◄آفت دلالی در مزرعه حملونقل
امروزه یکی از مشکلات بزرگ رانندگان که شاید نتوان از آن چشمپوشی کرد حساب دلالبازیهایی است که در پایانههای باربری به بلای جان رانندگان تبدیلشده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، اگر به یک پایانه حملونقلی مراجعه کنید با سیل عظیم افرادی روبهرو میشوید که نه در استخدام شرکتها هستند و نه رانندهاند، هیچ مدرک شناسایی هم ندارند اما با اصرار و جدیت تلاش میکنند معاملاتی را بین راننده و اشخاص دیگر و بهدوراز چشم شرکت جوش بدهند.
این دلالها بخش زیادی از درآمدی که باید نصیب راننده و شرکتهای حملونقل بشود را تصاحب میکنند و شرایط را برای هر دو طرف سختتر و سختتر میکنند، در همین خصوص به سراغ رانندگان و متصدیان پایانه حملونقل بار نسیم شهر رفتیم و با آنها به گفتگو نشستیم.
ایرج کچوئی در گفتگو با خبرنگار تیننیوز گفت: وجود دلالها باعث خرابی این پایانه شده، این دلالها مربوط به هیچ شرکتی نیستند، نه پایه و اساسی دارند و نه کارهایشان قابلپیگیری است، یعنی خیلی راحت یک راننده را سرکیسه میکنند، فرضاً مبلغی پول از راننده میگیرند بعد این راننده بیچاره را میفرستند دنبال کاری که هرگز وجود نداشته است.
راننده هم که از شهرستان آمده، نمیتواند هرروز دنبال این دلالها بگردد، به همین دلیل اینجا تبدیل به بهترین محیط برای دلالها شده و به این پایانه هجوم آوردهاند، این دلالها هم کار شرکتهای حمل بار را خراب کردهاند، هم کار رانندهها را و نمیگذارند کارها صورت صحیح خود را طی کند.
شیوه کار این دلالها به چه صورت است؟
یکی از کارهای این دلالها این است که وقتی راننده برای دریافت بار به سراغ صاحب کالا میرود، به هر شیوهای که شده شماره تلفن خودشان را به صاحب کالا میدهند و میگویند، از این به بعد اگر بار داشتی با من تماس بگیر، چرا هزینه اضافی پرداخت کنی؟ درحالیکه صاحب بار اطلاع ندارد که خود این فرد دلال است و باید از چرخه حذف بشود، نه شرکتهای حمل بار و متصدیان پایانه.
بنابراین دلال و صاحب کالا باهم موافقت میکنند و شرکتها بیکار میمانند و این فرآیند ضربه بسیار بزرگی به بدنه شرکتها و بهطورکلی حملونقل کالا وارد میکند، اما متأسفانه تا امروز هیچ اقدام مناسبی برای جلوگیری از این شرایط صورت نگرفته است.
کار دیگر این دلالها این است که با شرکتهای مختلف بیرون از پایانه قرار میگذارند و به توافق میرسند، این شرکتها از خودشان ماشین سنگین ندارند به همین خاطر با دلال تماس میگیرند و دلال ازاینجا برای شرکتهای بیرون از پایانه ماشین میفرستد و این هم به نوع دیگری کار ما شرکتها را مشکل میکند.
آیا تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل صورت گرفته؟
چند وقت قبل یک اقدام ظاهراً خوبی شروع شد و ماهم بسیار خوشحال شدیم، اما متأسفانه آنطور که باید پیگیری نشد و دوباره شرایط به حالت قبل برگشت، این اقدام این بود که مدیریت پایانه تصمیم گرفت برای افراد حاضر در این مجموعه کارت شناسایی صادر کند و به این صورت همه افراد داخل پایانه شناختهشده باشند، اما ظاهراً این کارتها برای هرکسی که بود صادر شد و عملاً خاصیت خود را از دست داد، با این کارت شناسایی میشد ورود افراد به داخل مجموعه را کنترل کرد، یعنی اگر کسی کارمند شرکت یا راننده و یا کارمند پایانه بود که بدون هیچ مشکلی وارد میشود، اما اگر غیر از اینها بود
و کارت شناسایی نداشت نتواند وارد مجموعه شود.
در حال حاضر هرکسی میتواند وارد این پایانه شود و هر کاری که دلش خواست انجام دهد، از دلال گرفته تا فروشنده مواد مخدر و مواردی مانند اینها و مجموعه این موارد محیط پایانه را ناامن کرده و شرایط زندگی برای کسانی که اینجا کار وزندگی میکنند را سخت کرده است.
امروز این دلالها حداقل سه برابر شرکتها درآمد دارند، یعنی یک دلال با یک گوشی تلفن همراه ارزانقیمت باکمی دروغ و گول زدن میتواند سه برابر یک شرکت با 15 نفر پرسنل و تشکیلات و دستگاههای مختلف و مجوزهای گوناگون درآمد کسب کند، فقط به این خاطر که هیچ شرایطی برای محدود کردن کارشان وجود ندارد و با خیالی راحت کار میکنند و متأسفانه مردم هم به این دلالها اعتماد میکنند.
