◄ احسنت بر شجاعت آقای مهندس خرم/ خرید 80 کشتی از کره جنوبی
با دست فرمان کنونی صنعت اگر سفارش ساخت کشتی به داخل هم می دادند، کشتی ساز نمی شدیم.
عباس قربانعلی بیک: رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان (1400.11.10) فرمودند: مردم از کیفیت خودرو ناراضی اند؛ درست می گویند و حق با مردم است/ با دخالت مسئولان و دستگاه های دولتی در فعالیت های اقتصادی موافق نیستم و فرمودند: مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود (تین 240019)
- علاوه بر نظرات نمایندگان، یکی از اساتید اقتصاد از تعدد شرکت های خودروساز به فراتر از 100 شرکت انتقادی مطرح کرده بود.
-
علی عبدالعلی زاده نماینده ویژه رئیس جمهوری در اقتصاد دریامحور اظهار کرد (تسنیم 15 دی): هفته گذشته جایی بودم که احمد خرم که از سال 52 با هم هستیم در گوشم گفت خطای بزرگی کردم که هیچگاه خودم را بابت آن نمی بخشم. وی ادامه داد: رفتیم 80 فروند کشتی را یکجا از کره جنوبی خریداری کردیم. در آن زمان هیچ واحد کشتی سازی در این کشور به اندازه کشتی سازی خلیج فارس نبود. وی افزود: گفتیم اینها نمی توانند بسازند رفتیم و از کره خریدیم. این خرید باعث شد این کشور کشتی سازی اول دنیا شود، اما همچنان مانده ایم. نماینده ویژه رئیس جمهوری در اقتصاد دریا محور تاکید کرد: اگر از صنایع دریایی حمایت نکنیم، بعد از رفع تحریم ها نوبت کدام کشور است که آنرا به قطب صنایع دریایی کنیم. عبدالعلی زاده گفت: آقای دولت به جای این که دیگران را آباد کنید، از کشتی سازان داخلی خرید کنید. ایدرو را محور صنایع دریایی کرده و از مدیرعامل آن خواسته ایم سه کشتی ساز را کشتی ساز بزرگ کرده و 97 کشتی ساز دیگر را حذف نکند و آنها را به قطعه ساز (کشتی) تبدیل کند.
-
به مناسبت بزرگداشت احمدخرم در 24 بهمن مراسمی پیش بینی و نظرات برخی همکاران ایشان جمع شده است (تین 288981).
-
در مورد فرمایشات آقای مهندس خرم و ابراز ناراحتی ایشان از تصمیم فوق یکی از متخصصان حمل و نقل نوشت (صرفا نقل قول): همزمان با سفارش به هیواندای کره کشتیرانی ج.ا.ا. چندین فروند هم به داخلی ها سفارش داد اما با تاخیر بسیار زیاد و هزینه چند برابری تحویل دادند. صدرا هم که برای ونزوئلا ساخت آنها را بدبخت کرد اینقدر تاخیر و بدقولی ... داشت. دوستان مسئول در کشتیرانی می توانند بیشتر شفاف سازی کنند. ضمن اینکه کشتی های دریافتی در دوره تحریم به داد ایران رسیدند. نکته دیگر:
-
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش (علی احمدی): صنایع داخلی توان تامین و تعمیر ناوگان شرکت ملی نفتکش را ندارد و با وجود نیاز ما به 50 قاره پیما صنعت ما توانایی بالفعل برای این کار را ندارند ... و این کار رشد تدریجی می خواهد. (14030413 پرتال حمل ونقل).
-
یکی از مدیران عالی اجرایی هم به موضوع صنعت خودرو و موبایل کره جنوبی اشاره کردند و اینکه ما نقشی در این صنایع نداشتیم و متذکر شدند خرید کشتی ها با کشتیرانی جمهوری اسلامی و متعلق به وزارت بازرگانی بوده و نه وزارت راه و ترابری.
