◄ بررسی مشکلات ناوگان ریلی زیر ذره بین کمیسیون اصل 90
امروز کمیسیون اصل 90 مجلس میزبان مدیرعامل شرکت راه آهن، شرکت مپنا و جمعی از شرکت های حمل ونقل ریلی باری و مسافری بود و درباره آخرین وضعیت ناوگان ریلی کشور گزارشاتی ارائه و مطرح شد.
امروز کمیسیون اصل 90 مجلس میزبان مدیرعامل شرکت راه آهن، شرکت مپنا و جمعی از شرکت های حمل ونقل ریلی باری و مسافری بود و درباره آخرین وضعیت ناوگان ریلی کشور گزارشاتی ارائه و مطرح شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به نشست کمیسیون درباره بررسی وضعیت ناوگان ریلی کشور با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن، نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، مپنا و جمعی از شرکت های حمل ونقل ریلی باری و مسافری گفت: گزارشی از آخرین وضعیت ناوگان ریلی کشور ارائه شد که با توجه به آمارهای ارائه شده ناوگان ریلی کشور در وضعیت مناسبی نیست. آمار تعداد کشنده ها و واگن های فعال و زمین گیر نشان از آن دارد که تا تحقق برنامه هفتم توسعه در حوزه حمل ونقل ریلی فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
پژمان فر ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 48 درصد از ناوگان های کشنده زمین گیر هستند و با توجه به تکلیفی که براساس برنامه هفتم توسعه کشور شرکت راه آهن به عنوان متولی حمل ونقل ریلی مکلف به انجام آن است می بایست تعداد 550 کشنده به ناوگان 1010 عددی موجود اضافه شود یعنی به تعداد 1560 کشنده فعال برسیم. بر این اساس لازم است بخشی از کشنده ها از طریق بازسازی و تعمیر به ریل بازگشته و بخشی نیز از طریق واردات تامین شود.
به گفته پژمانفر براساس برنامه هفتم توسعه کشور در حمل و نقل ریلی بار باید به آمار 30 درصدی و در حمل و نقل ریلی مسافر به رقم 20 درصدی برسیم که برطبق آمارهای موجود فاصله بسیاری تا تحقق آمار پیش بینی شده داریم.
رئیس کمیسیون اصل نود با توجه به اهمیت مسئله و بررسی هر چه دقیق تر وضعیت ناوگان ریلی و گره گشایی از چالش های موجود این حوزه از حمل ونقل قرار شد به صورت فصلی نشست هایی با شرکت راه آهن و سایر مسئولان دست اندرکار برای ارائه گزارشات و بررسی های کارشناسی انجام شود.
پژمان فر با اشاره به اینکه کاهش تعداد رام های قطارهای باری و مسافری از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود، اذعان داشت: علت اصلی این مشکل در حمل ریلی بار و مسافر ناشی از کاهش تعداد کشنده های فعال عنوان شده که به دلایلی از جمله عدم تامین اعتبارات لازم مطابق تبصره 12 و نیز دستوری بودن قیمت بلیت قطار، تامین کشنده های مورنیاز را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.
وی با تاکید بر پیگیری راهکارهایی جهت ترغیب بخش خصوصی برای ورود به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه کشنده های باری ورود پیدا کرده اما در بخش کشنده های مسافربری هیچ سرمایه گذاری از بخش خصوصی ورود نیافته و آنچه در این میان اهمیت دارد بررسی عواملی است که می تواند بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری کند.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به ایجاد بازار سیاه در فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافربری اعلام کرد: قرار است کارگروهی با هدف رسیدگی و پیگیری موضوع ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار و عرضه بلیت با مبالغی بالاتر از قیمت مصوب به مسافران تشکیل شود.
بنابر اعلام پژمانفر قرار است درباره کاهش آمار حمل ونقل ریلی بار و مسافر گزارشی از سوی مسئولان مربوطه به کمیسیون اصل 90 ارائه شود. علاوه بر این در رابطه با فرونشست های ریلی گزارشاتی به کمیسیون ارائه خواهد شد.