محور لردگان ایذه ؛ جاده ای پرتردد و پرخطر
محور لردگان - ایذه به دلیل نقش حیاتی آن در ارتباط کریدور جنوب به فلات مرکزی، به عنوان یکی از محورهای پرتردد و مسیرهای راهبردی برای حمل و نقل کشور شناخته می شود اما این مسیر امروز به دلیل نبود برخی زیرساخت به یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز کشور تبدیل شده است.
محور لردگان - ایذه به دلیل نقش حیاتی آن در ارتباط کریدور جنوب به فلات مرکزی، به عنوان یکی از محورهای پرتردد و مسیرهای راهبردی برای حمل و نقل کشور شناخته می شود اما این مسیر امروز به دلیل نبود برخی زیرساخت به یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز کشور تبدیل شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ۲۹ تیر سال ۱۴۰۰ در یک روز تابستانی گرم عملیات اجرایی چهارخطه لردگان - ایذه با حضور معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و بارقه امیدی در دل مردمان این منطقه ایجاد شد.
در آن روز وعده داده شد که این پروژه مهم طی سه سال اجرایی شود اما امروز به گفته مسوولان از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نیست و برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم و حیاتی به همکاری و همراهی دولتمردان دولت چهاردهم نیاز است.
با وجود اهمیت جاده لردگان – ایذه اما این جاده ارتباطی به دلیل عرض کم بودن و ۲ بانده بودن ظرفیت کافی برای حجم بالای تردد خودروها به ویژه خودروهای سنگین ترانزیتی را ندارد و ترافیک سنگین و خطر ناشی از آن موجب شده است این محور ارتباطی به یکی از محورهای پرخطر و به عنوان یک دغدغه برای کاربران جاده ای تبدیل شود.
عواملی مانند پیچ های خطرناک، کمبود علائم و هشدارهای مناسب، در کنار تردد بالای خودروها شرایطی را فراهم کرده است که وقوع تصادف های جاده ای امروز به امری متداول تبدیل شده است و این وضعیت نه تنها ایمنی مسافران و رانندگان را تهدید می کند بلکه هزینه های اقتصادی و انسانی زیادی را نیز به همراه دارد.
در این راستا پروژه چهارخطه کردن لردگان – ایذه به منظور ارتقای ایمنی، کاهش ترافیک و کاهش حوادث جاده ای در دستورکار مسوولان این استان قرار گرفت اما هنوز با گذشت چندین سال این پروژه به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی و مطالبه به حق مردم منطقه به صورت نیمه کاره باقی مانده است و نیاز به نگاه و همت دولتمردان دولت چهاردهم دارد.
گسترش عرض جاده، اصلاح نقاط پرخطر، ایجاد مسیر ارتباطی امن، کاهش خطر، روان سازی در تردد و حمل و نقل و افزایش کیفیت سفر از جمله هدف های تعریف پروژه جاده چهارخطه لردگان – ایذه است.
در این نوشتار سعی شده اظهار نظر مردم و مسوولان در خصوص جاده لردگان – ایذه جمع بندی شود.
جاده لردگان – ایذه جاده ای ترانزیتی اما ناایمن
یکی از شهروندان شهرستان لردگان در خصوص ترافیک بالای جاده چهارخطه لردگان ایذه به خبرنگار ایرنا می گوید: این جاده در زمان حاضر ۲ بانده است و به عنوان یکی از جاده های ترانزیتی کشور به شمار می رود و شمار زیادی از خودروهای سنگین از این جاده تردد می کنند.
طالب حسنی می افزاید: به دلیل حجم بالای ترافیک و کم عرض بودن جاده همیشه در محور لردگان – ایذه براثر برخورد خودروها و یا به دلیل مجاورت روستاها با این جاده و عبور عابران پیاده شاهد تصادف های مرگباری هستیم.
او ادامه می دهد: با وجود تعداد قابل توجه روستاها و مدرسه ها در حاشیه جاده لردگان به ایذه اما در زمان احداث این جاده ۲ بانده فکری برای عبور عابران پیاده نشده است.
