◄ واکاوی جزئیات مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری
با دستورالعمل جدید ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری صرف نظر از این که یک کامیون در کارت 4 خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند40 تن باشد.
با دستورالعمل جدید ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری صرف نظر از این که یک کامیون در کارت 4 خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند40 تن باشد.
به گزارش تین نیوز، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: دستور العمل ابعاد و اوزان در 28/12/1396 از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالا ابلاغ شد.
محسن متقین افزود: این سازمان در تاریخ هفتم فرودین ماه 1397 آغاز اجرای آن کلید زد اما با توجه به این که پیش از آن، مبنای بارگیری کامیون ها برای 5 محور توسط سازمان 42 تن اعلام شده بود دستورالعمل جدید با اعتراض صاحبان کالا مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
ابلاغ مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری پس از پنج سال
وی عنوان کرد: صاحبان کالا مدعی بودند برای مطابقت با این دستورالعمل 2 ماه زمان نیاز است و به همین دلیل خواستار تعویق دو ماهه اجرای آن شدند.
او تاکید کرد: بدین ترتیب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرای این دستورالعمل ابعاد و اوزان را از فرودین ماه تا دو ماه بعد یعنی اول خرداد ماه سال 1397 عقب انداخت اما در اول خرداد اجرای آن با اعتراض عمومی رانندگان بخش حمل و نقل بار در کشور همزمان شد.
متقین گفت: در شرایط آن زمان و هنگامی که برای پایان اعتراضات، مطالبات و خواسته های رانندگان در حال رسیدگی بود از طرف گروه خاصی درخواست لغو این دستورالعمل با این ادعا که موجب ضرر و زیان رانندگان است، مطرح شد.
وی عنوان کرد: بدین ترتیب این با این درخواست غیرمنطقی از سال 1397 اجرای دستورالعمل ابعاد و اوزان بارگیری متوقف شد تا این که اخیرا با مصوبه هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجددا دستور جامع ابعاد و اوزان که حدودا باغ بر 25 صفحه است صادر و قرار است از اول مهر ماه امسال اجرایی شود.
متقین افزود: این دستورالعمل در واقع تمامی کامیون ها را در کلاس های مختلف با ترسیم شکل و نوع سایز لاستیک و تعداد محورها، طبقه بندی کرده و خیلی نزدیک به استانداردهای جهانی است.
این فعال بخش حمل و نقل کالا بیان کرد: نکته قابل توجه این است که در دستورالعمل ابعاد و اوزان، نیمه یدک ها و روموک ها که حتی حمل کالا به وسیله آنها در ایران مرسوم نیست شناسایی شده است.
او تاکید کرد: بر اساس این دستورالعمل باید بر اساس میزان فشار محوری و فشاری که محورها به جاده وارد می کنند بارگیری شود این امر راه را برای این که کنترل بسیار استاندارد حمل کالاهای سنگین در جاده ها بازکرده است.
متقین به خبرنگار تین نیوز گفت: نصب باسکول های محور کشی در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه اندازی و بهره برداری از این باسکول ها نیز قطعا باید منطبق با این دستورالعمل باشد.
او عنوان کرد: از جمله مهمترین دستاورد این دستورالعمل رفع اختلاف نظر سازمان راهداری و پلیس راه است. در گذشته ملاک عمل برای سازمان این چنین بود که وزن کل ظرفیت ناخالص کامیون مثلا 5 محور با 12 چرخ را 42 اعلام می کرد اما پلیس راه این 42 تن را در صورتی قبول داشت که ظرفیت خودرو مندرج در کارت شناسایی آن کمتر از 42 تن نباشد و چنانچه کمتر بود، تخلف راهنمایی و رانندگی محسوب می شد اما وقتی راننده به عنوان متخلف به ادارات کل راهداری و حمل و نقل استان ها فرستاده می شد، بارگیری انجام شده منطبق با دستورالعمل سازمان بود و سازمان آن را غیر قانونی نمی دانست.
این فعال بخش حمل و نقل جاده کالا افزود: اکنون با دستورالعمل جدید صرف نظر از این که یک کامیون بر اساس کارت خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور (یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک) در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند 40 تن باشد و این چنین نیست اگر کامیونی ظرفیت مندرج در کارت خودرویش بیشتر از 40 تن باشد بتواند بیشتر بارگیری کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.