◄ ادعای وجود فساد در معاونت وزارت راه/ هدایای عجیب پیمانکاران به مدیران: از ساخت ویلا تا یخچال ساید
یک کانال تلگرامی حمل و نقلی از وجود فساد گسترده د در زمان مدیریت قبلی یکی از معاونت های وزارت راه خبر داده و خواستار ورود وزیر راه و شهرسازی، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات به این موضوع شده است.
یک کانال تلگرامی حمل و نقلی از وجود فساد گسترده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در زمان مدیریت قبلی این شرکت خبر داده و خواستار ورود وزیر راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات به این موضوع شده است.
به گزارش تین نیوز، این کانال تلگرامی ابتدا موضوع فساد را بیان و سپس پاسخی را که دریافت کرده، منتشر نموده است.
موضوع فساد بدین شرح بیان شده است:
خودروهای اهدایی به مدیران شرکت ساخت برای نادیده گرفتن تخلفات:
- یک دستگاه خودروی استپ مربوط به شرکت [....] است که دست خانم [....] با سمت مدیرکل [....] قرار داشته و وقتی سال ۱۴۰۱ ایشان بازنشسته می شوند، اسفند همان سال تیم مدیریت قبلی شرکت ساخت، خودرو را از خانم [....] پس می گیرند و از آن زمان خودروی مدکور زیر پای همسر آقای ....است.
- یک دستگاه خودرو هم مربوط به آقای [....]، پیمانکار پروژه های کرمانشاه است.
- یک دستگاه هم مربوط به شرکت[....] است.
- یک دستگاه هم مربوط به مهندسین [....] است.
- یک دستگاه مربوط به شرکت [....] است.
- یک دستگاه مربوط به شرکت [....] است.
- دو دستگاه مربوط به شرکت [....] است.
- یک دستگاه پژو 2008 هم مدتی زیر پای همسر یک مدیر بوده، بعد آن خودرو را می فروشند و خودرو استپ وی را به ایشان می دهند که هر دو هم مال پیمانکار [....] بوده است.
- یک دستگاه یخچال سایت هم از همدان بارگیری شد و آوردند در خانه[....] تحویل دادند.
این همه هموطن قربانی بی لیاقتی [....] و برخی مدیران [....] شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شده اند.
پس از درج مطلب فوق، مطلب دیگری در این کانال به عنوان جوابیه به شرح زیر منتشر شده است:
در مورد خودروی ساندرو که سال ها تحویل خانم [....] بوده و مشخص نیست که چه فردی از آن استفاده می کرد، مدتی بعد از استعفای ایشان، حراست متوجه موضوع می شود و ماشین را از ایشان پس می گیرد، البته مدیر مستقیم خانم [....] در جریان کامل بوده است.
حراست شرکت به موضوع خودروهای پیمانکاران ورود کرد و تعداد زیادی خودرو را از مدیران سابق و فعلی پس گرفت و شفاف سازی انجام داد.
البته این کار حراست به مذاق خیلی ها خوش نیامد و الان دنبال عقده گشایی هستند.
این افراد کسانی هستند که مدت ها از خودروی پیمانکار استفاده شخصی می کردند و بعد از برخورد حراست به منافعشان ضربه خورد.
مثلا خودروی پیمانکار به همراه راننده پیمانکار، کار ساخت و ساز ویلای شخصی یکی از مدیران بیکار شرکت را در اطراف تهران انجام می داد که حراست متوجه موضوع شد و با آن مدیر برخورد کرد.
البته آن مدیر قبلا در استان بوده و الان هم خودش را به آقای بازوند نزدیک کرده است.
توضیحات ضروری تین نیوز:
خبر اولیه که توسط کانال تلگرامی منتشر شده تا حدودی فاقد اطلاعات دقیق است، تین نیوز بدون هرگونه اظهار نظر در مورد صحت و سقم خبر مذکور و پاسخ ارائه شده ابهاماتی را قابل طرح می داند، چرا که پاسخ ارائه شده روشن کننده خبر اولیه نبوده و ابهام های متعددی دارد و لذا نتوانسته مواردی که در خبر اولیه منعکس شده را شفاف کند. به عنوان مثال:
۱. مشخص نشده چه زمانی حراست شرکت وارد قضیه شده و جلوی خلاف را گرفته؟
۲. در خبر اولیه از تعداد ۹ خودرو صحبت شده که در پاسخ ارائه شده تنها به دو مورد خودرو اشاره شده است.
۳. پاسخ ارایه شده مشخص نمی کند این خودروها تا چه مدت در اختیار مدیران بوده است؟
۴. در پاسخ ارائه شده مشخص نشده در واگذاری این خودرو ها چه افرادی نقش داشته
۵. در پاسخ روشن نیست آیا استفاده کنندگان راسا نقش داشته یا با موافقت مدیران ارشد شرکت این تخلفات صورت گرفته است؟
۶. در پاسخ مشخص نیست شرکت های نام برده در این تخلفات دقیقا چه نقشی داشته اند؟
۷. چه اقدامی برای برخورد با تخلفات صورت گرفته و متخلفان انجام شده است.
