بازدید سایت : ۴۵۹۵۲

◄ راهکار حل مشکل صدور بارنامه های صوری/ نمایش واقعیت حمل و نقل جاده ای در صف های کیلومتری بارگیری کالا

اخیرا با افزایش جذابیت قاچاق گازوییل، بارنامه برای دریافت سهمیه سوخت اخذ می شود ولی عملا باری حمل نمی شود.

راهکار حل مشکل صدور بارنامه های صوری/ نمایش واقعیت حمل و نقل جاده ای در صف های کیلومتری بارگیری کالا
تین نیوز |

بحران ناترازی و کمبود سوخت که هرچند وقت یکبار خاموشی برق خانگی را به دنبال دارد، دلایل متعددی دارد که یکی از آنها قاچاق است.

به گزارش تین نیوز، برخلاف بنزین که مصرف کننده آن می تواند عموم شهروندان باشند، در مورد گازوئیل اما مصرف کنندگان مشخص و محدود ترند.

 گازوئیل که اتفاقا بسیار ارزان و با سهمیه به فروش می رسد، مختص بخش حمل و نقل عمومی، کشاورزی، برخی کارخانجات و صنایع و نیروگاه هاست.

یکی از متهمان قاچاق سوخت نیز ناوگان سنگین حمل جاده ای کالا و مسافر است گرچه رانندگان حرفه ای معتقدند افرادی که وارد این حرفه شده و با سواستفاده از سهمیه گازوئیل به قاچاق و فروش آن مشغولند، راننده نیستند و صرفا با هدف قاچاق خود را به این بخش تحمیل کردند.

در این بین یکی از روش های قاچاق گازوئیل  در حمل جاده ای استفاده از بارنامه صوری است.

یک کارشناس در این مورد به تین نیوز گفت: در گذشته بار بدون بارنامه حمل می شد که نرخ کرایه حمل کاهش یابد ولی اخیرا با افزایش جذابیت قاچاق گازوییل، بارنامه برای دریافت سهمیه سوخت اخذ می شود ولی عملا باری حمل نمی شود.

وی افزود: بخشی از افزایش آمار حمل جاده ای منتشر شده در گزارشات رسمی، ناشی از افزایش همین پدیده است. وگرنه توجیه ندارد که با این وضع رکود بازارهای داخلی و افزایش بی سابقه تحریم‌ های بین المللی، همچنان آمار حمل جاده ای کالا هر سال در حال افزایش است.

او توضیح داد: واقعیت بازار حمل و نقل جاده ای را می بایست در صف های کیلومتری پشت بندر امام و افزایش نزاع های محلی جهت دریافت بار مشاهده کرد. واردات ناوگان سنگین بدون اسقاط واقعی و دامن زدن به سیستم های توزیع بار محلی، در کنار قیمت پایین سوخت اوضاع را از این هم بدتر خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، موضوع افزایش بارنامه های صوری که این کارشناس بدان اشاره می کند، مورد توجه مقامات مسئول نیز قرار دارد.

یکی از طرح هایی که برای جلوگیری از صدور بارنامه های صوری به طور آزمایشی در کشور اجرا شده و قرار است ادامه یابد،طرح سوخت گیری در مسیر است، طرحی که به پیشنهاد شرکت پخش فرآورده های نفتی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت اجرا شده است.

در این طرح سهمیه گازوئیل طبق پیمایش و بر اساس حرکت در فاصله بین مبدا تا مقصد و منطبق با بارنامه و فقط در جایگاه های عرضه سوخت واقع در مسیر صورت می گیرد.

در این سامانه سامانه سهمیه گازوئیل براساس اسناد حمل برخط و  در مسیر ترددی که در بارنامه درج شده، به کامیون ها تعلق می گیرد و رانندگان خارج از این مسیر، امکان استفاده از کارت سوخت خود را ندارند.

 مقامات مسئول گفته اند نظارت در این طرح کاملا به صورت سیستمی و از طریق دوربین های راهداری انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.