آخوندی:
◄ تغییر انگارهها مهمترین رویکرد وزارت راه در حوضه بنادر
تیننیوز| وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت تغییر انگارهها تاکید کرد و از آن به عنوان رویکرد اصلی لازم در حوزه توسعه و بهرهوری در بنادر یاد کرد و گفت: اندازه بازار بنادر اندازه جهانی است و بنابراین ما باید بتوانیم خود را در برابر بنادر جهان موقعیتیابی کنیم و برنامه رقابتی با بنادر جهان داشته باشیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان بنادر و دریانوردی، عباس آخوندی در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشکر برای فعالیتهای یکساله مدیران سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رویکرد اصلی من چه در حوزه توسعه بنادر و چه در حوزه بهرهوری و بهرهبرداری از بنادر تغییر انگاره است.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره در حوزه حملونقل کار سختی است و باید همهجانبه باشد و فقط به فعالیت عمرانی محدود نمیشود تصریح کرد: سالها روش رایج در ایران این بوده است که دولت منابعی داشته باشد و طرحهای عمرانی از طریق منابع دولتی اجرا شود اما دیگر در این شرایط این روش پاسخگو نیست و نیاز است در چارچوب بزرگتری موضوع را تجزیه و تحلیل کنیم.
آخوندی ادامه داد: انگاره مورد نظر من چند جزء دارد، نخست اینکه قدرت رقابتپذیری ایران را در سطح جهان افزایش دهد. برای رسیدن به این جایگاه قاعدتا باید سنگنشانههایی را داشته باشیم که چگونه میخواهیم این قدرت رقابتی را ایجاد کنیم. پروژه بخش کوچکی از این موضوع است و اولین بحث ما رویکرد بازرگانی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بارها به مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کردهام که باید میزان موفقیت سازمان و تکتک بنادر را نهایتا با شاخص قدرت بازرگانی آنها بسنجیم. حتی اگر رسیدن به این هدف نیازمند تعیین معاون بازرگانی برای مدیرعامل و روسای هر یک از بنادر کشور باشد باید اقدام کنیم.
آخوندی با تاکید براینکه رویکرد بازرگانی نکته بسیار مهمی است گفت: اندازه بازار بنادر اندازه جهانی است و بنابراین ما باید بتوانیم خود را در برابر بنادر جهان موقعیتیابی کنیم و برنامه رقابتی با بنادر جهان داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای رسیدن به رقابت جهانی باید به رویکرد بازرگانی روی آوریم ادامه داد: لازم است برای خود شریکی استراتژیک و پایدار تعریف کنیم. من به بازگشت به رویکرد بازرگانی به عنوان یک انگاره ذهنی اصرار دارم و این را هم میدانم که کار بسیار سختی است. سالها رفتار پروژهمحور داشتهایم و در راستای دستورات دولت به اجرای پروژه پرداختهایم. این مشکل را علاوه بر بنادر در فرودگاهها و راهآهن نیز داریم.
باید بتوانیم پروژه را بفرشیم
وی ادامه داد: وقتی مدیران ما یک پروژه را اجرا میکنند کار خود را پایانیافته میدانند. در حالی که این آغاز کار است. بعد از این مرحله باید در سطح جهانی برای آن پروژه مشتری پیدا کنیم و بتوانیم آن پروژه را بفروشیم. این همان رویکرد بازرگانی است.
عضو کابینه دولت تدبیرو امید با بیان اینکه حتی در نحوه تامین مالی پروژهها اتخاذ رویکرد بازرگانی مهم است گفت: ما در چابهار و بندر شهید رجایی با استفاده از همین رویکرد کار را پیش بردیم. این رویکرد به ما این شانس را میدهد که به توسعه باقی فازهای بندر شهید رجایی و چابهار فکر کنیم. همین رویکرد است که برای توسعه بنادر کوچک به ذهن من فشار میرود.
آخوندی تاکید کرد: رویکرد بازرگانی به ما کمک خواهد کرد قدرت رقابت خود را بعد از برجام در سطح جهان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: وقتی میخواهیم از رویکرد بازرگانی در محیط بینالمللی استفاده کنیم نحوه انتخابهای ما اهمیت بیشتری پیدا میکند.
