| کد خبر: 262459 |

نماینده مجلس: ساخت راه آهن رشت-آستارا شتاب گیرد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، شتاب بخشی به ساخت این خط ریلی به عنوان حلقه مفقوده بخش غربی کریدور شمال – جنوب را خواستار شد.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، شتاب بخشی به ساخت این خط ریلی به عنوان حلقه مفقوده بخش غربی کریدور شمال – جنوب را خواستار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهرداد گودرزوند چگینی این سخنان را در نشست مشترک روسا و جمعی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و کمیته بودجه شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه در مسکو بیان کرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به عبور این خط ریلی از محدوده این شهرستان استان گیلان، گفت: انتظار داریم روند احداث راه آهن رشت – آستارا با جدیت بیشتری دنبال می شود.

گودرزوند چگینی در بخش دیگری با بیان اینکه روابط ایران و روسیه سابقه دیرینه دارد، نقش نمایندگان مجالس دو کشور در تقویت این مناسبات را مهم توصیف کرد و گفت: نمایندگان پارلمان ها می توانند به تقویت دوستی دو ملت کمک کنند.

وی ادامه داد: انتظار است که نمایندگان مجالس دو کشور به گونه ای عمل کنند که اگر در آینده، تحریم ها برداشته شوند، مناسبات تهران – مسکو به شکل مستحکم و پایدار ادامه یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با اشاره به تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران و روسیه گفت: تحریم، شرایط تورمی را بر اقتصاد تحمیل می کند اما کشورهای ما می توانند از این شرایط دشوار به عنوان فرصتی برای پیشرفت و توسعه بهره گیرند.

نماینده مجلس: ساخت راه آهن رشت-آستارا شتاب گیرد

در این نشست که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، آناتولی آرتامونف رئیس کمیته بودجه شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب به یکی از مهمترین پروژه های مشترک دوجانبه تبدیل شده است، گفت: تشریفات مرتبط با اجرای موافقت نامه بین دولت های روسیه و ایران برای احداث راه آهن رشت – آستارا به عنوان حلقه مفقوده ریلی بخش غربی کریدور شمال – جنوب در روسیه انجام شده است.

آرتامونف ادامه داد: با اتمام فرایند تشریفات اجرای این موافقت نامه در ایران، امیدواریم که این طرح وارد مرحله عملیاتی و هرچه سریعتر اجرا شود.

پیش از این، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

براساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه گذاری خواهد کرد.

همچنین سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲، در حاشیه نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسید.

در این قراداد مدت زمان پروژه، قوانین و شرایط اجرایی پروژه، ضمانت نامه ها و ... مشخص شده است و با اجرای آن، گروه هایی از ایران و روسیه در پروژه مستقر می شوند.

زمان اجرای این پروژه سه تا چهار سال پیش بینی شده است.

پیش از این، «دیمیتری ازبروف» معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه مردادماه ۱۴۰۲ در دیدار با سفیر ایران در مسکو ابراز امیدواری کرد که عملیات ساخت راه آهن رشت-آستارا در راستای تکمیل حلقه مفقوده خط ریلی شاخه غربی کریدور شمال - جنوب تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی (اوایل دی ۱۴۰۲) آغاز شود.

رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۲ در سفری رسمی در راستای توسعه مناسبات پارلمانی و به دعوت رئیس کمیته بودجه دومای دولتی روسیه به مسکو سفر کرده اند.

دوما، نام پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می شوند.

طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.

شورای فدراسیون روسیه ۱۷۰ سناتور از ۸۵ واحد فدرال متشکل از ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار این کشور دارد.

رئیس شورای فدراسیون پس از رئیس جمهور و نخست وزیر، سومین مقام برتر در فدراسیون روسیه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.