| کد خبر: 260279 |

خط 2 مترو اصفهان در ایستگاه میدان امام علی

پروژه ایستگاه مترو امام علی حدود ۱۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا می شود، بسیار شاخص است.

تین نیوز

ایستگاه میدان امام علی (ع)، هشتمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان است؛ این ایستگاه در اواسط مسیر خط دو مترو واقع شده و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت می کند، از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، پروژه ایستگاه مترو امام علی حدود ۱۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا می شود، بسیار شاخص است.

طی این ۱۳ ماه، در عمق 18 متری زمین، تقویت فونداسیون زیرگذر انجام شده تا شرایط برای حفاری ایستگاه آماده شود؛ در حال حاضر طبقه نخست ایستگاه، حفاری شده که برای تقویت و پایدارسازی سازه حدود ۱۳۰ عدد شمع، ۲ هزار تن آرماتور و ۲ هزار متر مکعب بتن استفاده و تمام حرکات آن به طور دقیق با ابزار چک شده و تمام نشست های ثانویه تحت نظر بوده است.

نقشه مترو اصفهان

 

اجرای هر کیلومتر مسیر مترو ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد

فرشید فرداد، مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان با اشاره به اجرای سازه بتنی این ایستگاه اظهار می کند: اینجا ایستگاه میدان امام علی (ع)، هشتمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان است؛ این ایستگاه اواسط مسیر خط دو مترو واقع شده است و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت می کند، می توان گفت از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از  سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب می شود.

وی می افزاید: قرارداد اجرایی این ایستگاه فروردین ۱۴۰۱ منعقد و پس از انجام فعالیت های مقدماتی از جمله تجهیز کارگاه و تصویب طرح های ترافیکی، عملیات اجرایی از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان تصریح می کند: این پروژه حدود ۱۳ ماه است که آغاز شده و طی این مدت ابتدا عملیات خاک برداری زیر فونداسیون زیرگذر انجام و سپس اجرای ایستگاه آغاز شده است.

برای اجرای سازه بتنی طبقه نخست ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان آماده هستیم و با برنامه ریزی های انجام شده، دستگاه حفاری تا دی ماه سال آینده وارد این ایستگاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا می شود، شاخص است، می گوید: زیرگذر امام علی (ع) سال ۸۲ اجرا شده و دارای دو طبقه است؛ یک طبقه مربوط به ترافیک و در طبقه دوم سازه های قدیمی میدان عتیق اصفهان اجرا شده است.

خط 2مترو اصفهان

فرداد ادامه می دهد: طی این ۱۳ ماه، تقویت فونداسیون زیرگذر انجام شده است تا شرایط برای حفاری ایستگاه آماده شود و در حال حاضر طبقه نخست ایستگاه حفاری شده که برای تقویت و پایدارسازی سازه حدود ۱۳۰ شمع، دو هزار تن آرماتور و دو هزار متر مکعب بتن استفاده و تمام حرکات آن به طور دقیق با ابزار چک شده و تمام نشست های ثانویه تحت نظر بوده است.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان می گوید: در حال حاضر بیش از سه میلی متر نشست نداشته ایم و برای اجرای سازه بتن طبقه نخست ایستگاه آماده هستیم؛ با برنامه ریزی های انجام شده، دستگاه حفاری تا دی ماه سال آینده به این ایستگاه وارد خواهد شد.

 

وی اضافه می کند: در این کارگاه در حال حاضر حدود ۲۳۰ نفر کارگر به طور شبانه روزی فعالیت دارند، حتی روزهای تعطیل پروژه فعال است و کارگران مشغول کار هستند.

فرداد با اشاره به اینکه این کارگاه در قسمت مرکزی شهر همراه با ترافیک سنگین در نقطه اتصال خیابان عبدالرزاق به ولی عصر (عج) و در یک فضای بسته و محدود واقع شده است، می گوید: شرایط فعالیت در این ایستگاه به دلیل کنترل ترافیک، ایجاد مزاحمت نکردن برای شهروندان و کار کردن زیر یک فونداسیون بسیار حساس و ویژه است و باید با دقت و احتیاط انجام شود.

خط 2مترو اصفهان

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان ادامه می دهد: در این پروژه دو خط لوله اصلی فاضلاب شهر وجود داشت که از وسط میدان عبور می کرد و به دلیل صرفه جویی در هزینه ها ما این خط فاضلاب را حفظ کردیم.

به طور کل مترو از جمله ترکیب ایستگاه، تونل و ناوگان، هر یک متر طول آن ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون و طی این ۱۳ ماه با توجه به رعایت نکات ایمنی، هیچ گونه حادثه ای برای کارگران در این ایستگاه رخ نداده است، می افزاید: سیستم قطار شهری اصفهان در بحث آموزش و ایمنی بسیار جامع است و برای تمام کارکنان کارگاه هر هفته کلاس های آموزش ایمنی برگزار می شود.

فرداد خاطرنشان می کند: ما پیمانکار اجرای سازه بتن هستیم؛ در این ایستگاه بخش نازک کاری و معماری در حال نهایی شدن است و در مرحله بعد، معماری انجام خواهد شد که به طور قطع نازک کاری ایستگاه با معماری میدان عتیق مطابقت خواهد داشت.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان می گوید: این ایستگاه با توجه به اینکه در زیرگذر اجرا می شود، از عمق ۱۲ متری زمین آغاز شده است، بنابراین انتظاری برای پیدا شدن اشیای مربوط به زمان سلجوقی نداشته ایم، ضمن اینکه سازمان قطار شهری در ایستگاه هایی که در محدوده های تاریخی واقع شده، دارای ناظر میراث فرهنگی بوده و تاکنون شیء خاصی نیز پیدا نشده است.

وی ادامه می دهد: هزینه های احداث یک ایستگاه شامل استهلاک ها، طراحی ها، بخش های نظارتی، پیمانکار در دو بخش، سازه بتنی، نازک کاری، تأسیسات و تجهیزات است که در حال حاضر بخشی که مورد تعهد ما است، یک قرارداد ۱۸۰ میلیارد تومانی دارد، اما به طور قطع با هزینه های نازک کاری، استهلاک و تعدیل های سالانه می توان گفت هزینه این ایستگاه حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

فرداد اضافه می کند: به طور کل مترو از جمله ترکیب ایستگاه، تونل و ناوگان، هر یک متر طول آن ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

خط 2مترو اصفهان

کارگران ۱۰ ساعت در شبانه روز مشغول کارند

راننده بیل مکانیکی در ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان با ۴۳ سال سن از سختی کار در این ایستگاه می گوید: حدود یک سال ونیم است که در این ایستگاه به حفاری با بیل مکانیکی و بارگیری خاک با کامیون مشغول هستم و عملیات خاک برداری در ایستگاه به دلیل نداشتن ارتفاع سقف و پایین بودن سطح سکوی آن بسیار دشوار بوده است.

ساعت کاری آن ها روزانه از هفت ونیم صبح آغاز می شود و تا پنج بعدازظهر ادامه دارد، یعنی چیزی حدود ۱۰ ساعت در شبانه روز که بیشترین زمان را به خود اختصاص می دهد.

اکبر جهان دار ادامه می دهد: سختی کار به دلیل همدلی و همکاری که بین مهندسان و کارگران وجود دارد، کمتر حس می شود و تاکنون به دلیل رعایت نکات ایمنی و دقت بالای افراد هیچ حادثه ناگواری رخ نداده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.