◄ اجبار رانندگان کامیون به استفاده از یک آزادراه بی کیفیت/ جریمه سنگین برای عبور از جاده قدیمی
برای رانندگان ناوگان باری پیامک های جریمه چند صد هزار تومانی توسط گشت های پلیس راه به جهت عبور از این مسیر ارسال شده و رانندگان را با پرسش های فراوان و بدون پاسخ از سوی مسئولان استانی مواجه نموده است که آیا میتوان شخصی را مجبور به پرداخت عوارض جاده ای جهت عبور از شهری به شهر دیگر نمود؟
وجود جاده ها و آزادراه ها از مصادیق توسعه و پیشرفت است و استان آذربایجان شرقی از دیرباز به جهت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و ترانزیت اروپا به شبه قاره هند و خاور دور جز مناطق پر تردد کشورمان بوده و جاده ترانزیت تبریز به تهران از شریان های اصلی اقتصادی و حتی سیاسی کشور است، جاده ای با طبیعت زیبا و مناظر منحصر به فرد که در هر فصل سال به گونه ای سحرانگیز دل مسافرانش را شیفته خود می کند.
به گزارش تین نیوز، با این وجود یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید کرد که این جاده زیبا سال هاست با وجود رقیبی به نام آزادراه پیامبر اعظم با بی مهری مسئولان استانی و کشوری مواجه شده و خبری از افزایش خطوط یا رفع نقاط حادثه خیز آن نیست.
مهدی رشادی به تین نیوز گفت: متاسفانه این جاده با رشد روزافزون تعداد خودروهای عبوری دیگر جوابگوی حجم سنگین ترافیک نیست و هر از گاهی شاهد تصادفات شدید و گاهی منجر به فوت هم میهنانمان در این جاده هستیم که مسئولان استانی جهت کاهش تصادفات طبق معمول اقدام به انتخاب راحت ترین راه ممکن نموده اند و برای چندمین بار طرح ممنوعیت عبور وسائل نقلیه سنگین از جاده قدیم بستان آباد - میانه - سرچم را در جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان تصویب کرده اند.
این راننده ناوگان سنگین حمل کالای جاده ای خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه تردد وسائل نقلیه سنگین در محور بستان آباد - میانه - سرچم، باید از طریق آزادراه تبریز - زنجان انجام شود و تنها در روز های برفی و بارانی، امکان لغو این محدودیت با تشخیص پلیس راه وجود خواهد داشت.
وی گفت: به دنبال این مصوبه، برای رانندگان ناوگان باری پیامک های جریمه چندصد هزار تومانی توسط گشت های پلیس راه به جهت عبور از این مسیر ارسال شده و رانندگان را با پرسش های فراوان و بدون پاسخ از سوی مسئولان استانی مواجه نموده است که آیا می توان شخصی را مجبور به پرداخت عوارض جاده ای جهت عبور از شهری به شهر دیگر نمود؟!
رشادی افزود: بدیهی است اولویت اول تمامی رانندگان به خصوص رانندگان حرفه ای با خودرو سنگین، آرامش و امنیت رانندگی در جاده های یک طرفه و آزادراه ها می باشد ولی آزادراه تبریز - زنجان به عنوان آزادراهی کوهستانی با داشتن شیب های تند با سربالای ها و سرازیری ها طولانی، رانندگان خودروهای سنگین به خصوص مالکان ناوگان فرسوده را از عبور و مرور در آن آزادراه دلسرد کرده و رانندگانی که اکثرا با ناوگان فرسوده خود اقدام به حمل کالا و امرار معاش می نمایند؛ سختی و خطرات عبور از راه قدیم و دوطرفه را به عبور از آزادراه ترجیح می دهند.