۸. آیا تخلفات از این نوع در حد همین موارد بوده یا موارد دیگری نیز بوده است؟
تین نیوز با توجه به شرایط و محدودیت های موجود بر این باور است که چنین اقداماتی بعضا اجتناب ناپذیر است، مشروط بر این که:
الف) این موارد محدود و با اطلاع دستگاه های ناظر باشد،
ب) ساز و کاری شفاف برای موارد استثنا تدوین شده باشد، که هرگونه شبهه ای در خصوص رابطه خاص بین پیمانکار و نماینده کارفرما را از بین ببرد.
در انتها تین نیوز خود را موظف به درج پاسخ شرکت و پیمانکاران و افرادی که در این موارد از آنها نام برده شده، می داند. هر چند چنین تخلفاتی باعث ایجاد شبهه برای کارفرما و معدود پیمانکاران می شود.
ما باور داریم شفاف شدن چنین مواردی از زحمات خیل عظیم پرسنل پیمانکاران و شرکت ها و متخصصان دستگاه ها بهتر صیانت خواهد کرد، تا چنین مواردی کاهش و تلاش ها متخصصین در شرکت های خصوصی و دولتی در فضای اطمینان و اعتماد ادامه یابد.
نکته: موارد با [....] برای حفظ آبروی شرکت ها و افراد توسط تین نیوز حذف شده و نام آنها در نزد تین محفوظ است.
در پایان چنانچه هریک از کارشناسان و پرسنل سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصوصی، هرگونه گزارش سوء استفاده و یا تخلف در مورد هریک از مدیران دستگاه ها و سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی در اختیار دارند. می توانند موارد را از طریق ایمیل info@tinn.ir برای ما ارسال نمایند. تین نیوز در راستای رسالت رسانه ای، و کمک به سالم سازی فضای فعالیت های تخصصی، خود را موظف حفظ مشخصات ارسال کننده و پیگیری موضوع از طریق رسانه و یا هر روش مناسب دیگر می داند.
مهم نیست که خودرو از کارمندان یا کارشناسان یا مدیران گرفته شده است. حراست باید علاوه بر استرداد خودروها و دیگر موارد اهدایی اعلام کند که از نظر قانونی چه اقدامی انجام شده است...؟
برای همین است که بسیاری از پروژه های ما به دلایل ضعف دانش و مدیریت پیمانکاران و یا به دلیل زیان پیمانکار و مسائل حاشیه ای از ادامه عملیات باز مانده اند.
یه مثال خیلی ساده ( البته فقط مثال است و هیچ هدف و یا منظوری در بیان این مثال نیست .
وقتی امکان فساد بین کارفرما و پیمانکار هست، همه چیز میتونه در این فساد پنهان بشه! حتی تخصص نداشتن مشاور و پیمانکار
می تواند در مورد یک پیمانکار خارجی باشد یا به دلیل نا آگاهی و بی تجربه گی کارشناس ناظر رخ دهد.) در این زمینه می تواند عمق فاجعه را آشکار کند. فرض شود که در حال ساخت ۱۰۰ کیلومتر جاده هستیم و باید ۱۰ سانتی متر خاکریزی و کمپاکت داشته باشیم ، اگر این ۱۰ سانتی متر به ۹ سانتی متر تقلیل پیدا کند بعد از ساخت راه و تحویل پروژه چه کسی متوجه خواهد شد .
حتی اگر کرگیری یا گمانه زنی هم انجام گیرد باز هم ممکن است اغماض وجود داشته باشد. یکی از دلایل خرابی زود رس راه ها نادیده گرفتن مشخصات زیر سازی است که بعداز پوشش اُسفالت ، گرچه امکان تشخیص وجود دارد اما کمتر به ان توجه می شود.
سلام ضمن تشکر از این رسانه برای روشنگری و دفاع از حقوق مردم،واقعیتی در ساختارهای اداری کشور،به ویژه وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی با حدود ۱۵ شرکت و سازمان بزرگ وجود دارد و آن اینکه هزینه فساد برای مدیران تقریبا هیچ است،بدون غفلت حراست ها و یا همراهی آنان عملا امکان رویش فساد در ادارات وجود ندارد،یک بار برای همیشه، برای مملکت ما که ام القرای جهان اسلام است و امام آن شمع بیت المال را وقتی برای امورات شخصی است،خاموش می کند،حتی فساد صد هزار تومانی هم فاجعه است،چون هنوز در کشور عده ای سر بدون شام زمین می گذارند و گرسنه به خواب می روند و اختلاف طبقاتی با وجود فساد و تبعیض بشدت در حال افزایش است.
خطا بیش از این حرف است و جای بسی تاسف است که هنوز هم مدیران حاضر به ترک و تغییر نیستند و به بدترین شکل ممکن تملق و چاپلوسی برای بقا خود تلاش می کنند توجه ویژهای به کمیسیون های فواصل حمل و فرو نشست ها داشته باشید و همچنین برای پروژه های تحول زایی که قرار بود ظرف سه سال ایران را متحول کنند. این افرادفقط بخاطر منافع شخصی و تعارض منافع و خود شیرینی جهت حفط میز شرکت ساخت را به بی راهه ب