نقش راه آهن چابهار زاهدان در طرح توسعه مکران
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان که با هدف توسعه ریلی شرق کشور، بندر چابهار را به شبکه ریلی متصل می کند و در طرح توسعه مکران، تکمیل کریدور شمال-جنوب نقش مهمی دارد، بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان که با هدف توسعه ریلی شرق کشور، بندر چابهار را به شبکه ریلی متصل می کند و در طرح توسعه مکران، تکمیل کریدور شمال-جنوب نقش مهمی دارد، بازدید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۰ دی ماه در ادامه سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از طرح راه آهن چابهار-زاهدان بازدید کرد.
طرح راه آهن چابهار-زاهدان، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی- جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی، طرح احداث راه آهن چابهار-زاهدان با طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان می رسد.
پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۷۵ درصد است و حدفاصل زاهدان-خاش به طول ۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسید.
در حال حاضر عملیات اجرایی در حدفاصل خاش-چابهار به طول ۴۷۸ کیلومتر با پیشرفت زیرسازی ۸۲ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه به میزان ۶۷ درصد در دست انجام است. در این پروژه که ۶۸ درصد آن در تپه ماهور و کوهستان قرار دارد، ۱۸ کیلومتر پل خاص، ۱۷ کیلومتر تونل، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۲.۵ میلیون مترمکعب عملیات بتن ریزی انجام می شود.
این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را فراهم خواهد کرد.
تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است.
به گفته عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت، برنامه ریزی شده است تا این مسیر ریلی در سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد و بهره برداری شود.
از چند سال پیش همه اش می گفتند ، پایان سال آینده این خط تمام می شود. در آخرین قولی که مسئولین وقت از دو سال قبل وجود دارد، قرار بود این راه آهن در پایان سال ۱۴۰۳ تمام شود. الان به ۱۴۰۶ وعده داده شده است. دعا می کنیم که این اتفاق بیفتد و آقای بازوند هم جملات وشیوه سلف خود آقای خادمی را که مصداق*«امروز نقد و فردا نسیه»* را تکرار نکند.