معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛
◄ پل ارتباطی قشم به بندرعباس یک اشتباه تاریخی است
تیننیوز| معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مهمترین نکته در توسعه بندر این است که شما یک سیاست راهبردی برای توسعه دریامحور داشته باشید.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمود صفارزاده در گفتگو با تیننیوز با اشاره به اینکه ارتباط چندانی میان بنادر ما وجود ندارد گفت:ما قبول داریم که حمل ونقل دریایی ارزانترین است، یک نعمت خدادی است، مصرف انرژی در این شیوه حملونقل بسیار پایین است، کمترین آلودگی را دارد و زیرسازی نمیخواهد چون روی مسیری است که خداوند خلق کرده.
او ادامه داد: اما از آن طرف تا چه حد لینک حملونقلی میان سواحل مان داریم؟! در حالی که داریم میلیاردها تومان هزینه میکنیم تا بین بنادر جنوب آزادراه بسازیم. در حالی که میتوانیم از طریق دریا چه در زمینه بار و چه در زمینه مسافر خیلی راحت این کار را کنیم.
صفارزاده همچنین به مسئله در بنادر شمالی نیز اشاره کرد و گفت: در شمال هم همینطور. ما اینهمه معضل ترافیکی در ساحل خزر داریم اما چه میزان از حمل ونقل بین شهرهای شمالی ما از طریق مسافر انجام میشود؟ تقریبا هیچ!
او تصریح کرد: ما، هم بار و هم مسافر را روی جاده ای میاندازیم که در کناره حساس و باریک و غیرمجاز از نظر زیست محیطی قرار دارد و مدام به فکر این هستیم که آزادراه و جاده کمربندی و امثالهم درست کنیم. اما هیچگاه به این فکر نکردیم که یک خط ساحلی بین شهرهای ساحلی راه بیندازیم که بتوانیم جابجایی را از طریق دریا انجام بدهیم. همان کاری که در کانادا چندین سال است انجام میشود.
این استاد دانشگاه به پل ارتباطی جزیره قشم به بندرعباس نیز اشاره و تاکید کرد: ما قشم را به عنوان یک بندر آزاد داشتیم. پس چرا باید به قشم پل بزنیم؟ این یک اشتباه بزرگ تاریخی است. هم قشم را از هویت میاندازیم و از هر نظر حساب کنید به ضرر منطقه آزاد قشم است. وصل کردن این جزیره با جاده به سرزمین مادر اصلا به نفع قشم و کشور نیست.
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به طولانی شدن پروژه ساخت این پل گفت: ما قصد ساخت این پل را داریم در حالی که با همین سیستم فعلی این کار انجام میشود. ما چرا باید حجمی از ترافیک را به آنجا بکشانیم. آن هم پلی که قابلیت خورندگی بالایی دارد. 20 سال است داریم این پل را میسازیم و ممکن است 20 سال دیگر هم تمام نشود و احتمالا تا پروژه تمام شود عمر مفید آن هم تمام شده باشد. خب این چه کاری است؟ در حالی که یک سیستم پاک حمل و نقل دریایی ارزان و سازگار با محیط زیست هم داریم.
صفارزاده همچنین از خشکسالی و کم آبی نیز سخن به میان آورد و تاکید کرد: در شرایطی که مرکز ایران با تمرکز جمعیتی بالا پدیده کم آبی مواجه است، باید در سطح کلان اقداماتی کنیم که توسعه ما دریامحور باشد و مردم و اشتغال و کار را به سمت سواحل بکشانیم. وقتی این اتفاق افتاد، جمعیت زیاد میشود و آنوقت ارزش سرمایهگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
طرح توسعه بندر چابهار نیز موضوع دیگری بود که صفارزاده به آن اشاره کرد. او با یادآوری حجم سرمایهگذاری در این بندر گفت: قطعا باید سرمایهگذاری کنیم اما همه جانبه. ما میلیاردها تومان پول هم که در بندر چابهار هزینه کنیم، در شرایط فعلی فقط برای ترانزیت مناسب خواهد بود. مردم بومی از آنجا منتفع نخواهند شد.
او ادامه داد: برای همین است که این ظرفیتها پایدار نمیشود. چون ما توسعه را نیاوردیم. چون منابع را نیاوردیم تا مردم به جای هجوم به سمت تهران و مرکز، به چابهار یا بقیه بنادر بروند.
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وظیفه حاکمیت را نه اجرا بلکه سیاستگذاری دانست و تصریح کرد: به نظر من حاکمیت نباید در این مورد اقدامی انجام دهد. حاکمیت تنها باید سیاستگذاری کند. مگر در کشورهای توسعه یافته حاکمیت خودش به طور مستقیم کار کرده یا مثلا پول به دست مردم داده است؟ نه! زمینه را ایجاد کرده، قوانین و تسهیلات لازم را ایجاد کرده و در یک کلام جهت داده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.