شرکت آزادراه اصفهان – شیراز به منظور کوتاه شدن فاصله بین دو شهر تاریخی و توریستی اصفهان و شیراز به میزان 140 کیلومتر و کاهش مدت سفر به میزان 1/5 ساعت ، کاهش مصرف سوخت به میزان 136 میلیون لیتر در سال ، کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال به جنوب در دو باند مجزا به طول 222 کیلومتر در حال احداث می باشد.
این شرکت به منظور احداث ، نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان – شیراز در سال 1390 با سرمایه بالغ بر 16000 میلیارد ريال تاسیس گردید.
با احداث این آزادراه در دو استان اصفهان – شیراز و شرایط مالی ساکنین دو استان فوق از یک سو و اقتصادی بودن حرکت در آزادراه برای خودروهای عمومی باعث استفاده غالب مسافرین بین دو استان می گردد.از طرف دیگر با احداث آنتن آزادراه اصفهان – شیراز یاسوج به شبکه آزادراهی کشور و فراهم آمدن ارتباط ایمن شرقی – غربی از طریق این آزادراه ، شرایط مناسب تری برای رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی دو منطقه بوجود خواهد آمد.
عملیات احداث آزادراه اصفهان – شیراز در هفت قطعه و در قالب دو قرارداد مشارکت پیمانکاری ، توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و شرکت سد و عمران پارس گستر در دست انجام می باشد.
افزایش سرعت ایمن از مهمترین دلائل استفاده از آزادراه می باشد. چرا که در نتیجه کاهش سوانح و خسارات مالی وارده به دلیل مشکلات ناشی از تراکم زیاد خودرو در آنها که رانندگی سخت تر با خطای بیشتر را به همراه دارد مستقیماً برای مردم عزیزمان قابل تامل است وآمار تصادفات ثبت شده در جاده های منطقه حاکی از این موضوع است که با احداث این آزادراه در طول 20 سال ، جان تعداد زیادی از هموطنان حفظ گردیده و از 34000 تصادف منجر به فوت و جرح و میلیاردها ريال خسارات مالی جلوگیری می گردد.با افزایش سرعت طبق طرح مشخصات فنی آزادراه ها ، به طور مستقیم از انتشار گازهای مخرب محیط زیست جلوگیری به عمل می آید.
از دیگر نکات بارز احداث آزادراه جایگاه موضوع گردشگری می باشد.جاذبه های گردشگری دو استان زیبای ایران از یک سو و چشم انداز کم نظیر مسیر آزادراه از حیث منابع طبیعی از سوی دیگر این امکان را فراهم می سازد که مسیر یاد شده از نظر گردشگری و جذب توریست نیز جذابیت خاص خود را داشته باشد.لذا با شناسائی 11 نقطه دارای پتانسیل لازم تا کنون ، ایجاد مراکز گردشگری در دستور کار مشارکت قرار گرفته است که خود مزیت بسیار زیادی را در بازگشت سرمایه مهیا می سازد.
دیف |
نام موقعیت | کیلومتر موقعیت | مساحت |
1 |
روستای تنگ براق | 227 |
60 هکتار |
2 |
اقلید(1) | 230 |
15 هکتار |
3 |
اقلید(2) |
233 |
50 هکتار |
4 |
چشمه قدحی | 260 |
15 هکتار |
5 |
تنگ بستانک(بهشت گمشده) |
264 |
15 هکتار |
6 | کامفیروز | 272 |
15 هکتار |
7 |
سد درودزن | 287 |
50 هکتار |
8 |
پشت باغ | 306 |
140هکتار |
9 |
غوره دان | 309 | 15 هکتار |
10 |
علی آباد سرتنگ | 312 |
15 هکتار |
11 | تنگ خیاره | 321 |
4 هکتار |
از دیگر محاسن این پروژه اجرای مهندسی ارزش جهت افزایش بهره وری و کاهش میزان هزینه های اجرایی است که در اقتصادی شدن طرح بسیار موثر است.
سمت | نام و نام خانوادگی |
مدیر عامل | رضا محمدیان |
تقاضای سالانه حمل بار در محور اصفهان – شیراز 40 میلیون تن و جابجایی مسافر 3/17 میلیون نفر می باشد که ظرفیت ریلی محور موجود 65/3 میلیون تن بار و 7/1 میلیون نفر مسافر می باشد که در حدود 10 درصد کل تقاضا را پوشش می دهد. از طرفی با توجه به آمارهای حمل بار و مسافر در محور های موجود و بررسی آماری اطلاعات دو پارامتر طول مسیر و زمان سفر ، پیش بینی می شود بیش از 80 درصد تقاضای سفر کل منطقه به سمت آزادراه هدایت شود.