بازدید سایت : ۷۵۶۹۲

◄ دلیل نامعلوم تعویق اجرای فروش گازوئیل آزاد در جایگاه ها/ منافع چه کسانی با اجرای این مصوبه به خطر می افتاد

در چنین شرایطی مشخص نیست چرا اجرای طرح فروش سوخت مازاد بر سهمیه به قیمت آزاد و فوب خلیج فارس به نعویق افتاد و منافع چه کسانی از این کار به خطر می افتاد که مانع اجرای این مصوبه شدند.

دلیل نامعلوم تعویق اجرای فروش گازوئیل آزاد در جایگاه ها/ منافع چه کسانی با اجرای این مصوبه به خطر می افتاد
تین نیوز |

در حالی که اعلام شده بود اجرای آیین نامه اجرایی جز (۱) بند ث ماده واحده تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که بر اساس ماده ۸ این مصوبه، دریافت سوخت نفت گاز ( گازوئیل) مازاد بر سهمیه، از فردا اجرایی شود، اجرای این مصوبه بنا به دلایل نامعلوم به تعویق افتاد.

به گزارش تین نیوز، در نامه ای که از سوی معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان منتشر شده و در اختیار خبرنگار ما نیز قرار گرفته، عنوان شده که «  پیرو نامه شماره 8142755 مورخ 12 دی ماه 1403 در خصوص موضوع اجرای ماده 8 آیین نامه اجرایی جز(1 ) بند( ث ) ماده واحده تبصره 4 قانون بودجه سال 1403، به اطلاع می رساند با پیگیری های به عمل آمده از طریق مراجع ذی صلاح اجرای طرح فوق به تعویق افتاده است و در صورت اجرایی شدن مراتب متعاقبا اعلام خواهد شد‌.» 

این که دلیل تعویق اجرای این مصوبه که می توانست راهکاری برای کاهش قاچاق سوخت و نزدیک شدن قیمت  گازوئیل به قیمت واقعی چیست، هنوز مشخص نیست. 

شواهد نشان می دهد اگرچه یارانه گازوئیل به نام رانندگان کامیون و اتوبوس و در مجموع ناوگان حمل و نقل جاده ای توزیع می شود و اما شیرینی این یارانه به کام قاچاقچیان سوخت است که با انواع روش ها از این سهمیه بهره می برند. 

همچنین با وجود این که امکان فروش رسمی سوخت به قیمت آزاد به متقاضیان وجود ندارد، در بازار غیر رسمی فروش گازوئیل به قیمت آزاد از لیتری پنج هزار تومان تا لیتری 50 هزار تومان کاملا مرسوم است و راننده ای وجود ندارد که حداقل چند بار تجربه خرید سوخت به قیمت آزاد را نداشته باشد.

در این زمینه حتی هئیت مدیره انجمن کارگری رانندگان حمل کالای جاده ای استان اصفهان در پیامی که به مناسبت هفته حمل و نقل منتشر کرده بود یکی از گلایه های رانندگان را وضعیت نامطلوب تامین و توزیع سوخت جایگاه ها و همچنین عدم نظارت شرکت ملی پخش بر عملکرد جایگاه ها ( به ویژه در استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) ذکر و عنوان کرده بود: این موضوع موجب شده یک متصدی جایگاه (ضمن احترام به کلیه متصدیان پاکدست و زحمتکش جایگاه های سوخت) حکم فرمانروا داشته باشد !! هر وقت بخواهد پمپ را روشن و یا خاموش کند، به هر که بخواهد سوخت بدهد و به هر که نخواهد ( یعنی کس که انعام ندهد) سوخت ندهد، سهمیه راننده را به مبالغ ۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان به او بفروشد و هیچ فریادرسی هم نباشد که جلوی این بی بندو باری و بی قانونی را بگیرد

نکته عجیب دیگر این است که در فضای مجازی کانال های اطلاع رسانی ایجاد شده که محل فروش گازوئیل به قیمت آزاد است که به طور قاچاق وارد بازار عرضه و تقاضا شده است.

به طوری که در یکی از کانال ها که خبر آن سال گذشته در تین نیوز منتشر شد و قیمت های ارایه شده مربوط به قبل از جهش قیمت دلار به 60  تا 80 هزار تومان فعلی است، آگهی های زیر منتشر شده بود: « - هر بشکه گازوییل سه میلیون و هشتصد هزار تومان جمهوری اسلامی خریداریم. بندرعباس، انبار باغستان خونسرخ و پاتل ایسین.

- سهمیه کارت سوخت سه میلیون و پانصد، محل تخلیه جایگاه شهدای ایسین با اطمینان خاطر و بدون هیچ دلهره. دوستانی که  مایل به فروش سهمیه روزانه هستند، در خدمتیم.»

