بازدید سایت : ۶۳۹۷۴

۱۵ سال چشم انتظاری برای راه آهن چابهار زاهدان

راه آهن چابهار ـ زاهدان نقش پررنگی در هر دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب دارد و چندین سال است که درگیر سیاسی کاری شده و توسعه نوار شرقی و اقتصاد دریامحور کشور را به تعلیق کشانده است.

۱۵ سال چشم انتظاری برای راه آهن چابهار زاهدان
تین نیوز |

راه آهن چابهار ـ زاهدان نقش پررنگی در هر دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب دارد و چندین سال است که درگیر سیاسی کاری شده و توسعه نوار شرقی و اقتصاد دریامحور کشور را به تعلیق کشانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، در سال های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ خط راه آهن میرجاوه-زاهدان که ادامه راه آهن هند بود، احداث شد و در همان زمان ایستگاه راه آهن زاهدان تأسیس شد.

در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ خط راه آهن کرمان-زاهدان نیز افتتاح شد و این ایستگاه به راه آهن کرمان-تهران متصل شد.ساخت راه آهن از زاهدان به شهر چابهار در حال اجرا است که روند تکمیل شبکه ریلی جنوب شرق کشور و امتداد آن به راه آهن شمال شرق کشور در جریان است که بدین ترتیب، توسعه زیرساخت های کریدور های بین‎المللی عبوری از مسیر ایران به وقوع می پیوندد.

اتصال استراتژیک خط آهن ۱۶۴۰ کیلومتری چابهار-زاهدان-سرخس به شبکه ریلی کشور که نقش پررنگی در جابه جایی کالا از چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار دارد، از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به بهانه های تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات پیشرفت قابل قبولی نداشته است.

راه آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی کریدور شمال-جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه ریلی منطقه و بین الملل مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت های تنها بندر اقیانوسی ایران می شود و در نهایت این بندر راهبردی را به دریاچه خزر و سایر حوضه های آبی پیرامون ایران وصل می کند.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار-زاهدان-میلک-سرخس هرچه سریع تر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با اطمینان بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه، تحول بزرگی در صادرات، ترانزیت و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

سید مرتضی ناصریان، کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، اظهار کرده بود اتمام این خط ریلی، عبور کالا از کریدور شمال به جنوب را سرعت می هد و با توجه به برآوردهای صورت گرفته، حجم باری که در مسیر کریدور شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار - زاهدان به حدود ۲ میلیون تن در سال می رسد.

وی تصریح کرد تحقق بارهای ترانزیتی بیش از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین المللی و امکانات لجستیکی بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.

فرزانه صادق، وزیر راه وشهرسازی در سفر امروز خود به استان سیستان و بلوچستان، از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان که با هدف توسعه ریلی شرق کشور، بندر چابهار را به شبکه ریلی متصل می کند و در طرح توسعه مکران و همچنین تکمیل کریدور شمال-جنوب نقش مهمی دارد، بازدید کرد.

این ادعا در حالی از سوی وزارت راه دولت چهاردهم مطرح شده است که ۲۷ شهریور امسال و در زمان فعالیت دولت چهادهم، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد راه آهن چابهار-زاهدان خبر داده بود.به گفته عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت، برنامه ریزی شده است تا این مسیر ریلی در سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد و بهره برداری شود.

مهدی باقری، کارشناس ترانزیت اظهار کرد تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان و امتداد مستقیم آن به سرخس، تحولات بزرگی در اقتصاد سواحل مکران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل ونقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت را به همراه دارد و می تواند جابجایی کالا را از بندر چابهار صدها برابر افزایش دهد.وی ادامه داد: ورود بخش غیردولتی به سرمایه گذاری و اپراتوری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب (خط ریلی چابهار-زاهدان-سرخس)، تحول شگرفی در امنیت و توسعه شرق کشور ایجاد خواهد شد.

این تغییر و تحول می تواند به اشتغال زایی، همبستگی منافع اقتصادی برای افزایش انعطاف پذیری در برابر تحریم ها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقه ای و فراتر از آن و تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.

حسن کریم نیا، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت بیان کرد یکی از ظرفیت های مغفول منطقه چابهار، کریدور شرق-غرب عبوری از آن است. کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) که قرار است با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری چینی ها توسعه یابد، می تواند به ایران و مسیرهای عبوری از خاک آن متصل شود. کریم نیا تصریح کرد پاکستان می تواند یکی از ورودی های کریدور شرق-غرب به ویژه چین-اروپا و همچنین فعال کننده کریدور ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول که عضو کریدورهای اکو محسوب می شود، باشد.

وی در انتها افزود: با توجه به شناخت نیازهای لجستیکی و ترانزیتی کشورهای ذینفع، ضروری است هر چه سریع تر از مزایای بندر چابهار و مسیر ریلی چابهار-سرخس و همچنین خط ریلی میرجاوه-بازرگان برای تقویت تجارت منطقه ای و ارتقای وزن ژئوپلتیکی و اقتصادی ایران بهره برد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.