پیشبینی سهم دولت برای اجرای یک پروژه۱۰ ساله
آزادراه تهران – شمال سال آینده چقدر اعتبار میگیرد؟
گروه اقتصادی:
دولت در سال آینده اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد دلار برای احداث آزادراه تهران – شمال اختصاص میدهد.
به گزارش «حملونقل»، در قالب بودجه سال آینده پیشبینی شده است دولت نسبت به پرداخت ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آزادراه تهران – شمال اختصاص دهد که این مبلغ از اعتبار مصوب سال جاری کمتر خواهد بود. در سال جاری ۲۴ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار برای احداث آزادراه تهران – شمال اختصاص پیدا کرد اما هنوز گزارشی درباره میزان اعتبار محقق شده ارائه نشده است.
آزادراه تهران – شمال از سال ۱۳۷۶، در قوانین بودجه سنواتی، اعتبار دریافت میکند و برآوردهای دولت نشان میدهد عملیات اجرائی احداث این آزادراه در سال ۱۳۹۹ به پایان خواهد رسید. بهاینترتیب ساخت این آزادراه ۲۳ سال به طور خواهد انجامید. طولانی شدن بیش از حد این پروژه بهدلیل نبود اعتبار کافی و تعطیلی عملیات اجرائی آن در برخی دورههای زمانی است.
بر اساس این گزارش اگر اعتبارات مصوب آزادراه تهران – شمال در سال جاری و سال آینده تخصیص یابد، پیشبینی میشود تکمیل عملیات عمرانی مذکور مستلزم تأمین سهم دولت به میزان ۲ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان در سالهای اجرای برنامه ششم توسعه باشد.
در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ دولت ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه هزینه کرده است. آزادراه تهران – شمال با سرمایهگذاری دولت و بنیاد مستضعفان و جانبازان احداث میشود. این آزادراه تا پایان راه برای دولت هزینهای در حدود ۳ هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان در بر خواهد داشت.
پروژه آزادراه تهران – شمال یکی از طولانیترین پروژههای عمرانی در ایران است. پروژه ی آزادراه تهران-شمال به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه ی شمالی در حال اجراست.
مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران-چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکّل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامهریزی نهاد ریاستجمهوری کشور انتخاب شد.
درضمن، در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاستها، که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شدهاست. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیجفارس بوده و در ترانزیت منطقه عمدهترین نقش را بر عهده خواهد داشت. عملیات اجرائی این طرح رسما از سال ۱۳۷۵ کلید خورد اما نبود اعتبار کافی سبب شد در تمام این سالها امکان تکمیل پروژه مذکور فراهم نشود.
دولت اما در قالب لایحه بودجه سال آینده اعلام کرده است به منظور تأمین اعتبار مورد نیاز ۱۴ میلیارد تومان و ۶۰ میلیون تومان هزینه کند.
این آزادراه دارای ۴ قطعه است. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال گفته است: تنها ۱۲۰۰ متر از حفاری تونل ۶۵۰۰ متری البرز باقیمانده است و بخش شمالی آن نیز فعال شده است.
مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این آزادراه تأکید کرد: درحالحاضر قطعه یک این آزاد راه با پیشرفت ۳/۲ درصد در ماه در مجموع حدود ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برایناساس با تلاش دست اندرکاران تا نوروز ۹۶ به بهرهبرداری میرسد.
اعتمادی گفت: علیرغم سرمای شدید هوا حتی شبها نیز حدود ۸۵ درصد منطقه یک فعال است. وی با اشاره به منطقه دو آزادراه تهران-شمال ادامه داد: دستور اجرای این منطقه نیز به ۴ پیمانکار ابلاغ و از طرفی پاکت مناقصه بخشهای «الف و ب» تونل البرز نیز باز شده است اما بخش «ج» در حال بررسی برای تعیین قیمت طی دو هفته آینده است و برایناساس پیمانکار تونل البرز با دستگاه تیبیام مشخص خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال گفت: تنها ۱۲۰۰ متر از حفاری تونل ۶۵۰۰ متری البرز باقیمانده است و بخش شمالی آن نیز فعال شده است. وی با بیان محدودیتهای در نظر گرفته شده برای پیمانکاران دارای «تیبیام» ادامه داد: یکی از محدودیتهای حضور در مناقصه، داشتن سابقه کار با «تی بیام» در زمینه حفاری در کشور است که تعداد شرکتهای دارای تخصص و سابقه کار با «تی بیام» در کل کشور به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.