در چنین شرایطی مشخص نیست چرا اجرای طرح فروش سوخت مازاد بر سهمیه به قیمت آزاد و فوب خلیج فارس به تعویق افتاد و منافع چه کسانی از این کار به خطر می افتاد که مانع اجرای این مصوبه شدند.

قابل ذکر است نظیر چنین اقداماتی قبلا نیز از سوی برخی افراد و گروه های منفعت طلب سابقه داشته که برای نمونه می توان به عدم اجرای مصوبه الزام به رعایت شرایط ابعاد و اوزان کامیون ها در حمل کالاها اشاره کرد که با وجود تاثیر مثبت آن در جلوگیری از خرابی جاده ها و همچنین جلوگیری از استهلاک بیش از اندازه کامیون ها، اجرای آن چندین بار به تعویق افتاد است. 

به گزارش تین نیوز، در مجموع تعویق اجرای  مصوبه فروش سوخت مازاد بر سهمیه به قیمت فوب خلیج فارس، در حالی رخ داده است که در نامه تاریخ 12 دی ماه مربوط به معاونت حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان که تصویر آن در اختیار خبرنگار تین نیوز قرار گرفته است،خطاب به مدیران عامل شرکت ها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر سراسر استان لرستان و انجمن های صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل بار و مسافر سراسر این استان، ضمن تاکید بر اجرای این مصوبه از تاریخ ۱۶ دی ماه آمده است: با عنایت به نامه شماره 83/53/98575 مورخ 10/10/1403 معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، در راستای عملیاتی نمودن ماده 8 آیین نامه اجرایی جز (1) بند ( ث) ماده واحده تبصره 4 قانون بودجه سال 1403 از تاریخ 16 دی ماه 1403 فروش فرآورده های نفت گاز آزاد ( مازاد بر سهمیه یارانه ای تخصیص یافته) مربوط به حوزه حمل و نقل در جایگاه های سراسر کشور به نرخ خرید از پالایشگاه ارسال می گردد.

نامه تعویق اجرای فروش گازوئیل آزاد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    دزدای بیشرف هرامزاده ها گازوئیل به دلار کار به ریال

  • احسان پاسخ

    واقعا متاسفم که نمیتونن این معضل کوچیک رو حلش کنید

  • ناشناس پاسخ

    مسئله قاچاق سوخت دد واقع خان یغمایست که سلسله مراتب در آن حضور دانه درشتها شناخته شده تا ریزه خواران که مردم عادی باشند به روشنی مشهود است . گران شدن قیمت سوخت تنها به بهانه جلوگیری از قاچاق دلیلی بسیار ساده لوحانه است مهمترین دلیل معقول آن نگاه انتفاعی و سهم خواهی دولت از این خان یغما با حداقل نگاه به منافع قشر آسیب پذیر است . چرا که جلوگیری از قاچاق با تو جه به سیستم مشخص و قابل کنترل تهیه و توزیع با قوانینی مانند ابطال سهمیه سوخت مصرف کننده ریزه خوار و لغو پروانه جایگاه های توزیع و جرایم سنگین در صورت مبادرت ،.بسادگی توسطنهادهای امنیتی امکان پذیر است .

  • آریا پاسخ

    منافع همون مافیای که روزانه ۲۰میلیون لیترقاچاق میکنند سپ

  • ناشناس پاسخ

    حتما برا ...سود داشت ک نزاشتن بعدشم اگ برا قاچاق بود بجای ۶۰تومان ۳۰تومان میخرید اگ بذرا راننده باشه ک ظلمه

  • صادق جعفری مجنده پاسخ

    نویسنده غیر محترم
    اول فکر کن بد حرف بزن.
    احتمالا شما از گروه.... هستی. چه کسی توان پرداخت چنین مبلغی را داره...

  • سید فخرالدین شریعتی پاسخ

    بنام خدا
    تا وقتی که روابطه جای ضابطه را می‌گیرد تا وقتی قوانین صرفا در برای نمایش واجرا نشدن وضع میگردد تا وقتی که قدرت مافیای قاچاق با بعضی از افراد فاسد در دستگاههای اجرایی وجود دارد هیچ برنامه ای به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید

  • فرشاد پاسخ

    آخه تو این همه گرونی چجوری ما ماشین سنگین این مبلغ و باید پرداخت کنیم آخه یکی نیست ببینه این همه رحمتی ما میکشیم
    ما راننده بزرگ شدن بچه مون جلومون نمیبینم.
    واسه مون میشه یه آرزو که با خودمون به گور میبریمش اون وقت هریکی میاد یه فتوا میده واسمون وآله بسه اگه میخواین تا کل ملت هرچی داره دو دستی تقدیمتون
    کنه وآله خسته شدیم
    بریدیم دیگه