بازدید سایت : ۶۲۹۸۶

شتاب در ساخت آزادراه قائمشهر به ساری با نگاه ویژه دولت چهاردهم

پیگیری های مستمر برای به سرانجام رساندن آزادراه قائمشهر به ساری به عنوان یکی از بزرگترین طرح های راهسازی در مازندران و کشور با تزریق اعتبار در دولت چهاردهم شتاب روز افزونی به خود گرفته است.

شتاب در ساخت آزادراه قائمشهر به ساری با نگاه ویژه دولت چهاردهم
تین نیوز |

پیگیری های مستمر برای به سرانجام رساندن آزادراه قائمشهر به ساری به عنوان یکی از بزرگترین طرح های راهسازی در مازندران و کشور با تزریق اعتبار در دولت چهاردهم شتاب روز افزونی به خود گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سابقه اجرای آغاز عملیات اجرایی این آزادراه به طول ۴۵ کیلومتر به سال های نخستین دهه ۹۰ شمسی بر می گردد و براساس نیاز آن زمان و شلوغی جاده ها و خروج از ترافیک سرسام آور در ورودی شهرهای بزرگ همچون قائمشهر و ساری این طرح مصوب و وارد فاز اجرا قرار گرفت.

تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان به پروژه آزادراه قائمشهر-ساری-نکا

آزادسازی یک سوم مسیر آزادراه در دست ساخت قائمشهر ساری

با توجه به میزان جمعیت انسانی و تعداد خودروهایی که در آن دهه در کشور وجود داشت ضرورت بر این تشخیص داده شد تا این آزاد راه برای نفس کشیدن جاده های مازندران از دست ترافیک احداث شود.

طی این سال ها همچون ۲ هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام دیگر در مازندران که اندر خم مشکلات و مصائبی همچون کمبود و نبود اعتبار برای تکمیل در مسیر اجرا بازمانده بودند؛ آزادراه قائمشهر به ساری نیز از این دست طرح های وامانده از مسیر تکمیل به شمار می رود که گذر زمان به نظر می رسید گَرد و غبار رکود بر آن نشاند.

افرادی که هر از گاهی مسیر عبورشان به محل احداث این آزادراه منتهی می شود شاهد این مدعی هستند که سال ها خبری از عملیات اجرایی مسیر وجود نداشت و انگار نه انگار طرحی به این گستردگی و با اهمیت آغاز شده است.

قائمشهری ها خاطره نه چندان خوبی از طرح های نیمه تمام در ذهنشان وجود دارد که به طور مثال می توان به بیمارستان رازی به عنوان تنها بیمارستان عفونی استان مازندران که ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامید و در نهایت با چانه زنی های زیاد برای تخصیص اعتبار در دول مختلف در نهایت این طرح بزرگ درمانی و بیمارستانی پارسال به بهره برداری رسید اشاره کرد.

اما سابقه پیگیری های چند وقت مسوولان ملی و استانی برای تکمیل آزادراه موردنظر بیانگر عزم و اراده جدی تر در دولت چهاردهم برای به سرانجام رساندن آن است به طوریکه وزیر راه و شهرسازی مازندران در نخستین سفر استانی خود به مازندران از مراحل اجرای این طرح بازدید و دستورات لازم را داد تا به چرخ اجرای طرح روغن بزند و حرکت آن را تند کند.

فرزانه صادق مالواجِرد وزیر راه و شهرسازی پانزدهم آذر ماه از این طرح بازدید کرد که در آن روز مدیرعامل شرکت آزادراه قائم شهر به ساری، عدم تامین و تخصیص اعتبار از سوی دولت و سرمایه گذار که یکی از بانک های عامل کشور است را مشکل جدی این طرح عمرانی در مازندران نام برد که تاکنون با گذشت بیش از یک سال از آغاز پروژه هیچ اعتباری به آن اختصاص نیافته است.

البته بازدید وزیر مربوطه برای این طرح پُرخیر و برکت بود چرا که در همان روز وی علاوه بر اینکه مراحل اجرا و موانع طرح را زیر ذره بین قرار داده بود دستورات لازم برای رفع آنها را نیز صادر کرد و پس از این سفر به استناد مصاحبه مجری آزادراه قائمشهر به ساری با ایرنا مبنی بر اینکه در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به مازندران و بازدید از مراحل اجرای این آزادراه تقاضای تامین مالی از طریق مشارکت بانک ملی ایران مطرح شد که در این زمینه وزیر مربوطه نسبت به این موضوع مساعدت کرد.

پُراهمیت بودن اجرای این آزادراه و پیگیری های دولت چهاردهم برای تکمیل آن به اینجا ختم نشده است و اواخر هفته گذشته نیز معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به مازندران از این طرح بازدید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام استان مازندران به ویژه در حوزه راه سازی و حمل و نقل جاده ای در اولویت دولت چهاردهم است.

هوشنگ بازوند در حاشیه بازدید از طرح در دست ساخت آزادراه قائمشهر به ساری اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق برای تسریع این طرح در نظر گرفته شد و دولت مصمم است طرح های نیمه تمام مازندران را با سرعت بیشتری به پایان برساند.

در این میان مسوولان استانی مازندران نیز پای کار هستند و تکمیل آزادراه موردنظر جزیی از دغدغه های آنها به شمار می رود به طوری که پیگیری های والی مازندران در این خصوص منتج به آن شد تا نسبت به شتاب گیری تکمیل آزادراه قائمشهر-ساری اظهار نظر کند.

مهدی یونسی رستمی با اشاره به اینکه، ۲۸ طرح عمرانی تملک دارایی ماده ۵۶ در استان وجود دارد که نیازمند تامین اعتبارات ملی است، گفت: تکمیل آزادراه قائمشهر- ساری با مشارکت یکی از بانک های عامل دولتی شتاب می گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در طرح آزادراه قائمشهر - ساری تا سقف ۳۵ درصد برعهده بانک ملی است که اقدامات اولیه صورت گرفته است و در حال حاضر با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی پیمانکار این طرح در حال فعالیت است و انتظار داریم بانک ملی بسته کاری و سرمایه گذاری این طرح را فعال کند و مقرر شد سهم دولت هم در سال ۱۴۰۴ پیرامون آن افزایش پیدا کند.

پیرو این میزان پیگیری مسوولان در دولت چهاردهم برای رفع دست اندازهای موجود در مسیر اجرای این آزادراه بنا به گفته مجری آزادراه قائمشهر به ساری جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی برای جذب اعتبار پیش بینی شده برگزار می شود.

سید مرتضی حسینی در این باره گفت: در این جلسه علاوه بر جذب ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار وعده داده شده از سوی معاون وزیر، پیگیری برای مابقی اعتبار مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای متولی انجام می شود.

مجری آزادراه قائمشهر به ساری این آزادراه یکی از بزرگترین طرح های راهسازی و عمرانی در حال ساخت در مازندران برشمرد و توضیح داد: اعتبار مورد نیاز برای خرید اراضی بمنظور آزادسازی مسیر سه همت برآورد شده است.

وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح راهسازی مازندران چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۱۵ درصد است.

وی اعلام کرد که با اختصاص اعتبار مورد نیاز امیدواریم کمتر از یک دهه این آزادراه به بهره برداری برسد.

کلنگ احداث آزادراه قائمشهر به ساری در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ شمسی به زمین زده شد و روند رکود تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شد.

تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.

بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.

مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.

بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح می باشند.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.

هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶ محور اصلی مازندران است که این استان را به استان های تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.

آزادراه ۴۵ کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغ ترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.