◄ بررسی ابعاد تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر/ راهکار اصولی چیست؟
وزارت راه و مهندسان معماری و راه و در مجموع موضوعات سخت افزاری و فیزیکی، دیدی عمیق به مقوله حمل و نقل که بخشی خدماتی و اقتصاد و تجارت مابانه است، ندارند.
در حالی که با شروع فعالیت دولت چهاردهم و وزیر جدید راه و شهرسازی، گمانه زنی ها در خصوص تفکیک وزارت و راه و شهرسازی در دولت تقویت شده بود، اما پس از گذشت چند ماه از شروع به کار دولت، اقدام عملی خاصی در این باره صورت نگرفته است.
به گزارش تین نیوز، در عین حال باورها نسبت به موضوع تفکیک این وزارتخانه و تشکیل وزارتخانه ای جدید نیز متفاوت است و در حالی که برخی تفیکیک وزارت راه و شهرسازی را از ضروری ترین نیازهای امروز می دانند، تعدادی از کارشناسان نیز خواستار بررسی بیشتر موضوع و شناخت بهترین راهکار هستند.
پرویز باورصاد متخصصن حوزه حمل و نقل و ترانزیت، در این مورد در جمع متخصصان تین نیوز نوشت: تفکیک وزارت راه و شهرسازی و برگشت زمان قبل دهه 90، چندان کارگشا نیست چراکه در سازماندهی اداری کشور چند دهه است که اصلاح و بهبود سیستمی و زمانه ای به وجود نیامده است.
وی افزود: مثلا همین رسالت اسمی وزارت راه و ترابری از زمانی مصوب و اجرایی شد که کشور در شرف انجام گام های اولیه راه و پایانه سازی و همچنین سایر نیازهای زیربنایی از طریق سایر وزارتخانه ها بود.
وی گفت: همین امر باعث شد تا ساخت راه و بنادر و.... سازی برتری داشته باشد بر فعل حمل و نقل که مقدمتا بعد از ساخت و ترکیب شبکه های راه و بندر و پایانه ها حادث می شود و بدون توجه به آن اصولا ساخت راه و.... اصولا معنایی ندارد و پیوسته در جهان یکصد سال گذشته اجزا و عملیات مربوط به استفاده از راه و پایانه ها افزایش یافته و پر اهمیت و تخصصی شده است.
باورصاد تاکید کرد: وزارت راه و مهندسان معماری و راه و... در مجموع موضوعات سخت افزاری و فیزیکی، دیدی عمیق به مقوله حمل و نقل که بخشی خدماتی و اقتصاد و تجارت مابانه است، ندارند. به همین دلیل در دنیای امروز و از 50 سال قبل، شاخص های اندازه گیری دو بخش راه سازی با حمل به معنای استفاده از راه در طول شبکه ها، و نقل مربوط به عملیات جابجایی بار و مسافر در پایانه ها است که با هم متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما به همان علتی که عرض کردم نگاه سفت به مقوله اولین بخش وزارتخانه و داشتن راه است و به بخش حمل چندان اهمیت داده نشده و این بخش رشد نکرده است به طوریکه دیدیم بعدا در کشور ما نمایندگان و افراد غیر متخصص مبادرت به ادغام با وزارت مسکن و شهرسازی کردند که در واقع باید با بخش راه سازی و بخش های دیگری از سایر وزارتخانه تشکیل وزارت امور زیربنایی را می دادند.
باورصاد گفت: ازاین رو، تشکیل وزارت حمل و نقل یک اصل در نظام سازماندهی کشور ما است که از جمع عملیات استفاده در وزارت فعلی در راه، بنادر و دریانوردی و کشتیرانی، شرکت راه آهن و شرکت های بار و مسافر هواپیمایی فعلی تشکیل شود تا بتوان وزارتخانه جدید و چابکی با وظایف مدرن مبتنی بر شاخص های عملکردی بین المللی تاسیس کرد و به تدریج بر مشکلات فعلی و گذشته مغروق در سایه وزارت راه بسیار مسیولیت دار در تامین امور زیر بنایی جامع فائق آمد.
وی افزود: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دارای وضعی به مراتب بدتر نسبت به وزارت راه و... است چون وزارت صنعت، زیر همان فعالیت های بسیار سنگین صنعت و معدن نیز تحت فشار و نتیجتا بی توجهی نسبت به بعضی صنایع از لحاط کنترل و نظارت بود که وزارت بازرگانی سرگردان در وزارت بازرگانی داخلی!!! (که واقعا جامعه از وظایف و عملکردهای جاری آن واقف نیست!!! ) و امور تجارت آشفته هم به آن اضافه شد.
خانم صادق، وعده تفکیک داده بودند.
چه شد وعده صادق؟؟
اینقدر لذت داره رییس همه چیز بودن که وزیری که به صندلی وزارت میشنیه، حاضر نیست از بخشی ش دل بکند
شهوت قدرت و دلبستگی به ریاست نمیذاره تفکیک اتفاق بیافته
تا حب جاه و مقام هست
اجرای تفکیک شوخی است
خانم صادق عمرا بذارن تفکیک بشه
عشق صندلی
عشق صادق