| کد خبر: 257104 |

واکنش تند رئیس انجمن شرکت‎‌های هواپیمایی در پی ابطال پرواز ایرلاین‌ها؛

◄ دخالت دولت دلیل کاهش صندلی هواپیما و مسافران هوایی است

رئیس انجمن به تازگی به موضوع ابطال پرواز ایرلاین‌ها در پی عرضه بلیت بالاتر از نرخ مصوب واکنش تندی داشته و گفته است: دلیل کاهش صندلی هواپیما و مسافران هوایی در پی دخالت دولت غیرمسئولانه مبنی بر دستوری کردن قیمت بلیت هواپیما است.

تین نیوز

به گزارش ‌تین‌نیوز، بررسی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما نشان می‌دهد با وجود افزایش 29 درصدی قیمت بلیت هواپیما اما همچنان ایرلاین‌ها به این میزان افزایش قیمت رضایت نداده‌اند و بالاتر از نرخ مصوب اقدام به عرضه بلیت کرده بودند.

پیش از افزایش 29 درصدی قیمت بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی خواهان افزایش 100 درصدی بلیت هواپیما بودند. ایرلاین‌ها بر این باور بودند که به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما در دو سال گذشته، باید قیمت بلیت برای ادامه حیات شرکت‌های هواپیمایی 100 درصد افزایش پیدا کند.

در حالی شرکت‌های هواپیمایی مدعی عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما طی دو سال گذشته هستند که بارها نمایندگان مجلس درخصوص افزایش بی‌ضابطه بلیت هواپیما با رسانه‌ها مصاحبه کرده‌اند.

اما در نهایت ستاد تنظیم بازار با درخواست ایرلاین‌ها مبنی بر افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما موافق نکرد و در نهایت ایرلاین‌ها ناچار به این شدند که افزایش 29 درصدی تن بدهند؛ اما بررسی بازار چیزی دیگری را نشان می‌داد چرا که ایرلاین‌ها همچنان بلیت پروازهای خود را بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کردند.

نقره داغ ایرلاین‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشوری

رسانه‌ای شدن این موضوع سازمان هواپیمایی کشوری را بر آن داشت تا واکنش درخورتری از خود نشان دهد؛ در همین راستا بود که سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز شش ایرلاین را برای برخی مسیرهای داخلی به دلیل آنچه گرانفروشی عنوان کرده باطل کرد.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به علت گران‌فروشی در مسیرهای داخلی به سه شرکت خدمات مسافرت هوائی اخطار داد و اعلام کرد:  ضمن اصلاح نرخ‌های مندرج در سایت‌های مذکور جهت تطبیق با نرخ‌های ابلاغی این سازمان به شرکت‌های هواپیمایی، از هرگونه نمایش و فروش بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ اعلامی خودداری کنند.

حتی در همین راستا نیز حسین منذب در توئیتر نوشت: «افزایش 29 درصدی قیمت بلیط هواپیما، بر اساس نرخ سال 1400 خواهد بود و با نظارت و پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری، با تمام مسَببین نرخ‌های بیشتر از آن، برخورد خواهد شد.»

واکنش تند رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به دخالت دولت

در همین زمینه موسوی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی در گفتگویی تلویزیونی واکنش بسیار تندی نسبت به لغو مجوز پروازها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری داشت.

او گفت: از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که رئیس محترم بازرسی وزارت راه در پلتفرم مسدود شده توئیترر در پیامی پوپولیستی گفته در مقابل تفکری که می‌گوید اتوبوس سوار و قطار سوار نباید سوار هواپیما شود، ایستاده‌ایم؛ لطفا قبل از همه به افکار عمومی توضیح دهید در حالیکه توییتر در کشور ما مسدود است جنابعالی که دارای مقام رسمی هستید چگونه به این پلتفرم دسترسی دارید و چگونه از آن استفاده می‌کنید؟

موسوی افزود: شاید هم اظهار نظرتان در خصوص بلیت هواپیما هم مانند استفاده‌تان از توییتر است که برای دیگران بد و برای جنابعالی مباح است!

طبق آماری که از سوی این مسئول صنفی اعلام شد؛ از سال 94 و شروع آزادسازی قیمت‌ها، تعداد مسافر حمل شده هوایی هر ساله رشد داشت و هم تعداد هواپیماها نیز افزایش پیدا کرد. از همین رو او اعتقاد دارد که نتیجه آزادسازی لزوما افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست بلکه رقابت و حتی در مواقعی ارزان شدن نتیجه آن خواهد بود.

اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که به دلیل دخالت غیرقانونی و جلوگیری از اجرای قانون برنامه پنجم و ششم، شرکت‌های هواپیمایی دچار زیان سنگین شده و تعداد هواپیماهای فعال به کمتر از یک سوم کاهش یافته و به تبع آن تعداد مسافر حمل شده نیز کاهش یافته است.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی دلیل کاهش ناوگان هوایی فعال و کاهش مسافر هوایی در پی دخالت دولت در صنعت هوایی و تعیین دستوری قیمت بلیت هواپیما است که منجر به زیان شدید ایرلاین‌ها شده است.

ایرلاین‌ها تاکید دارند که ادامه دخالت‌ها و دستوری‌سازی صنعت هوایی به کاهش هر چه بیشتر صندلی هواپیما و زمینگیری بیشتر هواپیما خواهد انجامید.

از سوی دیگر این موضوع در افکار عمومی رسوب کرده که ایرلاین‌ها در راستای افزایش قیمت بلیت هواپیما به طور عمد اقدام به کاهش عرضه خود به ویژه در ایام تعطیلات می‌کنند.

چند درصد مردم سوار هواپیما می‌شوند؟

در حال حاضر امروزه تنها کمتر از پنج درصد افراد جامعه امکان استفاده از حمل‌ونقل هوایی را دارند؛ در چنین شرایطی دو دسته عقیده وجود دارد؛ اول اینکه این تعداد افرادی که امکان سفر هوایی را دارند باید بدون سوبسید و به نرخ تمام شده بلیت تهیه کنند و دلیل ندارد دولت برای این تعداد معدود به ایرلاین‌ها یارانه بدهد و دسته دوم نیز معتقدند که سفر هوایی نباید به عنوان یک خدمت لوکس در نظر گرفته شود از همین رو باید تمام مردم به آن دسترسی داشته باشند.

دیدگاه دوم، در شرایطی که امروزه صنعت حمل و نقل هوایی کشوری حدود 370 فروند هواپیما کمبود دارد، دور از ذهن می‌رسد چرا که کدوم عرضه به معنای افزایش قیمت خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که نرخ تورم نقطه‌ای غذا به استانه 80 درصد رسیده نمی‌توان انتظار داشت همه بتوانند به سفر هوایی دسترسی داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.