این راننده کامیون تاکید کرد: معایب آزادراه پیامبر اعظم تنها محدود به شیب های بیش از ۷ درصد یا جاده ناهموار با کیفیت بسیار پایین آسفالت نبوده و نیست و کاستی های دیگری از قبیل کمبود مجتمع های خدماتی رفاهی به تعداد انگشتان دست در ۳۰۰ کیلومتر؛ نبود توقفگاه های و محیط های امن و دارای نگهبان شب جهت استراحت شبانه؛ عدم نظارت بر قیمت و کیفیت عرضه خدمات در آزادراه به چندین برابر قیمت؛ عدم وجود دوربرگردان های استاندارد در فواصل نزدیک برای دور زدن در مواقع ضروری؛ نبود خروجی یا ورودی به جاده قدیم در مواقع بارندگی و لغزنده بودن جاده، نبود روشنایی کافی در طول مسیر و پارکینگ ها؛ اِشغال پارکینگ ها توسط دست فروشان و تبدیل پارکینگ ها به بازارچه های محلی که در صورت توقف خودروهای سنگین در مقابل بساط آنها همیشه به نزاع و درگیری منجر می شود از جمله عواملی هستند که رغبت رانندگان خودروهای سنگین را به استفاده از آزادراه کاهش می دهد و کارشناسان امر بدون در نظر گرفتن موارد فوق و نظر رانندگان سنگین سوار با صدور بخشنامه و قانون در پشت میزهای خود بدون بررسی نظر کاربران اصلی جاده ها، آنها را در جاده ها با چالش های فراوان روبرو می کنند.
او ادامه داد: به غیر از مشکلات ذکر شده، آیا برای رانندگان ساکن شهرستان های بستان آباد، میانه و روستاهای اطراف آنها جهت مراجعه به منزل یا تعمیرگاه تدبیری اندیشیده شده است؟ آیا رانندگان یاد شده هر روزه باید طرح کامیون ممنوع را اجباراً زیر پا گذاشته و در جاده ای کامیون ممنوع عبور و مرور نمایند و یا تریلی ها حامل بار برای کارخانجات فراوان از قبیل فولاد و گچ میانه و فولادسازی های تیکمه داش که اتفاقا در جاده قدیم تبریز - تهران قرار گرفته اند جهت بارگیری و تخلیه از کجا و چگونه اقدام نمایند و هر کامیون با مصرف سوخت یارانه ای بیت المال حدود ۵۰ کیلومتر فاصله نزدیکترین خروجی به جاده قدیم تا کارخانه را تردد نموده و در آخر بالاجبار باز هم وارد جاده کامیون ممنوع شوند؟
رشادی افزود: همچنین این پرسش به وجود می آید که آیا تصمیم گیران امر برای افرادی که در جاده قدیم از طریق مشاغلی همچون سوپرمارکت، غذاخوری، کارواش، تعمیرگاه برای وسایل نقلیه سنگین که از قدیم الایام در جاده قدیم برای کسب روزی حلال ارتزاق می کنند تدبیری اندیشیده شده اند؟
رشادی گفت: امیدوارم طرح فوق با کاهش تصادفات در جاده قدیم تبریز - بستان آباد - میانه - سرچم موجب افزایش تصادفات در آزادراه تبریز - زنجان نشود چرا که کامیون های فرسوده با بار سنگین در سربالایی ها و سرازیری های آزادراه مجبور به استفاده از دنده سنگین می شوند و گاه سرعت خود را به اجبار تا ۲۰ کیلومتر در ساعت کاهش می دهند در حالی که حداقل سرعت در آزادراه ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و این امر خود باعث وقوع تصادفاتی غیر قابل جبران خواهد شد.
این راننده افزود: امید بود مسئولان قبل از منع استفاده از جاده قدیم تبریز - زنجان ابتدا کاستی های قید شده در آزاد راه پیامبر اعظم را رفع می نمودند و تا نوسازی کامل کامیون های فرسوده عبوری در جاده ها طرح مذکور را هم متوقف نمایند می کردند.
افرادی که این گونه تصمیم ها را می گیرند متاسفانه مدیر مدبر آگاه ، تحصیل کرده ، مسئولیت پذیر ، کاردان ، با تجربه نیستند و اصلا به فکر مردم نبوده و نیستند! مطالب ذکر شده بسیار منطقی ، قابل قبول و علمی است از همه مهمتر این آزادراه به دلیل خیانت در بدو ساخت و بهره برداری فاقد زیرسازی مناسب و آسفالت مطلوب و استاندارد بوده و حتی دادستان زنجان در مقطعی پرداخت عوارض را تا ترمیم ، بازسازی فرونشست جاده ، ترمیم و روکش آسفالت ، حذف دست انداز و چاله ها فراوان و عمیق غیر قانونی خوانده و دستور عدم دریافت صادر کرده بودند ۰