فرودگاه امام به هاب هوایی اوراسیا تبدیل می شود؟
فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در ارتباطات هوایی داخلی و بین المللی نقش به سزایی دارد که ایجاد فضای حضور بخش غیردولتی داخلی و خارجی، می تواند شتاب دهنده تبدیل آن به هاب هوایی منطقه باشد.
فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در ارتباطات هوایی داخلی و بین المللی نقش به سزایی دارد که ایجاد فضای حضور بخش غیردولتی داخلی و خارجی، می تواند شتاب دهنده تبدیل آن به هاب هوایی منطقه باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه های ایران، از زمان تأسیس خود در سال ۱۳۵۷، نقش کلیدی در حمل و نقل هوایی و توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده است. این فرودگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده و به دلیل نزدیکی به پایتخت و همچنین دسترسی آسان به دیگر نقاط کشور، در حمل ونقل هوایی داخلی و بین المللی نقش به سزایی دارد.
فرودگاه امام خمینی (ره) با امکانات پیشرفته خود، خدمات متنوعی اعم از ترمینال های مسافری (دارای ترمینال های مجزا برای پروازهای داخلی و بین المللی)، خدمات بار (امکانات ویژه برای باربری و حمل بارهای سنگین)، خدمات رفاهی (رستوران ها، فروشگاه ها و خدمات بانکی) و دسترسی مبتنی بر حمل ونقل عمومی (TOD)، را به مسافران ارائه می دهدبه دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران در اتصال نقاط گوناگون جهان به یکدیگر، پتانسیل تبدیل این فرودگاه به هاب هوایی غرب آسیا و دروازه ای برای ارتباطات بین المللی و منطقه ای وجود دارد.
این فرودگاه با ارائه پروازهای مستقیم به مقاصد مختلف در آسیا و اروپا، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز پروازی در غرب آسیا به شمار می رود.فرودگاه امام خمینی (ره) نه تنها در زمینه حمل و نقل، بلکه در توسعه اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار است. این فرودگاه با جذب گردشگران خارجی و تسهیل تجارت بین المللی، به رشد اقتصادی کشور کمک می کند. همچنین، ایجاد شغل های جدید در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل، هتلداری و خدمات گردشگری از دیگر مزایای این فرودگاه است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اعلام رشد ۵.۷ درصدی پروازها و ۷.۲ درصدی مسافر در ۹ ماه امسال گفت: ۴۲ پروژه به ارزش ۲۸ همت در شهر فرودگاهی امام خمینی آماده امضای قرارداد است.
به گفته چلندری، هم اکنون مگا ترمینال بار با سرمایه گذاری خارجی با ۲۴۰ میلیون دلار آماده کلنگ زنی و امضای قرارداد است. همچنین، ۴۲ پروژه سرمایه گذاری در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به ارزش ۲۸ همت آماده افتتاح است.وی در خصوص بازگشت شرکت های هواپیمایی خارجی به کشور توضیح داد: اکثر شرکت های هواپیمایی خارجی و شرکت هواپیمایی سوئیسی بازگشته اند سایر شرکت ها در حال رایزنی برای بازگشت هستند.
افزود: از ابتدای امسال میانگین روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ پرواز ثبت شده است.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: رویکرد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بر اساس سیاست های دولت چهاردهم اجرای مفاد برنامه هفتم پیشرفت است. در این خصوص واگذاری فرودگاه ها به بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی، اعطای مجوز برای پروازهای تجاری و اخذ مالیات از مسافران سفرهای بین المللی برای توسعه زیرساخت های شهر فرودگاهی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: شرایط واگذاری برخی عرصه های شرکت فرودگاهی امام خمینی به بخش خصوصی فراهم شد.
مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، اظهار کرد رقابت با فرودگاه های دیگر مانند دبی، دوحه و استانبول برای حمل ونقل کشور حیاتی است. نیاز به بهبود و توسعه زیرساخت های فرودگاه برای پاسخگویی به افزایش تعداد مسافران، افزایش همکاری با خطوط هوایی بین المللی و جذب بیشتر گردشگران و استفاده از فناوری های پیشرفته برای بهبود خدمات و کاهش زمان انتظار مسافران برای تحول این فرودگاه نیاز است.
می توان از تجربه تحریم های گذشته این برداشت را کرد که گرچه ممکن است تحریم ها فشارهایی را وارد کنند اما این فشارها صرفا مانع رشد و پیشرفت حمل ونقل هوایی نیست. راهبردهایی نظیر استفاده از ظرفیت کشورهای توسعه یافته در بهره برداری از ظرفیت حمل ونقل هوایی کشور می تواند گام موثری در راستای بی اثرسازی تحریم ها . تبدیل ایران به هاب هوایی اوراسیا ایفا کند.
چلندری شاید اقتصاد خودش و اطرافیان را تبدیل به هاب کشور کند؛ اما یقینا توفیقی در صنعت هوایی نخواهد داشت.