با تایید قانون خاص
◄ آغازی نوین در صنعت فرودگاهی ایران ورق خورد
تیننیوز| قانون خاص شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پس از صرف مدتها زمان و تلاش با حمایت نمایندگان دو دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام تایید شد و به تصویب رسید. این قانون در راستا و اعتلای صنعت ملی و بینالمللی هوانوردی ایران به تصویب رسیده است و به نظر میرسد از این پس باید شاهد آغاز فصلی نوین در صنعت فرودگاهی و هوانوردی ایران باشیم.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، یکی از مشکلاتی که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همواره با آن دست و پنجه نرم میکرد، وصول مطالباتش بود. این شرکت ضمانت کافی برای تسویه وصول مطالباتش و برداشت مستقیم آنها از حساب شرکتهای هواپیمایی نداشت. در بند ۵ قانون خاص این مشکل حل شده است.
در واقع، اکنون اسناد شرکت فرودگاهها، اسناد لازمالاجراست. بنابراین، آییننامهای بر اساس آن تهیه شده تا مطالبات شرکت فرودگاهها کسب شود و اینک مصوبه مناسب برای حل مطالبات این شرکت به تصویب رسید.
بخش دیگری از مشکلات در این حوزه، الزام رعایت مقررات ملی و بینالمللی بود. در جاهایی که تعارض میان رعایت این قوانین رخ میداد، مشکل برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ایجاد میکرد.
در اساسنامه قانون خاص موضوعات مالی، استخدامی و... مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، این قانون هماهنگی میان مقررات داخلی و بینالمللی را ایجاد میکند. همچنین به کمک قانون خاص شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران جذب، نگهداری و آموزش نیروی انسانی با شرایط مطلوبتری صورت میگیرد زیرا صنعت فرودگاهی در دنیا مدرکگرا نیست.
بر اساس بند ۳ این قانون صد در صد منابع شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به این شرکت تعلق مییابد زیرا این شرکت کاملا درآمد – هزینهای است و باید بتواند ۵۴ فرودگاه ایران را تامین و تجهیز کند. همچنین پرداخت سود سهام و مالیات و... مواردیاند که به عنوان مشکلات درآمدی شرکت فرودگاهها به شمار میآمدند. اکنون با تصویب این قانون تمام منابع مالی شرکت فرودگاهها صرف پروژههای عمرانی و مالی فرودگاههای ایران میشود.
با توجه به اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تخصصی و پیچیده است، باید زیرنظر ایکائو فعالیت کند. بنابراین این قانون خاص فرصت تجهیز و تامین امکانات مورد نیاز برای فرودگاههای ایران را فراهم میکند. همچنین مشکلات ارزی، مالی و تامین ارز مورد نیاز خرید تجهیزات فرودگاهی از طریق بند ۴ این مصوبه برطرف میشود.
بر اساس ماده ۵ قانون خاص، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مقررات محاسبه عمومی و مدیریت خدمات کشوری نیز مستثنی میشود.
با توجه به اینکه خدمات ویژه و تخصصی که شرکت فرودگاهها ارایه میدهد، اگر آییننامه جدید شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دقیق نوشته شود، بند ۵ این قانون امکان اداره کردن شرکت فرودگاهها بر اساس قوانین بینالمللی هوانوردی را خواهد داشت.
پیش از این قانون خاص در مجلس شورای اسلامی دوره نهم ارایه شد و به تایید نمایندگان رسید اما شورای نگهبان خواستار توجه به این قانون در سه بخش سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شد. بنابراین، در اصلاحیه این قانون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز اضافه شد.
البته بندهای ۱و ۴ به سازمان هواپیمایی کشوری مربوط میشود و سایر بندهای ۱،۳،۴ و ۵ به فرودگاه امام خمینی(ره) شرکت فرودگاهها ارتباط دارد و بند ۲ قانون خاص انحصارا به سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص دارد.
تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نادر بود. لایحه ۵۰ ماده داشت که ۷۵ ماده الحاقی به آن اضافه شد. این میزان ماده در یک قانون عرف نبوده است و به مجلس شورای اسلامی آن را اصلاح و بررسی کرد. تعداد زیادی از ۷۵ ماده را مجلس شورای اسلامی حذف کرد و تعداد زیادی از ۵۰ ماده را تلفیق کرد. اکنون لایحه ۵۰ مادهای است و ۱۸ تا ۲۰ ماده الحاقی دارد.
رحمتالله مهآبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای تصویب قانون خاص بیش از ۸ ماه وقت ویژه گذاشت. در این مدت بیش از ۶۰۰ ساعت زمان صرف شد. در حقیقت قانون خاص بر اساس ارایه اسناد کامل و دقیق به نمایندگان صورت گرفت تا آنها اعتماد کنند، در غیر اینصورت مجلس توجیه نمیشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.