حسنی یادآور می شود: به سرانجام رساندن چهارخطه لردگان – ایذه یکی از مهمترین مطالبات مردم و کاربران جاده ای است که می طلبد مسوولان در این خصوص همت بیشتری داشته باشند.
مهرداد دهقانی یکی از رانندگان خودروهای سنگین است که چند ماه پیش در محور لردگان – ایذه با یک خودرو سواری برخورد کرد به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به اینکه بندر امام استان خوزستان به بندر فله بر بار تبدیل شده است و محور لردگان – ایذه به دلیل اینکه به عنوان یکی از راه های ترانزیتی و مهم در اتصال جنوب به فلات مرکزی شناخته می شود این محور امروز به یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی کشور تبدیل شده است.
دهقانی ادامه می دهد: با وجود حجم تردد و اهمیت جاده ارتباطی لردگان – ایذه اما هنوز زیرساخت های لازم برای ترددی ایمن برای کاربران جاده ای در این محور ایجاد نشده است و به همین دلیل به طور معمول رانندگان در این مسیر با نگرانی خاصی تردد می کنند.
او عرض کم، تردد ۲ طرفه، نبود گاردریل در برخی ازنقاط، گردنه های پرپیچ و خطرناک، تصادف های زیاد و همچنین وجود آبادی های زیاد در اطراف این جاده را از مشکلات جاده لردگان – ایذه عنوان می کند و معتقد است: تکمیل چهار خطه جاده لردگان – ایذه از مهمترین مطالبات کاربران جاده ای و مردم این منطقه است.
شوتی هایی که بلای جان جاده ها هستند
هیبت الله حسنی یکی دیگر از شهروندان لردگان است که وقتی با او هم صحبت شدم از دیدن ۲ حادثه تصادف و حضور چهار آمبولانس در جاده برای انتقال مصدومان اظهار ناراحتی می کرد می گوید: حضور خودروهای شوتی در جاده لردگان – ایذه که هر روز موجب بروز حادثه ای در این محور می شوند مردم منطقه به خصوص اهالی روستایی که این جاده از روستای آنها می گذرد را خسته کرده است.
این شهروند معتقد است: جاده لردگان – ایذه به عنوان یکی از جاده های ترانزیتی کشور به شمار می رود به همین دلیل این جاده مربوط به تمام کشور است و بهره برداری از چهار خطه لردگان ایذه نیازمند یک عزم ملی است که انتظار می رود دولتمردان در این خصوص عزمی راسخ داشته باشند چرا که مردم این منطقه از این شرایط بسیار خسته شده اند.
۲۷ درصد از حوادث جاده ای چهارمحال و بختیاری مربوط به جاده لردگان - ایذه
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری می گوید: مسیر جاده لردگان - ایذه یکی از محورهای ترانزیتی مهم در کشور و استان است که تردد خودروهای سنگین، سبک و همچنین خودروهای شوتی در این مسیر بسیار قابل توجه است.
سرهنگ سید غلامعلی نوربخش به خبرنگار ایرنا می گوید: امروز حدود ۲۷ درصد از حوادث جاده ای چهارمحال و بختیاری که بیشتر از نوع جرحی و خسارتی است در این مسیر گزارش شده است.
او همچنین جاده مسیر گوشکی به پل قرح را از دیگر محورهای پرترافیک شهرستان لردگان عنوان می کند و توضیح می دهد: در زمان حاضر ۲۰ درصد تصادف های فوتی، جرحی و خسارتی استان در این مسیر گزارش شده که می طلبد مسوولان در این خصوص به فکر چاره باشند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا محور لردگان – ایذه را به عنوان یکی از محورهای پرتردد این استان معرفی می کند و به دلیل ۲ خطه بودن امروز به یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز استان تبدیل شده است.