ما اینجا اگر فرض بر مثال از یک بارنامه مبلغ 50 هزار تومان پول میگیریم، 20 هزار تومان از این مبلغ متعلق به پایانه است و از باقیمانده باید هزینه آب، برق و گاز، بیمه و بسیاری از هزینههای جانبی دیگر را پرداخت کنیم و اگر چیزی باقی ماند، حقوق کارمندها را با آن پرداخت کنیم، اما یک دلال بهعنوانمثال 100 هزار تومان از یک بارنامه پول میگیرد و حتی پول یک خودکار را هم از آن پرداخت نمیکند.
صاحبان کالا و رانندگان چرا با این دلالها همکاری میکنند؟
دلیل همکاری رانندهها و صاحبان کالا با دلالها این است که در مرحله اول صاحبان کالا درک صحیحی از خدمات شرکتها ندارند و در مرحله بعد سیستم حملونقل کالا دچار مشکلات اساسی است، بهعنوانمثال راننده دو یا سه مرتبه بار یک شخص خاص را جابهجا میکند و در طی این مدت با صاحبکار ارتباط برقرار میکند و میگوید از این به بعد بهجای تماس گرفتن با شرکت، با شماره من تماس بگیر، راننده به صاحب بار میگوید من با هزینه کمتر هم بارنامه را تهیه میکنم و هم بارت را جابهجا میکنم و صاحب بار هم میپذیرد بدون اینکه اطلاع داشته باشد که با این
کار خودش را از خدمات شرکت محروم میکند.
ببینید متصدی شرکتهای حملونقل کالا هرسال یکسری فعالیتهای تبلیغاتی انجام میدهد، یعنی با هزینه شخصی کارت و سررسید و خودکار تهیه میکند و بین کارخانهها و کارگاههای مربوطه توزیع میکند، صاحبان کالا هم بعد از دیدن این تبلیغات برای شرکت بار میفرستند، زمانی که راننده برای تحویل بار میرود با صاحب کالا به توافق میرسد که شرکت را از چرخه حذف کنند و همه هزینههای شرکت از بین میرود، از سوی دیگر دارایی و ارزشافزوده و تأمین اجتماعی به شرکت فشار میآورند و شرایط را سختتر میکنند، نهایتاً کار بهجایی میرسد که شرکت از
خیر فعالیت کردن میگذرد.
شرکتهای حملونقل چه خدمات ویژهای دارند که دلال از ارائه آن ناتوان است؟
اگر صاحبکار از خدمات شرکت اطلاع داشته باشد و همچنین از مشکلات کار کردن با دلال باخبر باشد، هرگز حاضر به همکاری با دلال نمیشود، زمانی که صاحبکار به شرکت تماس میگیرد و درخواست حمل کالا میکند، ما بهعنوان شرکت بار را بررسی میکنیم اگر همهچیز درست و بدون مشکل بود بلافاصله بار بیمه میشود، لذا صاحب کالا بار را به ما تحویل داده و کاری با راننده ندارد، هر مشکلی به وجود بیاید ما پاسخگوی صاحب کالا هستیم، چه این بار مورد سرقت واقع شود، چه دچار حادثه بشود و هرگونه مشکلی به وجود بیاید ما در قبال آن مسئولیت داریم.
از سوی دیگر فرض کنید ما یک راننده را فرستادیم و بار با جرثقیل و لیفتراک در خودرو قرار دادهشده و مبلغ زیادی برای سوار کردن بار صرف شده، حالا خودرو خراب میشود و یا برای راننده مشکلی به وجود میآید، در این حالت شرکت با هزینه خودش یک خودرو جدید میآورد و دوباره بار را بر روی خودرو سوار میکند.
مهمترین مزیت شرکت در مقابل دلال و راننده این است که ما در قبال کالایی که تحویل میگیریم یک مدرک معتبر از سازمان حملونقل به صاحب کالا تحویل میدهیم درحالیکه دلال و راننده چنین مدرکی ندارند که ارائه بدهند، بنابراین خیلی راحت میتوانند بار را برای خود بردارند و بفروشند و در چنین مواردی دست صاحب کالا به هیچ جایی بند نیست، چراکه هیچ مدرکی ندارد، یا اصلاً ما میگوییم همه آدمهای دنیا خوب و شریف هستند و کسی بار را سرقت نمیکند، اگر خودرو تصادف کند و بار خراب بشود صاحب بار چهکار میتواند بکند؟ اما شرکت حملونقل بار را بیمه میکنند و هر
مشکلی پیش بیاید بر عهده شرکت است.
مورد جالب دیگر این است که صاحب بار تصور میکند با کار کردن با دلال هزینه کمتری متحمل میشود، درصورتیکه در شرکت همه هزینهها مشخص است اما دلال اینطور کار نمیکند و مبلغ بسیار بیشتری از شرکت حملونقل دریافت میکند و صاحب بار همه جورِ ضرر میکند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.