مالک نخعی خبر داد:
◄ روش محاسبه تن کیلومتر به دست آمد/عدد نهایی چند ماه دیگر اعلام میشود
در حال حاضر اقلام هزینهای انواع کشنده کاملاً بررسیشده و برآورده نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده بهدستآمده است و عدد نهایی پیداشده است و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه نویسی وارد میشود .
یک کامیوندار و فعال حملونقلی کشور خبر داد که روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامهنویسی وارد میشود و دیگر هیچ شرکتی نمیتواند از این عدد تخلف کند و پایینتر بیاید.
بیشتر بخوانید:
مالک نخعی به تشریح جلسه مشترک خود با مسئولان سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص تعیین تکلیف اجرای تن کیلومتر پرداخت و گفت: روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد.
او خبر داد که در حال حاضر اقلام هزینهای انواع کشنده کاملاً بررسیشده و برآورد نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده بهدستآمده و عدد نهایی پیداشده است و تنها به مقداری چکشکاری نیازمندیم تا به نتیجه قطعی برسیم.
بر اساس اظهارات مالک نخغی از آنجاییکه فراوانی بارنامه در مسیر تهران-بندرعباس زیاد بوده است محور پایلوت مورد اجرای این طرح هم بندرعباس- تهران قرار گرفته است.
این کامیوندار و فعال حملونقلی ادامه داد: نکته مهم این است که عدد بهدستآمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه میشود و بسته به نوع مسیر و شرکت حملونقلی شرایط فرق دارد.
وی با توضیح اینکه شب گذشته روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد خبر داد که کارگروه عدد نهایی تن کیلومتر را تا چند ماه دیگر اعلام میکند.
مالک نخعی این راهم گفت که عجله در اعلام عدد نهایی تن کیلومتر ممکن است جبههگیری صاحب کالا و ضرر کامیوندار را در برداشته باشد و اضافه کرد: قرار شده 8 کلاس بارگیری در نظر گرفته شود که دو کلاس مربوط به کشنده و 6 کلاس بارکش است. بر این اساس عدد پایه برای کرایه خالص کامیون در نظر گرفته میشود و فرض بر این است که این عدد پایه برای مسیری مسطح در آبوهوای مناسب است و محموله مواد خطرناک نیست و همهچیز در سطح پایین در نظر گرفتهشده است و بعد به آن ضریب میخورد.
او گفت: موضوعی که هنوز درباره آن به نتیجه نرسیدهایم مسیرهای یکسر خالی و یا دو سر بار است که تحت این شرایط میخواهیم تن کیلومتر واقعی را بسنجیم. ما میخواهیم به شرایطی برسیم که صاحب کالا متوجه شود حقوق راننده را تاکنون پرداخت نمیکرده و حالا میخواهد این هزینه را درست و واقعی بپردازد.
نخعی ادامه داد: در بخش علمی کار که قرار است کرایه کالیبره شود و بر اساس معادلات و فرمول به آن برسیم به نتایج ارزشمندی رسیدیم و با موافقت سازمان راهداری ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامهنویسی وارد میشود و دیگر هیچ شرکتی نمیتواند از این عدد تخلف کند و پایینتر بیاید.
وی تأکید کرد: کلیت قضیه این است که اکنون تن کیلومتر کشنده کاملاً تعیینشده است و از آنجاییکه تن کیلومتر قرار است به تفکیک کلاس باری تا کلاس 8 تعیین شود و عددهای متفاوتی داشته باشد کار ادامه دارد.
وی بابیان اینکه طرح موضوع تن کیلومتر توقع ایجاد کرده و رانندگان میخواهند هر چه زودتر به این نتیجه برسند، گفت: اکنون جامعه کامیونداران و جامعه دولتی به این نتیجه رسیدهاند که باید به یک فرمول اساسی برسیم که نرخ تمامشده حمل واقعی باشد اما پیدا کردن عدد واقعی هزینهها و درآمدها کار راحتی نیست و تا همین الان بر مبنای عرضه و تقاضا و تخمین بوده است.
نخعی در خصوص نحوهٔ اجرای تن کیلومتر، ادامه داد: اکنون بین جامعه عمومی و خصوصی بخش حملونقل در خصوص قطعیت اجرای تن کیلومتر اشتراک نظر وجود دارد و در همین راستا تاکنون 6 جلسه هماهنگی برگزارشده است اما از آنجاییکه روزبهروز با چالشهای جدی و پارامترهای هزینهای جدیدی در بازار مواجه میشویم دامنه تحقیقات گسترده و کار زمانبر شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.