امین قوامی با اشاره به اجرای چهارخطه لردگان – ایذه از سوی شرکت توسعه ساخت راه ها با همت ۲ پیمانکار در استان می افزاید: با توجه به بار ترافیکی سنگین مسیر لردگان به ایذه سرعت بخشی در روند احداث چهارخطه در این محور ارتباطی به عنوان یکی از ضرورت های چهارمحال و بختیاری شناخته می شود.
او در خصوص اقداماتی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای ایمن سازی محور ارتباطی لردگان – ایذه انجام می دهد به خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: در زمان حاضر تلاش شده این محور پرتردد استان را با انجام ۶ کیلومتر روکش آسفالت، لکه گیری، اجرای نقوش، دست انداز و همچنین نصب تابلو و علائم ایمن شود.
محور ترانزیتی لردگان – ایذه که از چشم مسوولان استان پنهان ماند
نماینده مردم شهرستان های لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا در خصوص محور لردگان – خوزستان می گوید: این جاده و محور ارتباطی فلات مرکزی ایران را به جنوب کشور متصل و نقش مهمی در کاهش حوادث جاده ای و کاهش تلفات انسانی دارد.
سید روح الله موسوی ادامه می دهد: طی چند سال اخیر این محور ارتباطی مهم مورد توجه چندانی قرار نگرفته است و همین امر موجب شده تا هر روز مردم شاهد بروز حوادث جاده ای دردناکی باشند.
او با بیان اینکه احداث جاده لردگان – ایذه از سوی شرکت استراتوس و قرارگاه خاتم الانبیاء انجام می شود که در زمان حاضر فعالیت شرکت به نحوی متوقف شده است می افزاید: برای سرعت بخشی و به سرانجام رساندن محور ارتباطی لردگان – ایذه نشست های متعددی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است و برای بررسی بیشتر به زودی معاون زیرساخت این وزارتخانه از روند اجرای پروژه جاده لردگان – ایذه بازدید می کند.
موسوی با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت جاده در استان کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری از برخی نگاه ها در استان که راه های اصلی را رها کرده اند و راه های فرعی استان را به عنوان راه های اصلی جلوه می دهند انتقاد می کند و این رویه را به ضرر استان می داند.
به گفته موسوی، محور ارتباط لردگان – ایده با وجود اهمیت آن به عنوان یک محور ترانزیتی و حیاتی طی چند سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است.
او با اشاره به تلاش استاندار چهارمحال و بختیاری و مجمع نمایندگان استان برای به سرانجام رساندن محور ارتباطی لردگان – ایذه می گوید انتظار می رود با وفاق و همگرایی موجود در بین مسوولان استان این پروژه حیاتی به سرانجام برسد و مسیری ایمن برای کاربران جاده ای در استان ایجاد شود.
او محور گوشکی تا پل قرح را نیز از دیگر محورهای ارتباطی مهم شهرستان لردگان عنوان می کند که به دلیل ناایمن و حادثه خیز بودن هر روز شاهد حوادثی تلخ در این مسیر هستیم.
موسوی تاکید می کند: پیگیری های لازم و تذکرهای کتبی و شفاهی برای به سرانجام رسیدن پروژه لردگان – ایذه و همچنین دوبانده شده محور گوشکی به قرح انجام شده و انتظار می رود با تلاش مسوولان استان و همکاری وزارت راه و شهرسازی هرچه زودتر این محورها به سرانجام برسند و مردم از منافع آن برخوردار شوند.
فرماندار شهرستان لردگان به خبرنگار ایرنا می گوید: پروژه بزرگ چهارخطه لردگان به ایذه از میدان شهید ارجمند لردگان آغاز می شود و تا مرز خوزستان به طول ۴۸ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه راه های کشور در دست اجرا است.
منصور کریم زاده ادامه می دهد: ۱۷ کیلومتر از پروژه چهارخطه لردگان به ایذه از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء با ۱۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام و پیمانکار این پروژه در چهار تا پنج محور به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است.
