◄ اغراق در ترانزیت زمینی؛ چاله ای که همه وزرای بیست ساله قبلی در آن افتادند
اغراق در ترانزیت زمینی، چاله ایست که وزرای بیست ساله قبلی همه در آن افتاده و تعدادی پروژه ناموجه روی دست کشور گذاشته اند، بعضی اجرا شده و تعدادی همه انرژی و توان اجرایی کشور را اشغال کرده است، بر این اساس باور دارم به جا خواهد بود سازمان برنامه همانطور که عملکرد مهندسان مشاور و پیمانکاران را ارزیابی و آنها را رتبه بندی میکند، عملکرد وزرای محترم چند دهه گذشته که هنوز راجع به طرح ها و پروژه های کلان کشور اظهار نظر می فرمایند را نیز ارزیابی و نتیجه را در معرض افکار عمومی قرار دهند.
در حالی که علی عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور عنوان کرده که باید بتوانیم در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم، محمد اسمعیل علیخانی کارشناس این حوزه معتقد است: سالهاست برخی مدیران سطح بالای کشور از نعمت حدود و اندازه مقادیر محرومند و برای گفتن ارقام و اعداد دست نیافتنی با هم رقابت هم می کنند و آقای عبدالعلی زاده اولین آنها نبوده و قطعا آخرین هم نخواهد بود.
به گزارش تین نیوز، محمد اسمعیل علیخانی به خبرنگار ما گفت؛ حدود و وسعت فعالیت ترانزیت از دولت اصلاحات آغاز و پس از مجادلات بسیار، مطالعه پتانسیل تقاضای ترانزیت کشور از طرف مرکز تحقیقات وزارت راه به یک مهندس مشاور ومتخصص امور حمل ونقل و … داده شد اما نتیجه خوشبینانه آن مطالعه محقق نشد.
وی افزود: در عمل تقاضا رقمی بین بدبینانه و واقع بینانه و سهم ریلی حدود ۱۰ درصد کل بود که عده ای نتایج را برنتافتند و مجددا همراه با مطالعات طرح جامع - در دوره دوم دولت اصلاحات، - موضوع تقاضای ترانزیت را زیر نظر و با همکاری مشاور فرانسوی مطالعه کردند اما باز هم نتیجه مطالعه اول تکرار شد.
علیخانی ادامه داد: نتیجه این که: اگر همه امور مثبت محقق شود, خوشبینانه در همه کریدورها حداکثر ۲۵ و در کریدور شمال جنوب۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ تقاضای ترانزیت خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه، آنچه محقق شده. بازهم رقمی بین واقع بینانه و بد بینانه بوده است، گفت: اگر تقاضایی باشد- که نیست- ظرفیت کافی خالی در بندرعباس و اسکله شهید رجایی وجود دارد و راه آهن بندر عباس- بافق در کریدور جنوب شمال حداقل ۲۲۰ کیلومتر کوتاهتر از محور چابهار است و باتوجه به دوخطه بودن و پتانسیل برقی شدن دارای ظرفیت بالفعل و بالقوه خالی (چند برابر محور چابهار زاهدان ) و کافی است.
علیخانی عنوان کرد: سوال کلیدی این است که آقای مهندس عبدالعلی زاده لطفا بفرمایند مستند شان برای این چهل میلیون تن بار چیست؟ چرا این حجم بار به بندر عباس نمی آیند. فقط معطل مانده انذ تا چابهار گشوده شود و حمله کنند؟چابهار یک بندر استراتژیک برای روز مبادای ایران است و در شرایط بحرانی آخرین ظرفیت آن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: سخن آخر این که: مشاور ستیران در دهه ۵۰ از یک سو سواحل جنوب از جمله مکران را مستعد جمعیت پذیری دانسته و از دیگر سو برنامه ریزان و مدیران سطح بالای کشور را از بار گذاری جمعیتی روی کلان شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز .. بر حذر داشته است، آقای مهندس عبدالعلی زاده و سایر وزرای مسکن و شهر سازی چگونه این پیام مهم را در نیافتند و در مطالعات کالبدی و… شهرها لحاظ نکردند و جلوی شهرداری ها برای فروش تراکم نایستادند؟
علیخانی افزود: امروز همه می دانند که سواحل خلیج فارس برای اسکان حدود ۴۰ میلیون جمعیت و توسعه کسب و کار و بسیاری فعالیت ها مناسب است، شور بختانه وزرای مسکن و شهرسازی و استانداران قبلی استان های ساحلی آخرین کسانی بودند که متوجه اهمیت این موضوع و غفلت از آن شدند.نتیجه آنکه صرف اینکه کسی در گذشته وزیر و آدم محترمی هم بوده و از نظر سیاسی در گروه ریاست جمهور محترم است دلیل کافی برای گفتن اعداد بزرگ بی پشتوانه نیست اما با این همه در اینکه مهندس عبدالعلی زاده شخصیت محترمی است شکی نیست، ما به ایشان و همگنانشان احترام می گذاریم.
این کارشناس تاکید کرد: در پایان اغراق در ترانزیت زمینی، چاله ایست که وزرای بیست ساله قبلی همه در آن افتاده و تعدادی پروژه ناموجه روی دست کشور گذاشته اند، بعضی اجرا شده و تعدادی همه انرژی و توان اجرایی کشور را اشغال کرده است، بر این اساس باور دارم به جا خواهد بود سازمان برنامه همانطور که عملکرد مهندسان مشاور و پیمانکاران را ارزیابی و آنها را رتبه بندی میکند، عملکرد وزرای محترم چند دهه گذشته که هنوز راجع به طرح ها و پروژه های کلان کشور اظهار نظر می فرمایند را نیز ارزیابی و نتیجه را در معرض افکار عمومی قرار دهند.
اگر در تنگه هرمز ، تنشی ایجاد شود که کاملا مستعد است امثال این آقا رو از کجا گیر بیاریم که بپرسیم خب بندرعباس تعطیل شده از کجا منفذ نجات به بیرون باز کنیم ؟ بعد برای افغانستان پرپتانسیل با آن همه سطوح معدنی انرژی و کشورهای آسیای میانه و حتی هند و روسیه (یال شرقی کاسپین) ، چابهار نزدیک تر و منطقی تر است یا بندرعباس ؟ جمعیت بخواد در انتها الیه جنوب شرق ایران مستقر بشه چی نیاز داره ؟ در ابتدا معیشت و شغل ، خیلی آیتم ها هست که اثبات می کند امثال ایشون نه تنها در غیرعمران که در عمران هم سطح سواد و تفکر معادل صفر نهایتا حدی دارند فاصله دو محور چابهار و بندرعباس به نسبت شمال شرق ایران۶۰۰ کیلومتر است