بازدید سایت : ۳۴۳۶۵
عضو شورای شهر در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ اخذ عوارض از بزرگراه ها، مصداق درآمد پایدار شهری است / خدمات، متناسب با میزان دریافت عوارض باشد

◄ اخذ عوارض از بزرگراه ها، مصداق درآمد پایدار شهری است / خدمات، متناسب با میزان دریافت عوارض باشد

تین نیوز | طی یک هفته گذشته کمتر کسی خبر دریافت عوارض از سوی شهرداری را در بزرگراه های تهران نشنیده باشد، شهرداري تهران لايحه‌اي به شوراي شهر ارائه كرده كه در صورت تصويب آن، برخي خيابان‌هاي خاص پايتخت بعد از قيمت‌گذاري، به يكي از محل‌هاي فرعي تامين مالي در بودجه سالانه تهران تبديل خواهند شد.

عضو شورای شهر در این خصوص اظهار داشت: اين لايحه به دنبال تحقيقاتي كه سال گذشته مركز مطالعات شهرداري تهران درباره درآمدهاي پايدار شهرهاي شاخص دنيا انجام داد، تدوين شده است. به همین منظور  مجموعه مديريت شهري تهران در نظر دارد همانند 7 كشور اروپايي، در برخي معابر اصلي و تعدادي از پل ها و تونل هاي تردد خودرو، از مالكان خودروهاي شخصی، عوارض جاده‌ای دريافت كند.

هادی ساعی در گفتگو با تین نیوز ابراز داشت: در این طرح بزرگراه های خارج از تهران مدنظر نبوده و بر اساس اطلاعات بزرگراه صدر و برخی دیگر از بزرگراه های داخل شهر تهران مشمول دریافت عوارض خواهند شد. این درآمد می تواند به عنوان درآمد پایدار شهری، یکی از منابع تامین کننده بودجه شهرداری قلمداد شود. مشروط بر آنکه به نسبت پرداخت عوارض، خدمات به ساکنان تهران ارائه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ عوارض موجب تراکم ترافیک در خیابان های موازی با بزرگراه ها نخواهد شد، تصریح کرد: قطعا دریافت عوارض حجم ترافیک در برخی خیابان های تهران را افزایش می دهد اما از سوی دیگر ابزاری برای استفاده هر چه بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی می شود. این کار تا حد قابل توجهی از حرکت خودروهای شخصی در شهر خواهد کاست.

ساعی تاکید کرد: شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ دنیا حدود 32 تا 46 درصد از هزينه‌هاي احداث زيرساخت‌هاي شهري را از مالكان خودرو به عنوان بهره‌برداران اين قبيل پروژه‌ها، تامين و دريافت مي‌كنند.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در ايران با وجود آنكه دولت سهم قابل توجهي از هزينه احداث بزرگراه و آزادراه‌هاي برون‌شهري را از محل اخذ عوارض تامين و پرداخت مي‌كند اما مسووليت مالي ساخت معابر درون‌شهري، مستقيما با شهرداري‌ است.

وی گفت: شهرداري تهران براي كاستن از وابستگي بودجه پايتخت به عوارض دريافتي از ساخت‌وساز به عنوان ناپايدارترين منبع درآمد شهري، گزينه اخذ «عوارض جاده‌اي» را به عنوان منبع جديد مالي به شورا پيشنهاد كرده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد

    باسلام چرا هرچی که مالکیت شهری ونگاه مدیریتی راازشهروشهروند درومیکند دراین کشور سریع پیگیری میشود آقا ی محترم کجای ماشبیه اناست که ازباکلاس بودن حرف میزنید باوضع عوارض متعدد درحال …مردم وشهروندان هستید وبا بی مسئولیتی درحال جولان شورای شهرمحلی است برای حمایت ازشهروند ودفاع ازمردم نه محلی برای کمک به شهرداری درکدام قبض صادره عوارض نمیگیرد - عوارض نوسازی - عوارض بهسازی - عوارض تعمیر - طرح ترافیک - تراکم وصده مورد دیگر برای فشاربرجامعه شهری وبه تبع فشارشهروندان برهمدیگر این است نگاه شماو…