او در خصوص جبهه دوم پروژه چهارخطه لردگان – ایذه توضیح می دهد: جبهه دوم این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر از سوی شرکت استراتوس با پیشرفت ۱۸ درصد در حال اجرا است.
فرماندار لردگان در خصوص مشکلات اساسی پروژه چهارخطه لردگان – ایذه اظهار می دارد: ۹ کیلوتر از این پروژه با مشکلات اجتماعی، مستثنیات مردم در حاشیه جاده و جا به جایی تیرهای برق برخوردار است که حل این مشکلات برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه در دستور کار است.
او با اشاره به اینکه برای چهارخطه لردگان – ایذه ۱۴هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است یادآور می شود: در دور نخست سفر رییس جمهور شهید به چهارمحال و بختیاری سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر و برنامه و بودجه، سه هزار میلیارد ریال از ماده ۵۶ و هشت هزار میلیارد از محل تهاتر نفت برای سرعت بخشی در روند اجرای چهارخطه لردگان به ایذه به تصویب رسید که تاکنون اعتباری از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت به این پروژه تخصیص نیافته است.
او اضافه می کند: با توجه به تخصیص نیافتن این میزان اعتبار مصوب به چهارخطه لردگان – ایذه در زمان حاضر قرارگاه خاتم الانبیاء بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال صورت وضعیت دارد در حالی که تاکنون هزار و ۵۰ میلیارد ریال بیشتر به این قرارگاه پرداخت نشده است و همچنین شرکت استراتوس نیز حدود هزار میلیارد ریال اسناد هزینه دارد که بیشتر تخصیص این شرکت برای تجهیز کارگاه بوده است.
به گفته کریم زاده طی نشست مشترک نمایندگان مجلس و استاندار چهارمحال و بختیاری مقرر شد ۶۰ هزار میلیارد ریال( ۶ همت) برای کل پروژه های استان به صورت اوراق مالی و نقد آزاد شود که بخشی از این اعتبار برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه چهارخطه لردگان به ایذه اختصاص می یابد.
فرماندار لردگان با بیان اینکه قسمتی از چهارخطه لردگان – ایذه از شهرستان های خانمیرزا و فلارد و از پیچ های خطرناک عبور می کند می گوید: با توجه به اینکه این جاده کریدور جنوب را به فلات مرکزی متصل می کند و به عنوان جاده ترانزیتی شناخته می شود اما بیشترین تلفات جاده ای در مسیر جاده لردگان به ایذه به دلیل تعداد زیاد روستاها مربوط به عابران پیاده است.
به گفته کریم زاده، هرچند با گام های مهمی که برای کاهش حوادث جاده ای در مسیر لردگان – ایذه برداشته میزان تصادف ها نسبت به گذشته کاهش یافته است اما همچنان این محور به عنوان یکی از محورهای پرخطر و حادثه ساز چهارمحال و بختیاری شناخته می شود.
فرماندار لردگان یادآور می شود: در صورتی که این جاده احداث شود خودروهایی از که اصفهان، شهرکرد، بروجن و یاسوج می آیند بدون گذر از روستاها و شهر از پل روگذر وارد چهاربانده می شوند.
به گفته کریم زاده، پروژه چهارخطه لردگان – ایذه در زمان حاضر با بحران شدید مالی روبرو است و در صورت تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز به ناچار این مگا پروژه با اشتغال زایی بیش از ۲۰۰ نفر باید تعطیل شود.
او ادامه می دهد: براساس پیگیری های انجام شده از سوی استاندار و مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری، شرکت توسعه ساخت و راه های کشور و اداره کل راه و شهرسازی استان از طریق وزیر راه و شهرسازی قرار بر این شد میزانی از اعتبارات چهار خطه لردگان - ایذه در قالب اوراق اسلامی تامین شود که این اعتبار نیز برای نقد شدن حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش آن کاسته می شود لذا ضرورت دارد با توجه به اهمیت راهبردی(استراتژیک) این پروژه مهم مواصلاتی که ارتباط استان های مرکزی با استان های جنوب غربی را برقرار می کند و ترافیک و تردد سنگین این محور ارتباطی با قید فوریت از منابع اعتباری سفر، ماده ۵۶، تهاتر نفت به صورت نقد تامین اعتبار لازم انجام شود.
