◄ پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی محور کلاله-آق بند-جلفا/ ۲ همت اعتبار موردنیاز است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور پیشرفت فیزیکی حور کلاله-آق بند-جلفا را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت:رایزنی های لازم برای تحقق ۲ همت اعتبار مورد نیاز در سال جاری نیز با سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است که امیدواریم با تحقق آن اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور تکمیل محور کلاله-آق بند-جلفا را یکی از اولویت های بزرگراهی کشور اعلام کرد و گفت: کامل شدن این محور با هدف تحکیم روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه ترانزیت ملی و بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی بخشی از مزایای محور کلاله-آق بند-جلفا محسوب می شود.
به گزارش تین نیوز، هوشنگ بازوند تکمیل محور کلاله-آق بند-جلفا را با هدف تحکیم روابط میان دو کشور ایران، جمهوری آذربایجان و تقویت ارتباطات منطقه ضروری دانست و گفت: بهسازی و تعریض محور کلاله-آق بند-جلفا به طول ۱۰۷ کیلومتر و ساخت یک پایانه جزو تعهدات ایران و احداث پل، یک پایانه و مسیر ریلی در تعهدات کشور جمهوری آذربایجان است.
وی پیشرفت فیزیکی محور را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه یکی از محورهای اولویت دار در توسعه ترانزیت بین المللی محسوب می شود و به منظور تکمیل شدن هرچه سریع تر آن تعامل نزدیک و سازنده ای از سوی سایر دستگاه ها از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی و... به منظور اجرای پروژه در موعد مقرر برقرار است.
بازوند در ادامه از تاکید رییس جمهور برای تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل پروژه خبر داد و افزود: رایزنی های لازم برای تحقق ۲ همت اعتبار مورد نیاز در سال جاری نیز با سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است که امیدواریم با تحقق آن اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص برنامه سال جاری محور کلاله-آق بند-جلفا توضیح داد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی در ۴۰ کیلومتر از مسیر در دست اجرا است که ۲۰ کیلومتر آن تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد و عملیات زیرسازی ۲۰ کیلومتر دیگر نیز تکمیل خواهد شد.
بازوند ادامه داد: عملیات اجرایی ۸ دستگاه از تونل های مسیر که طول آن ها بالغ بر ۳ کیلومتر است نیز در دست اجرا قرار دارد.
وی همچنین اعلام کرد: عملیات خاکی و تسطیح محل پایانه مرزی کلاله انجام شده و جاده کنار گذر پایانه به طول حدود یک کیلومتر اجرا و آسفالت شده است و برای ادامه ساخت به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تحویل شده است.
بازوند در ادامه ساخت یک پل ۳۷۰ متری با ۱۱ دهانه ۳۴ متر را جزو تعهدات کشور جمهوری آذربایجان در این محور ترانزیتی دانست و اظهار کرد: این محور به منظور ایجاد و تسهیل ارتباط میان دو شهر باکو و نخجوان در کشور آذربایجان نقش حیاتی دارد که در حال حاضر عملیات اجرایی آن با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در خصوص محور ریلی نیز مجوزهای لازم برای محل ورودی و خروجی از مراجع اخذ شده است. نشست های فنی و تخصصی برگزار شده است و به زودی طرح اولیه از سوی طرف آذربایجانی برای مشاور ایرانی پروژه ارسال خواهد شد.
امکانات پایانه و گمرک فعلی جلفا بهیچوجه جوابگوی چنین کریدوری نمیباشد و هم اکنون با حجم ترددی بسیار کمتر از یک کریدور جهانی مرز جلفا در بیشتر مواقع به حالت قفل شدگی میرسد چه برسد که حجم تردد هم با راه اندازی این کریدور بین المللی چندین برابر شود ، مسئولان مربوطه اگر میخواهند که این کریدور هم به سرنوشت دیگر کریدورهای شکست خورده دیگر دچار نشود باید از هم اکنون به فکر راه علاج باشند که ایجاد پایانه و گمرک مرزی جدیدی در جلفا برای این کریدور جدید یا ایجاد نقطه خروج جدیدی مختص این کریدور در منطقه مقابل اردوباد در خاک نخجوان میباشد