نقش راه آهن چابهار زاهدان در طرح توسعه مکران
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان که با هدف توسعه ریلی شرق کشور، بندر چابهار را به شبکه ریلی متصل می کند و در طرح توسعه مکران، تکمیل کریدور شمال-جنوب نقش مهمی دارد، بازدید کرد.
![نقش راه آهن چابهار زاهدان در طرح توسعه مکران](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/gT3y3Xo37Gc5/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLE5pQnirSZPR/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF+%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1+%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D8%A7%D8%B2+%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D8%A2%D9%87%D9%86+%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1+%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg)
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان که با هدف توسعه ریلی شرق کشور، بندر چابهار را به شبکه ریلی متصل می کند و در طرح توسعه مکران، تکمیل کریدور شمال-جنوب نقش مهمی دارد، بازدید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۰ دی ماه در ادامه سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از طرح راه آهن چابهار-زاهدان بازدید کرد.
طرح راه آهن چابهار-زاهدان، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی- جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی، طرح احداث راه آهن چابهار-زاهدان با طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان می رسد.
پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۷۵ درصد است و حدفاصل زاهدان-خاش به طول ۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسید.
در حال حاضر عملیات اجرایی در حدفاصل خاش-چابهار به طول ۴۷۸ کیلومتر با پیشرفت زیرسازی ۸۲ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه به میزان ۶۷ درصد در دست انجام است. در این پروژه که ۶۸ درصد آن در تپه ماهور و کوهستان قرار دارد، ۱۸ کیلومتر پل خاص، ۱۷ کیلومتر تونل، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۲.۵ میلیون مترمکعب عملیات بتن ریزی انجام می شود.
این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را فراهم خواهد کرد.
تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است.
به گفته عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت، برنامه ریزی شده است تا این مسیر ریلی در سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد و بهره برداری شود.