| کد خبر: 13635 |

جزئیات پیشرفت فیزیکی راه‌آهن غرب از ملایر تا خسروی / راه کربلا کوتاه می‌شود

معاون ساخت راه آهن از پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات زیرسازی خط آهن ملایر تا کرمانشاه و پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی خط آهن کرمانشاه-خسروی به پیمانکاری قرارگاه خاتم خبر داد و گفت: این مسیر در ادامه به راه آهن عراق و از آن طریق به بندر لاذقیه سوریه متصل می شود.
 
سید مسعود نصر آزادانی توسعه خطوط ریلی کشور را یکی از سیاست های اصلی وزارت راه و شهرسازی در رشد زیرساخت های حمل و نقل عنوان کرد.
 
وی به اهداف تعیین شده سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و افزود: طبق اسناد بالادستی باید ظرفیت و بهره وری خطوط ریلی در کشور افزایش یابد،  با توجه به اینکه بخشی از حمل و نقل بار و مسافر توسط خطوط ریلی انجام می شود،ایجاد ظرفیت های جدید در این حوزه یکی از اهداف و برنامه های مهم وزارت راه است.
 
معاون ساخت و توسعه راه آهن با اشاره به مزایای خطوط ریلی در کاهش سوانح رانندگی و ترافیک جاده ها، بیان کرد: چنانچه بتوانیم بخشی از ترافیک جاده ها را به راه آهن منتقل کنیم، می توانیم ظرفیت های جدیدی را ایجاد و از تصادفات جاده ای بکاهیم.
 
راه آهن غرب کشور محور توسعه غرب و کریدور اتصال به آب های آزاد
نصر آزادانی درباره راه آهن غرب کشور(اراک-ملایر-کرمانشاه-خسروی) و عملیات اجرایی قطعات مختلف از ملایر تا خسروی اظهار داشت: مسیر کلی این راه آهن از منطقه سمنگان در استان مرکزی آغاز می شود و پس از عبور از شهر اراک در اولین نقطه به ملایر در استان همدان می رسد و سپس به کنگاور در استان کرمانشاه و سپس از آنجا به کرمانشاه و اسلام آباد و خسروی متصل می شود.
 
معاون ساخت و توسعه راه اهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این مسیر ریلی در ادامه به راه آهن کشور عراق و از آن طریق به بندر لاذقیه سوریه و آب های آزاد متصل می شود.
 
نصر آزادانی اضافه کرد: این مسیر ریلی، محور توسعه استان های غربی کشور چون استان مرکزی، همدان و کرمانشاه محسوب می شود.
 
وی با بیان اینکه فعالیت های اجرایی این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: صعب العبور بودن این مسیر ریلی و لزوم احداث تونل های فراوان یکی از سختی های پیش روی عملیات اجرایی است که در این راستا فعالیت ها به نحو مطلوب در حال انجام است.
 
معاون ساخت و توسعه راه آهن اظهار داشت: با تکمیل کل مسیر راه آهن غرب، ایران از طریق خط آهن به عتبات عالیات متصل خواهد شد، همچنین از طرف کشور عراق به دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه با تکمیل راه آهن غرب بخشی از جابه جایی بار و مسافر این منطقه به حمل و نقل ریلی منتقل می شود، اظهار داشت : این امر قطعاً موجب کاهش ترافیک جاده ای و به دنبال آن کاهش سوانح رانندگی در مناطق مذکور خواهد بود.

پیشرفت 85 درصدی عملیات زیرسازی خط آهن ملایر تا کرمانشاه

نصر آزادانی با بیان اینکه قطعه ابتدایی پروژه از اراک تا ملایر به طول 90 کیلومتر بهره برداری رسیده است، افزود: عملیات اجرایی ملایر تا کرمانشاه توسط شرکت ایرانی در حال انجام است.
 
معاون ساخت و توسعه راه آهن افزود: در این قطعه عملیات زیرسازی در مراحل نهایی قرار داشته و بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد،امیدواریم به شرط تامین منابع مالی، زیرسازی مسیر تا کرمانشاه به اتمام برسد و این مسیر آماده ریل گذاری شود.

پیشرفت فیزیکی 22 درصدی خط آهن کرمانشاه-خسروی به پیمانکاری قرارگاه خاتم

وی اظهار داشت: ادامه مسیر ریلی از کرمانشاه تا خسروی، حدود 300 کیلومتر است، قطعاً تکمیل و احداث این قطعه خط آهن غرب، موجب توسعه کریدور شرق به غرب خواهد شد.
 
معاون ساخت و توسعه راه آهن با بیان اینکه پروژه احداث خط آهن از کرمانشاه تا خسروی در قالب قرارداد جدید در حال انجام است، گفت: این قطعه از مسیر حدود 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرارگاه خاتم الانبیاء در این پروژه پیمانکار است.
 
نصر آزادانی اظهار داشت: در حال حاضر همه قطعات این پروژه از محل منابع مالی دولتی اجرا می شود.
 
راه آهن غرب کشور با طول بیش از 525 کیلومتر، حلقه اتصال کریدور شرق به غرب کشور است که با اتصال از ایستگاه سمنگان در شهر اراک آغاز و ضمن عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب، قصرشیرین و در نهایت خسروی به مرز عراق متصل می شود.
 
در قطعه ملایر تا کرمانشاه و خسروی، 26 ایستگاه طراحی شده است،هر کدام از مسیرهای «ملایر تا کرمانشاه» و «کرمانشاه تا خسروی» دارای 13 ایستگاه است. برای مسیر «ملایر تا خسروی» نیز 11 تونل به طول 10 کیلومتر طراحی شده که بزرگترین آن تونل قلاجه به طول دو هزار و 750 متر است.
 
با تکمیل راه آهن غرب، زوار ایرانی آسان تر و سریع تر می توانند به عتبات عالیات تردد داشته باشند؛ پس از تکمیل و اجرای خط راه آهن غرب تا عراق ، این مسیر در گام های بعد تا بندر لاذقیه سوریه و لبنان گسترش خواهد یافت بنابراین در این مسیر بزرگترین کاری که انجام خواهد شد تقویت خط ترانزیتی در منطقه غرب است که موجب تحول و توسعه این منطقه خواهد شد؛ این مسیر در کشور عراق پس از عبور از خانقین ، بغداد ، موصل ، قامشلی ، دیرالزو ، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم شده و در نتیجه با احداث آن امکان ارتباط با اماکن متبرکه عتبات عالیات (کربلا و نجف و کاظیمن و سامرا) در خاک عراق نیز میسر خواهد شد.
 
همچنین با احداث این طرح امکان بر قراری ارتباط ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا و دریای مدیترانه از طریق خاک کشور ایران (کریدور شرق به غرب) فراهم می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.