-
ضمن تحسین شجاعت آقای مهندس خرم در بیان تجربه خرید 80 کشتی از کره جنوبی چنین نوشته شد (معاون اسبق راه آهن در زمان آقای خرم): با دست فرمان کنونی صنعت اگر سفارش به داخل هم می دادند این نتیجه حاصل نمی شد. چرا؟ به دلایل ذکر شده در کتاب نقشه راه بلوغ در سال ۱۳۸۶. بر خلاف صنایع نظامی که بسیار موفق و افتخارآفرین بودند که ریشه آن در جدی گرفتن دشمن و تعامل بسیار خوب سازنده و مصرف کننده است (نیروهای نظامی و وزارت دفاع)، در صنایع غیرنظامی تعامل (سازنده و مصرف کننده) بسیار ضعیف است، احتمالا به دلیل جدی نگرفتن دشمنان اقتصادی، عدم توجه به توصیه قرآن کریم در آیه ۵ سوره مبارکه نساء و فقدان سازمان رسیدگی به اعتراضات مشتریان مردمی (سازمان حمایت و ). مصداق آن در صنعت خودرو، هواپیماسازی ... و صنعت ریلی، از جمله لوکوموتیوسازی: اکنون بدترین ناوگان جدید کشش راه آهن لکوموتیوهای Map24 ساخت مپنا است و لکوموتیوهای بازسازی شده AD43 مپنا از لکوموتیوهای بازسازی نشده بدتر است. آیا قابل اصلاح است؟ بله، آیا ما می توانیم، بله، اما نه با این دست فرمان. وزارت صنعت، سازمان گسترش و مشتری اصلی که در اینجا راه آهن است (و وزارت راه و شهرسازی) کوتاهی می کنند، مجلس و مجمع هم کوتاهی می کنند و به ریشه یابی بهاء نمی دهند.
با وجود این مشکلات نمونه های موفق در بخش خصوصی واقعی وجود دارد مانند سازنده موتورهای سنگین گازسوز و اخیرا دیزل.
وجدان درد آقای مهندس خرم و نقل این مطلب بسیار ارزشمند است،
در مقابل سیاست خرید کامل از خارج بعنوان سیاست افراطی، خرید کامل از داخل هم تفریط است مانند موضوع خرید لکوموتیو، واگن متر، اتوبوس، هواپیما و ...
راه میانه و بدون افراط و تفریط وجود داشت و دارد
در موضوع لکوموتیو هم نمونههای ناموفق داخلی ساخت و بازسازی مپنا که عرض شد نتیجه سقوط از بام با رویکرد تفریطی است و خرید ناگهانی بیش از ۱۰۰۰ دستگاه واگن مترو درحالی که سالها ساخت واگن در داخل متوقف شده بود، رویکرد افراطی
تصمیمات را باید عقلایی کنیم
چیزی که باید میگفتی نگفتی مشکلات مردم وکشور جز دغد دغه ی شما ها نیست
رؤسای سازمان بنادر و دریانوردی
هیچ اقدامی برای به کار گیری نکردن هندیها و اتباع خارجی روی شناورها انجام ندادن
دریانورد ایرانی بیکار اما به خارجیها مشغول
حتی شمال هم مملو از هندی شده
مسئولین بیلیاقت سازمان بنادر
عقل ودولت. و. ثروت. ممکن اسا نظرهای گنده. داشته باشد. اما. عقل سلیم. و. فهم. افراد باعث. پیشرفت است
با حرف شما اصلا دادن مدیریت به افرادی مثل شما کاری اشتباه است
خرم و عبدالعلی زاده دوتاشون از یک قماش اند.نویسنده این مقاله از آدمی تمجید کرده که بازهم بعد از چهاردهه هنوز نفهمیده اطرافش چه خبره و متاسفانه ایشون باید بیاد به مثلا مهندس و وزیر این مملکت حالی کنه چه خبره.