کمبود منابع مالی مهمترین مشکل جاده لردگان – ایذه
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مهمترین مشکل جاده لردگان – ایذه کمبود منابع مالی است به خبرنگار ایرنا می گوید: این پروژه در زمان حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مطالبه پیمانکار دارد و برای به سرانجام رساندن آن، تملک اراضی و جابه جایی شبکه برق حداقل پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
خدایار باقری با بیان اینکه پیمانکاران پروژه چهارخطه لردگان – ایذه شامل قرارگاه خاتم الانبیاء و شرکت استراتوس است ادامه می دهد: پیمانکاران این پروژه پیمانکاران قابلی هستند که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز توان اجرای کار را دارند.
او یکی دیگر از مشکلات پروژه لردگان – ایذه را در خصوص جذب اعتبارات ماده ۵۶ عنوان می کند و می گوید: تعریف اولیه اعتبارات ماده ۵۶ برای این چهارخطه در محدوده چهارمحال و بختیاری مناسب نبوده به همین دلیل در جذب اعتبارات از این محل این پروژه با مشکلاتی روبرو است که تلاش می شود با رایزنی های انجام شده این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شود.
او در پاسخ به این سوال که سهم چهارخطه لردگان – ایذه سهمی از اوراق مالی دارد یا خیرتوضیح می دهد: براساس قانون برای استفاده از منابع اوراق مالی پیمانکار باید رضایت داشته باشد و پیمانکاران این پروژه تمایلی به استفاده از این منابع نداشته اند.
باقری یادآور می شود: در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد که از طریق بانک سپه و دفتر مرکزی خود اقدام می کند که توانسته ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کند که رقم ناچیزی بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیشرفت کلی چهار خطه لردگان – ایذه را ۳۵ درصد اعلام می کند و یادآور می شود: در صورت تامین منابع مالی لازم این پروژه طی ۲ سال آینده زیربار ترافیک می رود.
او در خصوص اهمیت محور شهرکرد- بروجن - لردگان - ایذه به سمت اهواز به خبرنگار ایرنا می گوید: این محور جزو کریدورهایی است که مرکز را به جنوب کشور متصل می کند.
باقری می افزاید: مسافران و رانندگان ماشین های سنگین برای رفتن به اهواز به جای اینکه از مسیر خرم آباد و الیگودرز بروند به دلیل مسافت کوتاه تر از سمت جاده لردگان – ایذه تردد می کنند به همین دلیل ترافیک در این محور سنگین است.
او ادامه می دهد: با توجه به ترافیک سنگین در محور شهرکرد- بروجن - لردگان - ایذه و افزایش روز افزون ترافیک در این محورها و همچنین وجود پیچ های خطرناک و نقاط پرحادثه و تبدیل جاده لردگان – ایذه از۲ بانده به چهاربانده ضروری است.
به گفته باقری، با به سرانجام رسیدن پروژه چهارخطه لردگان – ایذه میزان تصادف های رخ به رخ و همچنین خطر سقوط به دره ها کاهش می یابد و همچنین شرایط برای حمل و نقل ایمن و به صرفه در این مسیر فراهم می شود.
کلام آخر
آنچه از این نوشتار برمی آید این است که چهارمحال و بختیاری به واسطه کوهستانی بودن برای تامین زیرساخت به خصوص در بخش جاده نیاز ضروری دارد و برای به سرانجام رساندن طرح های نیمه کاره به خصوص در بخش جاده نیازمند یک عزم ملی از سوی دولت چهاردهم است تا به این صورت مردم این استان هر روز شاهد از بین رفتن عزیزان خود در جاده ها نباشند.