◄چکهای برگشتی به جای پرداخت مطالبات شرکت فرودگاهها
تیننیوز | معاون عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تا وقتی که شرکتهای هواپیمایی به ساز و کارهای اقتصادی و بازرگانی رو نیاورند، مشکل دریافت مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاینها حل شدنی نیست، گفت: در حال حاضر شرکت فرودگاهها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از ایرلاینهای داخلی طلب دارد که بخشی از دریافتیها به شکل چک است اما چکهای برگشتی!
غلامحسین باقریان در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار تیننیوز، عنوان کرد: تا وقتی که شرکتهای هواپیمایی به ساز و کارهای فعالیت اقتصادی و بازرگانی رو نیاورند، مشکل دریافت مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاینها حل شدنی نیست. برای این موضوع ساز و کار را مشخص کردیم و پس از تصویب آن از سوی شورایعالی هواپیمایی، به آییننامه اجرایی برای اجرای مصوبات این شورایعالی تبدیل شد.
وی توضیح داد: بر اساس این ساز و کار در گام نخست به ایرلاینهای بدهکار تذکر داده میشود و به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش آن انعکاس داده میشود. در گامهای بعدی سازمان هواپیمایی کشوری نیز مانع برقراری برخی از پروازهای آنها شده و بعضی از مجوزها را برای آنها صادر نخواهد کرد. از سوی دیگر شرکت فرودگاهها پیگیری میکند تا اگر نسبت به زمان پرداخت بدهی دیر کردی صورت گرفت، جریمه تعیین کند.
معاون عمليات فرودگاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه این فرآیند برای کسب مطالبات شرکت فرودگاهها پیشبینی شده است و شرکت فرودگاهها نیز میتواند مجوز پرواز به ایرلاین بدهکار ندهد؛ اما معمولا در لحظه آخر ایرلاینها نسبت به این ساز و کار بیتوجهی میکنند و بلیت پرواز را به مسافران میفروشند تا شرکت فرودگاهها را در مقابل مردم قرار دهند.
وی افزود: بنابراین، به دنبال ساز و کاری هستیم تا برای شرکتهایی که نسبت به پرداخت بدهیشان اقدامی نمیکنند، در پروازهای برنامهای آنها محدودیتهایی را در نظر بگیریم.
باقریان درباره برخورد با ایرلاینهای خوشحساب گفت: شرکت فرودگاهها در نظر دارد برای ایرلاینهایی که در پرداخت بدهیشان به موقع عمل میکند، تسهیلات ویژهای را پیشبینی کند، مانند سایر فعالیتهای اقتصادی برای مشتریان خوشحساب بهترین زمانهای پرواز، نزدیکترین نقطه به ترمینال، امکانات بهتر داخل ترمینال را تعیین میشود.
وی با بیان اینکه با تمهیدات سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر را ه و شهرسازی با آزادسازی بهای بلیت، ایرلاینها باید به سوی ساز و کار بازرگانی قدم بردارند، عنوان کرد: اکنون ایرلاینهای خارجی سر وقت بدهیهای خود را با شرکت فرودگاهها تسویه حساب میکنند و مشکلی را برای ما ایجاد نمی کنند. زیرا آنها به ساز و کار بازرگانی عادت کردند در حالی که هنوز بسیاری از شرکتهای هواپیمایی تصور میکنند که آزادسازی صورت گرفته اما به دنبال استفاده از منابع شرکت فرودگاهها با هدف توسعه ایرلاینها هستند.
عضو هيأت مديره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که «مطالبات شرکت فرودگاهها از ایرلاینهای داخلی چه میزان است؟» گفت: در حال حاضر شرکت فرودگاهها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از ایرلاینهای داخلی طلب دارد که بخشی از دریافتیها به شکل چک است اما چکهای برگشتی!
وی درباره برخورد با چکهای برگشتی تصریح کرد: به اجبار بابت این مشکل به دستگاههای قضایی شکایت کیفری کردیم. در واقع، امسال نحوه پرداخت مطالبات به قدری نامناسب بود که بسیاری از پروژههای عمرانی و توسعهای فرودگاهی با تاخیر مواجه شدند. همچنین مطالبات کارکنان را که باید از ابتدای سال پرداخت میکردیم، در اختیار نداشتیم و اخیرا بخشی از آن را پرداختیم. اکنون شرکت در تنگنای مالی قراردارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.