بازدید سایت : ۴۵۹۵۲

علت به تعویق افتادن ورود واگن‌ های چینی به مترو تهران چیست؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد چرایی به تعویق افتادن زمان ورود واگن های مترو از محل قرارداد چین توضیحاتی ارائه و تأکید کرد که شهرداری تهران به جای ۱۵ درصد پیش پرداخت، ۹.۷ درصد از مبلغ اولیه را پرداخت کرده است که همچنان از تعهد قانونی خود عقب هستند.

علت به تعویق افتادن ورود واگن‌ های چینی به مترو تهران چیست؟
تین نیوز |

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد چرایی به تعویق افتادن زمان ورود واگن های مترو از محل قرارداد چین توضیحاتی ارائه و تأکید کرد که شهرداری تهران به جای ۱۵ درصد پیش پرداخت، ۹.۷ درصد از مبلغ اولیه را پرداخت کرده است که همچنان از تعهد قانونی خود عقب هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پیرو انعقاد قراردادی از سوی سازمان شهرداری ها با شرکت چینی برای خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران، شهرداری تهران از زمان انعقاد قرارداد تاکنون، زمانهای مختلفی را برای ورود اولین رام قطار مترو از محل قرارداد چین اعلام کرده است و حتی زاکانی شهردار تهران هم در بیست و دومین پویش قرار خدمت در جمع نخبگان و معتمدان منطقه ۲۱ اعلام کرد که طبق قرارداد با شرکت های چینی بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور می شود. با وجود اینکه مدیران مربوطه همواره اعلام کردند که در بهمن ماه یعنی کمتر از یکماه دیگر اولین رام قطار متروی چینی وارد ناوگان می شود و مترو سواران هم منتظرند تا اولین رام قطار از محل قرارداد چین وارد ناوگان شود؛ اما حالا مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر در مورد سرانجام واگن های مترو گفته است که من از همه مسئولان کشور درخواست کمک کردم و آنها نیز کمک کردند، اما حالا چینی ها برای ما ناز می کنند.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد: این توافق بین رؤسای دولتهای گذشته است که دوره ششم مدیریت شهری توانست آن را عملیاتی کند و دو رام قطار در سال آینده وارد خطوط مترو خواهد شد.

وی اظهار کرد که بعد از واردات واگن های اولیه امیدواریم این سرعت افزایش پیدا کند و در سال های آینده قرارداد به طور کامل محقق و واگن ها در تمام خطوط به کار گرفته شود. امید می رود با کمک دولت و بانک مرکزی این قرارداد شتاب بیشتری بگیرد و به دلیل ملاحظاتی که در واردات وجود داشت و آزمایش هایی که باید در خطوط صورت می گرفت، فعالیت واگن ها در اردیبهشت و خردادماه سال آینده رقم خواهد خورد.

جعفر تشکری هاشمی در مورد دلایل تعویق ورود قطار چینی به تهران با تأکید بر اینکه وقتی شهرداری تهران اطلاعات درست، دقیق، کارشناسی و به موقع به شورای شهر ارائه بدهد ما هم می توانیم اظهارنظر دقیقی دراین رابطه داشته باشیم، می گوید: متأسفانه شهرداری تهران با عدم اطلاع رسانی و با اطلاعات بعضا غلط و مبهم هر روز یک موضوعی را در صحن شورا مطرح می کند و از آنجایی که اعضای شورای شهر اجازه ندارند که در امور اجرا وارد شوند، عملا نمی توانیم  وارد فرآیند کار شویم تا واقعیت ها را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس ادعاهای مدیران شهری این قول ها داده می شود و حالا شرمندگی برای ما می ماند که قول هایی داده می شود؛ اما عملی نمی شود، در مورد زمان ورود این قطارهای مترو به پایتخت می افزاید: با توجه به اخباری که سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرده به نظر می رسد که ابهامات زیادی برای ادامه کار دارند.

تشکری هاشمی در مورد سخنان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد ناز کردن چینی ها ، تأکید می کند: در مورد پیش پرداخت ها مشخص شد که علیرغم ادعایی که شهرداری تهران در مورد پیش پرداخت خرید واگن ها مطرح کرده بود، مشخص شد که شهرداری بدون هماهنگی با شورای شهر از محل منابع خود بخشی از پیش پرداخت و نه همه آن را پرداخت کرده است.

وی اظهار می کند: هر چند ما نیز از این کار حمایت می کردیم ولی بدون اطلاع شورا این اتفاق رخ داده است و طبق آخرین خبری که ما داشتیم این است که کمتر از ۱۰ درصد مبلغ پیش پرداخت را پرداخت کردند به عبارتی ساده تر به جای ۱۵ درصد ۹.۷ درصد از مبلغ اولیه را پیش پرداخت کردند که همچنان از تعهد قانونی خود عقب هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد وام صفر درصد به رانندگان تاکسی از محل ماده ۱۲ نیز با تأکید بر اینکه در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بحثی از تسهیلات و وام ندارد و موضوعش این است که بایستی به ازای صرفه جویی در سوخت و با استفاده از ابزارهای اندازه گیری سالانه مبلغی را بابت کمک به افرادی که این خدمات را ارائه می دهند، پرداخت کنند، ادامه می دهد: درباره تبدیل یک قانونی که قرار بوده کمک بلاعوض کند به تسهیلات وام تا الان مصوبه مجلس یا دولت را ندیدم اگر هم شهردار تهران توافق کردند باید تبدیل به مصوبه قانونی شود وگرنه این وعده ها جز بی اعتماد کردن مردم هیچ دستاوردی ندارد و بهتر است قبل از اعلام عمومی مصوبات را مکتوب کنند و مثل زمانی نشود که در شورای شهر آمدند و اعلام کردند که قرار است ۵۰ درصد پول تاکسی های برقی را با کمک بلاعوض پرداختند و بعد مشخص شد که نه قانون اجازه می دهد و نه دولت چنین تعهدی را پذیرفته است بهتر است قبل از اعلام، این توافقات را مکتوب کرده و تبدیل به سند کنند تا نزد مردم بدقول نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.