شرکای ما در حوزه تمدن ایرانشهری قرار دارند
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: اگر نگاهی به شرکای خود در کشورهای مختلف داشته باشیم میبینیم برخی همکار، برخی رقیب و برخی مکمل ما هستند. در نهایت انتخاب ما گروهی است که منافعشان به ملت گره خورده است و با آنها منافع مشترک داریم. برای انتخاب در این شرایط به اندیشه ایرانشهری میرسیم. آنهایی که در حوزه تمدن ایرانشهری قرار دارند میتوانند انتخاب ما باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه متحدان استراتژیکی تاریخی ایران از کشورهای شبه قاره تا مدیترانه هستند گفت: چینیها میگویند چگونه یکبار دیگر در دنیای مدرن جاده ابریشم را ایجاد کنیم. ما هم میگوییم به بازخوانی تمدن ایرانشهری نیاز داریم تا بتوانیم به یک اتحاد استراتژیک برسیم. رویکرد بازرگانی میتواند شریکهای استراتژیک ما را مشخص و کمک کند که شرکای پایداری داشته باشیم و نهایتا به امنیت و توسعه منطقه کمک کنیم.
آخوندی گفت: در حال حاضر در منطقه تک افتادهایم و باید بتوانیم با پیدا کردن منافع مشترک شریکی پایدار برای خود پیدا کنیم.
آخوندی گفت: باید به این اندیشه برسیم که در پایان کار از آبادانی افغانستان، عراق، پاکستان و آسیای میانه خوشحال شویم. تصور ایران آباد و پیرامون خراب تصور باطلی است. امنیت پایدار به آبادانی ما و آنها بستگی دارد. اندیشه بازخوانی تمدن ایرانشهری یک بار دیگر موقعیت ما را در جهان تعریف میکند و به این هدف میرساند.
هوشمندسازی بنادر قدرت رقابتپذیریمان را افزایش میدهد
وی همچنین به موضوع لجستیک اشاره کرد و گفت: در بحث لجستیک و اینکه بدانیم سهم ما از لجستیک بینالمللی چیست هنوز عقب هستیم. ما نیاز به شرکتهای لجستیکی بینالمللی داریم. البته کمک به ایجاد شرکتهای لجستیکی ممکن است وظیفه مستقیم سازمان بنادر نباشد اما نقش بسزایی در ایجاد بنگاههای لجستیکی بینالمللی دارد.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع هوشمندسازی بنادر اشاره کرد و با بیان اینکه در این بخش کارهای خوبی انجام شده است گفت: اگر بتوانیم از فناوریهای نوین استفاده کنیم قدرت رقابت پذیریمان افزایش پیدا میکند و بر همین اساس ضرورت داشتن بنادر هوشمند یک بار دیگر خود را نشان میدهد.
وی همچنین به بحث نیروی انسانی بنادر اشاره کرد و گفت: اصلیترین بحث نیروی انسانی است. سالهاست درخصوص سیاست دریامحور بحث میشود. اگر میخواهیم در حد شعار نماند اول باید سهم اولیهای از دریا داشته باشیم و موضوع دریا را در کتب درسی قرار دهیم. وقتی بچههای ما از دریا چیزی نمیدانند چطور میشود پیگیر سیاست دریامحوری بود؟
سازمان بنادر به کیفیت زندگی مردم شهرهای بندری کمک کند
وی همچنین به موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: نمیتوانیم بندر آباد و شهر بندری فقیر داشته باشیم. باید به پیرامون خود توجه کنیم رفع موانع در شهرهای بندری اهمیت ویژهای دارد توصیه من این است که سازمان بنادر به ارتقای فعالیتهای بنیادین در شهرها و کیفیت زندگی مردم کمک کند.
آخوندی سرمایهگذاری در پسکرانهها و لایروبی بنادر را یک فعالیت بازرگانی دانست که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرهای بندری میشود و گفت: کمک به ارتقای سطح زندگی در شهرهای بندری و پشتیبانی از فعالیتهای بندری مردم این منطقه مهم است و نشان میدهد که توانستهایم حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی خود را در سازمان انجام دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنرانی خود در جمع مدیران سازمان بنادر گفت: توانستیم سال ۹۵ را با تمام سختیها با موفقیت به پایان برسانیم. در سطح ملی امیدواری به آینده ایران بیشتر شده است و درخود وزارتخانه علیرغم همه تنگناهای مالی تابه حال موفقیتهای زیادی در تمام حوزههای حملونقلی داشتیم.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره صورت گرفته میتواند ما را به آیندهای بهتر امیدوار کند، گفت: درحال حاضر ساخت همزمان ۱۷ آزادراه را انجام میدهیم. اقدام به نوسازی ۶۵ هزار کامیون کردهایم و علاوه بر نوسازی ناوگان جادهای و نوسازی ناوگان هوایی بنادر کشور به تجارت جهانی اتصال پیدا کردهاند. این وضعیت امید به آینده را افزایش میدهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.