شما فعلا درشکه سازیتون رو ادامه بدین و جیب مردم رو خالی کنید. کشتی سازی پیش کشتون.
یعنی حتی نمیتونید کشتی درست کنید پس چرا هی میگید ما فلان ناو رو ساختیم
هرجا به نیروهای خودی اعتمادکردیم و بها دادیم برنده بودیم.در جاهائی که نتیجه نگرفتیم یا اعتماد نکردیم یا بها ندادیم ولا غیر.
احسنت به این همه دزد مایه مباهات ایران
معلومه هدف شما غربگدایان وابستگی و عقب نگه داشتن کشور است.
اشک تمساح نریزید. سفید شویی نکنید. مردم درست انتخاب کنید.
درخواست مجازات برای هر کس که خیانت کرده
لطفا بفکر راننده های سنگین در تمام دنیا باشید این غلط های همسایه های مزدور بخاطر بی اهمیت بودن مسئولان وزارت راه و ترابری دراین چهار دهه بوده است یک مشت مفت خور بدرد نخور که معلوم نیست ازکجا وچگونه مدیر شدهاند
لااقل کره جنوبی هم از ورشکستگی اقتصادی نجات دادیم،خیلییییی مردیم🤣
خوب شد خرید کردید الان از همان پولها هم خبری نبود ما مگر تو کشور کشتی سازی داریم اگر هم هست عین خودرو سازان
احمدخرم زمانی که اختلاس دروغ وریانبودپرورش یافت ه
سلام،اگر بگوئیم سفره ای پهن است هر کس به اندازه حمایت قدرتمندان از این سفره بهره می برد،ظاهرا حیف کردن اموال مردم توسط برخی سیاسیون جرم محسوب نشده، و مجازات فقط برای دون پایه ها و مردم کف خیابان است
تا مشکلات شرکتهای داخلی حل نشود ، سفارشی نباید صورت بگیرد ، افزایش بهره وری ، استفاده از نیروی ماهر ، ارتقای کیفیت ، مشتری مداری ، ....
متاسفانه در ایران هیچ وقت تولید کننده به معنی واقعی آن نبوده و همیشه اینجوری بوده که قطعه ها را وارد میکردند و مونتاژ میکردند و به اسم خود به نام تولید کننده ثبت میکردند از خودرو ساری بگیر تا کشتی و هواپیمای و لوکوموتیو و دلیل اصلی کاهش تولید پس از تحریمها همین مسئله بوده
خدا رو شکر در صنایع کشتی سازی آقایان ژن برتر نیستند وگرنه صنعت کشتی سازی هم شبیه صنعت خودرو میشد
Fatefقبول کند ایران وهواپیما قطار کشتی ماشین سنگین خودرو وارد کند
آیا هرگز شده با کشتی سازی های ایران قرارداد ببندند و مثل آنها پول یکجا و بدون دنگ و فنگ به صورت ارز واریز کنند و اینها ریشه در فساد خرید خارجی دارد مثل بیگانگان ارز سر وقت بدهند همانطور که با آنها رفتار می کنند و زمان و فرصتی مشابه آنها بعلاوه سی در صد و ایراد گیری را که چرا مثل مال آنها نیست کنار بگذارند چون کار آنها هم انتهای درستی نیست و عیوب فراوانی دارد و ما با دانش مطلق نمی سنجیم و نسبی سنجی داریم خدا لعنت کند توجهی گران فساد را و تخیر ملت را که در پول دادن به بیگانگان دست و دل باز و به هم وطنان بسیار نکته سنج و سختگیر اند و لعنت به مبلغین این تفکر
همانگونه که عرض شد افراط و تفریط هردو مذموم است، نتیجه افراط در خرید خارجی را در واگنهای مترو از چین را در یادداشت زیر ببینیم
علت به تعویق افتادن ورود واگنهای چینی به مترو تهران چیست
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر در مورد سرانجام واگن های مترو گفته است که من از همه مسئولان کشور درخواست کمک کردم و آنها نیز کمک کردند، اما حالا چینی ها برای ما ناز می کنند.
