| کد خبر: 90015 |

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی خبر داد:

◄ تخفیف ترانزیتی ایران در ازای عبور ناوگان افغانی از کریدور چابهار

تین‌نیوز | مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ناوگان ترانزیتی افغانستان در صورت حرکت از مبدا چابهار و سیر در این کریدور ترانزیتی به مقصد کشور خود از تخفیف 50 درصد در هزینه‌های بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و همچنین 33 درصد تخفیف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مابه‌التفاوت سوخت ناوگان افغانی برخوردار می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان با اشاره به موافقت‌نامه كریدور ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی میان سه كشور جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار اظهار داشت: این موافقت‌نامه مهم‌ترین موافقت‌نامه بین‌المللی ترانزیتی منطقه و دروازه‌ دسترسی هند به افغانستان و ماورای آن به شمار می‌رود.

وی افزود: ناوگان ترانزیتی افغانستان در صورت حرکت از مبدا چابهار به مقصد کشور خود از تخفیف 50 درصد در هزینه‌های بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و همچنین 33 درصد تخفیف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مابه‌التفاوت سوخت ناوگان افغانی برخوردار می‌شوند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته‌شده برای عبور کالاها از این دالان بیان داشت: حجم بار عبوری از این مسیر بسیار بیشتر از میزان کنونی می‌شود. همچنین در صورت انجام به موقع تشریفات گمرکی زمان سیر کالاهای ترانزیتی به کمتر از یک هفته خواهد رسید.

عطرچیان با بیان اینکه « از حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از حمل‌ونقل ریلی در این موافقت‌نامه چندوجهی استفاده می‌شود» افزود: با امضای موافقت‌نامه، طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار، مرزهای میلک، ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند و این موافقت‌نامه موجب توسعه تجارت و روابط حمل‌ونقلی بین سه کشور، عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان می‌شود.

 وی تصریح كرد: کامیون‌های کشور افغانستان می‌توانند با بارگیری از بندر چابهار و سیر در این  کریدور ترانزیتی تا مقصد کشور خود در توسعه این مسیر ترانزیتی سهیم باشند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی خاطرنشان كرد: این موافقت‌نامه پس از دو نشست كارشناسی كه به ترتیب در تهران و هند با حضور نمایندگان و كارشناسان هر سه كشور، جمع‌بندی و نهایی شد و طی مراسمی با حضور سران سه كشور به امضا رسید.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.