بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

توسعه حمل و نقل انبوه، وظیفه مدیریت شهری است

سخنگوی شهرداری تهران گفت: حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه ای داشته باشیم؛ قطعا یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوه بر از جمله مترو است که به کاهش هزینه های زندگی مردم کمک می کند. اینکه ذوق زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمی افتد، صورت خوشی ندارد.

توسعه حمل و نقل انبوه، وظیفه مدیریت شهری است
تین نیوز |

سخنگوی شهرداری تهران گفت: حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه ای داشته باشیم؛ قطعا یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوه بر از جمله مترو است که به کاهش هزینه های زندگی مردم کمک می کند. اینکه ذوق زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمی افتد، صورت خوشی ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، ظهر امروز -دوشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳- در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه شرق در مورد واردات واگن های چینی و انجام پیش پرداخت از سوی دولت، اظهار کرد: در جلسه قبل اعلام کردم که آقای چمران هر موضوعی را گفته اند، قابل تأیید است و هر موردی که ایشان بگوید، موضع مدیریت شهری دوره ششم و نظر نهایی است.

وی با بیان اینکه قرارداد واگن های مترو مسئله ای بین دولت ایران و چین است، خاطرنشان کرد: ذیل توافق این دولت ها و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگن های مترو کلانشهرهای ایران بود.

محمدخانی اعلام کرد: از دو هزار و ۱۰۰ واگن طبق تصمیم گیری های وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در چهار سال دولت قبل کاملاً کنار گذاشته شده بود و این ترک فعل است و جای سوال دارد که چرا مورد پیگیری قرار نگرفته و رئیس شورای سابق نیز بارها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگن ها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافق ها پاسخگو باشند؛ پیشنهاد می کنیم رسانه ها حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.

وی با تأکید بر انجام پیش پرداخت قرارداد واگن های چینی، یادآور شد: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. در کنار این موضوع مسیر سیاسی نیز شکل گرفت. تلاش بسیار زیادی از طریق برخی همراهان و دوستان که در دوره ششم مدیریت شهری هم حضور دارند، صورت گرفت و مخالف خوانی را شاهد بودیم با وجود اینکه از جزئیات امر با خبر بودند و مشابه افشای بلاوجه جزئیات قرارداد اتوبوس ها و تاکسی ها رقم خورد و نشانه های آن در مصاحبه های مکرر دیده شد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بنده اظهار نظر عضو شورا را دیدم و تلخ بود که البته شاید پوشش رسانه ای آن هم دقیق نبود، گفت: اینکه عضو شورا خوشحال باشد که این اتفاق رقم نخورد، جای تعجب داد. حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه ای داشته باشیم؛ قطعا یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوه بر از جمله مترو است که به کاهش هزینه های زندگی مردم کمک می کند. اینکه ذوق زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمی افتد، صورت خوشی ندارد. شهرداری و شرکت واگن سازی موضوع را محکم دنبال می کنند و دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان شهرداری ها پیگیر موضوع است. زیرا به جای اینکه یک گوشه بنشینند و بگویند که دیدید گفتیم نمی شود، تلاش می کنند.

وی تاکید کرد: این وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلا ناامید نیستیم و پیگیری می کنیم که مسائل برطرف شود و در این میان مشکلات دولت را هم درک می کنیم و پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

رفع گره ها ترافیک پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با اجرای پروژه های پایتخت و ثمربخشی این طرح ها، پاسخ داد و اظهار کرد: موضوع ترافیک مسئله ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی تلاش شبانه روزی انجام می دهیم و مبارزه برای تحقق اهداف و رفع کمبودها و نیازها را دنبال می کنیم. با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به دنبال آن ترافیک کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به پروژه هایی مانند اصلاح تقاطع ها، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، فاز اول آزادراه شهید شوشتری و بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، یادآور شد: افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا پنج درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد. اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی و آموزش نیز در راستای کاهش ترافیک در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می شود.