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-288940
خدا لعنت کند خائنین به کشور و ملت امثال احمد خرم زیاد هستند آن کس که می گوید اگر به داخل هم سفارش می دادیم نتیجه نمی گرفتیم چون تصمیم گیرندگان داخلی هم همانند احمد خرم فکر کردهاند و میکنند حالا ایشان اعتراف کرد ولی هستند کسانی که اعتراف نمیکنند لعنت خدا بر همه آنها که عقل ندارند ولی مسئولیت قبول میکنند مسئولیت فقط به مدرک و هوش نیست باید عقل هم داشته باشند سگ هم باهوش است ولی عقل ندارد و همین باعث خدمت او به جانیانی میشود که با دادن غذا میتوانند او را به خدمت بگیرند
صدام کل لنج های کشورش از بین برد وسفارش کشتی به کره داد دراول جنگ بندربصره ونیروی دریایی عراق قلج شد وایران درمناقصه حراج کره به نصف قیمت خرید که در زمان خودش کار بسیار درستی بود تخصص وانضباط پرسنل کشتیرانی شاید در دنیا حرف اول را بزند و خیلی از کشور ها ملوانان ایرانی را روهوا میبرند
ساخت تجهیزات پیشرفته و سنگین مثل کشتی و لوکوموتیوو برای کشورمان بسیار مثبت و زیربنایی است نسبت به خریداری کردن آنها از کشورهای بیگانه اما کنترل شرکتهای سازنده داخلی از لحاظ کیفیت و زمان تحویل توسط دستگاههای دولتی مسول شدت بیشتری صورت بگیرد که طبعاً سودآوری و ارز آوری جهت کشورمان خواهد داشت
مشکل در ادغام دو وزارت خانه بزرگ و انتخاب یک بازرگانی چی بعنوان وزیر صنعت معدن تجارت است.هرکدام از اینها یک وزارت خانه است ضمن اینکه وزیری که از پیکره بازرگانی انتخاب شود تمایل به واردات دارد چون واردات را به صرفه اقتصادی می داند.و به فکر توسعه صنعتی و معدنی و نیروی کارآمد آن نیست.برای صدق گفتار کافی قبل و بعد ادغام را مقایسه کنید و جنس و گرایش مخالفین تفکیک وزارت خانه هارا نیز نهادهای امنیتی بررسی کنند
ما در کشور شرکتهای بزرگی داریم که در صنعت شگفتیهای زیادی دارند. کشور ما از لحاظ تحریم وضعیت کرهشمالی را دارد آیا زندگی مردم در ایران عین کره شمالی یا ونوزئلا یا لیبی یا مصر یا عراق یا افغانستان هستیم
مردم کشور ما همان مردمی هست که تا ۶دهه قبل فقط شب عید برنج بیکیفیت میخوردند و حتی در تهیه نان مشکل داشتیم در وضعیت تحریم باید ایرانی غیرت خودش را به رخ دشمنان این سرزمین بکشد که تا ۲ قرن با روشهای مختلف کشور را از پیشرفت جلوگیری کردن
کرهشمالی چر امردمش با توجه به حکومت خاص اما تحمل سختیها را میکنند چون دشمن سرزمین را شناختن و با وجود حتی نارضایتی دست در دست هم دادن تا نگذارند دشمنان خارجی بر آنها فائق آید
بسیارخوب
دولت اصلا نباید در خودرو سازی دخالت کند فقط باید به عنوان ناظر کیفیت و قیمت باشد نه اینکه یک گروه مافیا تشکیل شود و جیب یک عده گردن کلفت دولتی پر شود و هزاران نفر در جاده ها کشته و زخمی شوند و خودرو های تولید داخل نیز با کیفیت کم و قیمت چند برابری به مردم تحمیل شود.