بازدید سایت : ۴۲۳۷۳

کریدور ارس آذربایجان را راحت‌ تر و سریع‌ تر به نخجوان می‌ رساند

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به تامین مالی این پروژه اظهارداشت: آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این پروژه دستور ویژه داده است و تا سریعا اعتبارات مورد نیاز آن پرداخت شود.

کریدور ارس آذربایجان را راحت‌ تر و سریع‌ تر به نخجوان می‌ رساند
تین نیوز |

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به تامین مالی این پروژه اظهارداشت: آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این پروژه دستور ویژه داده است و تا سریعا اعتبارات مورد نیاز آن پرداخت شود.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، محمدرضا کدخدازاده، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل درباره آخرین وضعیت علمیات عمرانی در کریدور ارس اظهار داشت: پروژه کریدور ارس به نام کلاله به جلفا مطرح است. کریدور ارس یک عنوان کلی بود و اگر قراردادی بخواهیم منعقد کنیم، باید ابتدا و انتهای آن مسیر و پروژه مشخص شود بنابراین نام قراردادی این پروژه کلاله به جلفا است اما به هر حال این مسیر در مختصات کریدور ارس است.

فیلم| کریدور ارس، شاهرگ حمل و نقل جاده ای شمال غرب ایران

وی ادامه داد: این پروژه حدود 107 کیلومتر است و در این مسیر مشغول به کار هستیم و قرارگاه خاتم الانبیاء در کریدور ارس فعال است. حدود 19 تونل در این مسیر باید به احداث برسد که طول این تونل ها به 8 کیلومتر می رسد.  

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به آغاز احداث زیرساخت های بخش جاده ای این کریدور گفت: در این محور یکی از مشکلات مهم این است، از آنجایی که این مسیر تنها کریدور و راهروی موجود است و باید تمام تاسیسات و تملک های اراضی را انجام دهیم. تمام زمین های کشاورزی و باغات و لوله های گاز و آب و تیرهای برق در این مسیر موجود هستند بنابراین اصلی ترین اقدام ما تملک اراضی و آزادسازی زمین ها برای اجرای کار است.

کدخدازاده درباره سهم آذری ها در این کریدور اظهارداشت: از طرف دیگر در سمت آذری در بخش مسیر جاده ای این کریدور، احداث پل را بر عهده گرفته است که این پل در بخش کلاله در خاک ایران و آق بند در خاک آنها واقع شده که این پل هم در حال اجرا است. این پل با پیمانکاری آذری ها و هزینه و اعتبارات آنها ساخته می شود و این پل به پایانه ای که ایران پیش بینی کرده وصل خواهد شد.

وی افزود: پایانه در منطقه کلاله توسط پیمانکاران ایرانی در حال ساخت است و به محض اینکه پل اجرا شود خودروها از پل به طور مستقیم وارد پایانه می شوند. برای پایانه 8 هکتار زمین را آزاد کرده ایم و به سازمان راهداری تحویل شده است که با پیاده سازی نقشه ها ساخت و ساز را شروع کند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با بیان اینکه اقدامات عملیاتی در این مسیر از 9 ماه گذشته آغاز شده و مدت زمان قرارداد برای ساخت این کریدور 36 ماه تعیین و در این مدت شاهد بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است، گفت: اگر تامین مالی انجام شود در این مدت زمان پروژه را احداث و تحیل می دهیم. از 107 کیلومتر کریدور ارس تا کنون 40 کیلومتر آزادسازی شده و در اختیار پیمانکار قرار داده شده است و تا پایان امسال 20 کیلومتر از این مسیر آسفالت خواهد شد.

کدخدازاده تاکید کرد: این کریدور موازی زنگزور است، برای آذری ها موضوع ترجیح ارس به زنگزور مطرح نیست اما اگر بخواهند راهگذری از ارمنستان ایجاد کنند، این راهگذر قطعا صعب العبورتر از منطقه و مسیر ایران خواهد بود. از طرفی دیگر اگر بحث اشغال مطرح شود آن هم تبعات خاص خود را دارد و دیگر موضوع تغییر ژئوپلتیک منطقه است.

وی ادامه داد: بنابراین کریدور ارس آذربایجان را راحت تر و سریع تر به نخجوان می رساند. راهی که الان وجود دارد از پارس آباد و بیله سوار اردبیل شروع می شود و تا جلفا 350 کیلومتر طول دارد. در حال حاضر، مسیر 4 خطه تا مرز ارمنستان پیش آمده است و آذری ها به شدت برای تکمیل کریدور ارس تمایل دارد چراکه اگر به هر دلیلی تصمیم بگیرند به سمت زنگزور بروند، از همان مسیر می تواند به سمت زنگزور ادامه دهند و در غیر این صورت می توانند وارد ایران شوند و با پیمایش 100 کیلومتر از خاک ایران به نخجوان می رسند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به تامین مالی این پروژه اظهارداشت: آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این پروژه دستور ویژه داده است و تا سریعا اعتبارات مورد نیاز آن پرداخت شود. تامین مالی 107 کیلومتر از سمت ایران و تامین مالی ساخت پل از سمت کشور آذربایجان انجام می شود که این 107 کیلومتر به 10 همت نیاز دارد که البته این عدد نسبت به ارقام ابرپروژه ها رقم بالایی نیست اما از نظر اعتبار و حیثت بسیار حائز اهمیت است.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم پاسخ

    مسئولان کشور اگر می‌خواهند که این کریدور مورد استقبال طرف آذربایجانی قرار بگیرد و آنها را از دنبال کردن کریدور زنگه زور منصرف نماید باید حتما نقطه خروجی این کریدور را هم در محلی جدید در روبروی خاک نخجوان مثلا در اردوباد احداث نمایند تا سرعت تردد در این کریدور جدید بالاتر رفته و موجب جلب رضایت همه شود چرا که گمرک جلفا همین الان هم ظرفیت و توان جوابگویی به تردد فعلی را ندارد و با افزایش حجم تردد کاملا قفل خواهد شد و موجب ابتر شدن و بی حاصل بودن این کریدور جدید و این حجم زیاد سرمایه‌گذاری خواهد شد که طرف آذربایجانی را مجددا مجبور به پیگیری کریدور زنگه زور خواهد و مشکلات بعدی خواهد نمود