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران با همراهی دولت تمام تلاشش را برای انجام این تعهد می کند و ما فکر می کنیم در بهار سال آینده این اتفاق رقم بخورد.

تخصیص ارز برای واگن ها بیشتر از واردات خودرو اهمیت دارد

محمدخانی درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگن ها توضیح داد: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این باره وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد. شاید تخصیص ارز برای واگن ها و حمل و نقل بیشتر از تخصیص ارز برای بحثی مانند واردات خودرو اهمیت داشته باشد و این درخواست ما نیز است. طبیعی است که باید پیش پرداخت هر چه سریعتر انجام شود و باید به این سمت برویم که کمک کنیم این امر انجام شود. مهلت مقرر به پایان رسیده و ما امیدواریم با همراهی دولت و مجموعه های مرتبط، این اتفاق هر چه سریعتر انجام شود.

فرآیند جذب در شهرداری شفاف است

محمدخانی  در مورد تذکر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر جذب ۵۸ نفر به شهرداری به عنوان نخبه، یادآور شد: بنده در مورد موضوعی که مطرح شد، واقعاً متأسف شدم. فرایند جذب در شهرداری کاملاً شفاف است و گزارشات موردی و منظمی به رئیس شورا ارائه می شود. جذب افراد در شهرداری به عنوان یک سازمان بزرگ منطقی است که نیروی متخصص و جوان به مجموعه اضافه شود.  

وی افزود: تا نیمی از کارکنانی که به دلیل بازنشستگی از شهرداری خارج می شود، امکان جذب وجود دارد و ما از حق قانونی خود هم فاصله زیادی داریم و بسیار کم از این مصوبه استفاده شده است. گزارشات به عضو منتقد شورا درباره این موضوع هم ارائه شده است.  

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ایشان اعلام کرده که جذب خاص صورت گرفته است، یادآور شد: ایشان بیشتر حدیث نفس می کند و در دوره ای جذب منابع انسانی برعهده همین عضو بوده است. رکورد جذب و یا به نوعی رکورد جذب فراقانونی در دوره ایشان اتفاق افتاده و اگر اتهامی مبنی بر جذب دوست، آشنا و برادر باشد، در دوره ایشان روی داده است. این عضو در مورد شهرفروشی هم سخن گفته بود و اینکه دقیقاً ضعف های دوره خود را مطرح می کند، جای تعجب دارد و بهتر است از مواردی نقد شود که در آن دوره ردی از آن نباشد.  

وی تأکید کرد: نمی دانم عدد ۵۸ را از کجا آورده اند اما شهرداری تلاش می کند در حوزه های تخصصی جذب جدیدی متناسب با قانون داشته باشد. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم وجود دارد و فهرستی که از نخبگان اعلام شد، از بهترین دانشگاه ها و رشته های مرتبط بوده است. اگر یک مورد ربطی به اتهامات وارد شده داشته باشد، می پذیرم و عذرخواهی می کنم. ما یک رکورد پنج هزار نفر جذب در شهرداری در طول یک سال داریم و این دقیقاً در دوره ایشان بوده است. جالب است این نوع مواجهه صورت می گیرد و به نظر می رسد واقعا حدیث نفس است. ما به دنبال حاشیه و مواجهه نیستیم و بنده به شخصه برای تک تک ۲۱ عضو شورا به ویژه آقای چمران احترام قائل هستم و بارها و بارها گزارشات و پاسخ به سوالات اعضای شورا ارائه شده است. تلاش باید این باشد مردم را شاد و امیدوار کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه پرسش و سوال حق قانونی اعضاست، اظهار کرد: گزارشات جذب نیروها در یک دوره زمانی مشخص به رئیس شورا ارسال شده است. در مورد جذب جدید نیز گزارشات ارائه خواهد شد.

