف منابع در پروژه های اولویت پایین، هزینه ‎بر، زمان بر و غالبا وابسته به خارج حمایت نمود (فساد چای).

  • همچنین برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد و مهار آن لازم است کلیه مدیران کل دولتی و بالاتر، شهرداران، اعضای شوراهای شهر و ... مشمول قانون ازکجا آورده ای شده و اموال ایشان پیش و پس از دوران تصدی از سوی قوه قضائیه ارزیابی گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.