اشکالات پاساژ علاء الدین جدی است

محمدخانی  مورد ایمن سازی پاساژ علاء الدین نیز گفت: اخطارهایی به مالک این ساختمان داده شده و اشکالات آن کاملاً جدی است. بخشی از این ایرادات مربوط به مباحث آتش نشانی و بخشی از آن به ایمنی سازه برمی گردد. تأمین پارکینگ نیز صورت گرفته و ترافیک دائمی در منطقه ایجاد می کند و در قالب حقوق شهر و پایان کار باید این موارد لحاظ شود. این پاساژ پایان کار ندارد و به دلیل همین مشکلات عدم صدور پایان کار را شاهد هستیم. شهرداری اصرار دارد که مالک باید روال قانونی را طی کند و پایان کار بگیرد. از تمام ابزار قانونی در این زمینه استفاده می کنیم و این موضوع به صرفه و صلاح کسبه و شهروندان انجام می شود. موضع شهرداری محکم و قاطع است و مالک باید تمام تکالیف خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کد کردن جملات شاخص مسئولان از جمله شهردار تهران یک راه است و یک راه دیگر بررسی کارشناسی و خبرنگاری عالمانه و بر مبنای تحقیق است، یادآور شد: شهرداری تهران در حوزه مسکن وظایفی دارد و عمده آنها در حوزه تسهیل گری است. شهرداری به تمام تکالیف خود در این زمینه از جمله نوسازی بافت فرسوده، همکاری با نهادهای دیگر برای ساخت مسکن و توجه به تصویب طرح های موضعی در کمیسیون ماده پنج عمل کرده است.  

محمدخانی با اعلام اینکه باید قیمت ارز را در ساخت مسکن محاسبه کرد، گفت: اگر قیمت مسکن را با قیمت ارز برابرسازی کنیم بعید به نظر می رسد افزایش خاصی داشته باشد و شاید روند کاهشی هم نسبت به قیمت ارزش شاهد باشیم. طبیعتا همه می خواهیم قیمت مسکن پایین باشد اما عوامل دیگر همچون تورم و قیمت ارز را نیز مورد توجه قرار دهیم. شاید اگر روند مدیریت نمی شد قیمت مسکن بیش از این می شد.

امکان سکونت در نفر آباد نبود

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در رابطه با احیای بافت فرسوده در دوره ششم مدیریت شهری، اظهار کرد: در نفرآباد به عنوان پروژه ویژه از این جهت که مستندات آن موجود است، با مرگ یک محله مواجه بودیم و این محله تقریباً با تصمیمات غلط کشته شده بود. فیلم ها موجود است که چگونه خانه ها متروکه شده بودند و اصلا شرایط سکونت در آن وجود نداشت و با اینکه از محلات قدیمی و با سابقه شهر بود اما با تصمیمات کمیسیون ماده پنج شرایط احیای این محله به وجود آمد.  

وی ادامه داد: نمی خواهیم بگوییم که ساخت و ساز جدی در نفرآباد در جریان است اما شرایط فراهم شده و سرانه های مختلف با حضور سرمایه گذاران در حال ایجاد است. زنجیری که به پای مردم بسته شده بود که بتوانند ملک خود را احیا و بازسازی کنند، باز شده و شرایط فراهم است که ساخت و ساز در این محله صورت بگیرد. با حضور سرمایه گذاران حوزه مسکن شرایط تسهیل خواهد شد و شاهد دوباره زنده شدن این محله خواهیم بود.

محمدخانی با بیان اینکه این پرسش مطرح می شود که باید ساخت و ساز را در حریم شهرهای بزرگ داشته باشیم یا بافت فرسوده، گفت: به نظر می رسد که این ساخت و ساز باید در بافت فرسوده باشد و شهرها باید خودشان را با حضور داوطلبانه مردم آباد کنند. شهرداری در طول این سه سال به سمت نوسازی بافت فرسوده با ارائه بسته های تشویقی رفته است. اولویت ما این بافت بوده اما موضوعی نیست که با ۶ ماه و یک سال برطرف شود اما با افزایش صدور پروانه ساختمانی از مسیر رو به نزول و رکود شدیدی که ایجاد شده بود، خارج شده ایم.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت تهران مجازی نیز گفت: سازمان فاوا اقدامات تحولی خوبی را انجام می دهد که یکی از این اقدامات اجرای سامانه تهران مجازی است که به فرایندهای مختلف کمک می کند. به صورت پایلوت این طرح در منطقه تفریحی عباس آباد اجرا می شود. به روز رسانی مداوم اطلاعات در این سامانه رقم می خورد و امیدواریم با اجرای درست آن در مناطق و محلات دیگر نیز شاهد اجرای آن باشیم و شهروندان از قالب شهرزاد شاهد اجرای آن باشند.

تأمین موتورسیکلت های برقی چه شد؟

وی در رابطه با بودجه پیش بینی شده برای تأمین موتورسیکلت های برقی، تصریح کرد: موضوع موتورسیکلت تفاوت جدی با اتوبوس، مترو و تاکسی دارد. در آن بخش ما خرید اتوبوس برای شهرداری داریم و برای تاکسیرانان نیز تسهیلات ایجاد می کنیم و یا از مسیر بخش خصوصی اقدام خواهد شد. در مورد مترو هم که راهبری و تصدی گری کاملا با شهرداری است.

محمدخانی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی و استقبال شهروندان در این زمینه اهمیت دارد، یادآور شد: الزام این است که موتورسیکلت های شهرداری تهران، برقی باشند. در هر صورت باید تسهیلاتی ایجاد شود که شهروندان از این ظرفیت استفاده کنند. فضا در این زمینه متفاوت است و شاید نتوان بودجه پیش بینی شده در این بخش را بودجه جدی دانست.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ موتورهای با کیفیتی تولید می کنند که وارد تعامل با آنها شده ایم، گفت: معاینه فنی موتورها و ارائه بسته تشویقی به موتورسواران را نیز در دستور کار قرار داده ایم. در عین حال موضوع فرهنگسازی را نیز پیش برده ایم. تعاملی با تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید موتورسیکلت برقی داریم.

محمدخانی تأکید کرد: نمی توان تأمین موتورسیکلت ها را بدون ایستگاه های شارژ عملیاتی کنیم و در تلاش هستیم که ایستگاه های شارژ را در سطح شهر راه اندازی کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با تغییر مدت زمان فعالیت شوراهای شهر، یادآور شد: مسیری در کمیسیون شوراها طی شده و قرار است در صحن مطرح شود. موضوع مهم برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس است. مدیریت شهری مدت فعالیت خود را همین چهار سال می داند و اولویت این است که خدمات رسانی را به بهترین شکل خود دنبال کند. اینکه مجلس تصمیم بگیرد که شورا در چهار سال خاتمه یابد ما خدمات رسانی می کنیم و اگر هم فرصت تمدید شود، آن را فرصتی برای خدمات رسانی بیشتر غنیمت می شماریم.

وی در پاسخ به پرسش سوالی در مورد ابراز خرسندی یکی از اعضای شورا در خصوص به پایان رسیدن فعالیت این دوره، یادآور شد: در شأن عضو شورا و بنده نیست که این مباحث را مطرح کنیم. این موضوعات غیر از اختلاف و کدورت هیچ ثمره دیگری ندارد. شهرداری خود را ملزم به همراهی و نظارت پذیری از شورا به عنوان نهاد بالادستی می داند و اولویت اول ما خوشحالی مردم و خدمات رسانی به آنهاست نه عضو شورا. با این حال من از عضو شورا و دیگر اعضا دعوت می کنم که به این توجه کنند که شرایط کشور خاص است و مردم انتظار دارند که همه ما با دولت همراه باشیم و از دولت بخواهیم همچنان به شهرداری کمک کند تا مسائل برطرف شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.