راه آهن شلمچه ـ بصره چشم انتظار برنامه اجرایی وزیر راه
اتصال ریلی ایران به عراق علاوه بر ارتقای ژئوپلیتیک ایران، بستر پویایی تجارت در غرب آسیا را فراهم می کند که نیاز به تمرکز مسئولان به ویژه متولیان وزارت راه و شهرسازی دارد.
اتصال ریلی ایران به عراق علاوه بر ارتقای ژئوپلیتیک ایران، بستر پویایی تجارت در غرب آسیا را فراهم می کند که نیاز به تمرکز مسئولان به ویژه متولیان وزارت راه و شهرسازی دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، راه آهن شلمچه-بصره به عنوان سنگ بنای همکاری های اقتصادی با همسایگان، می تواند به ارتقاء روابط تجاری و غیرتجاری با عراق، دسترسی ریلی به دریای مدیترانه و برقراری ارتباط کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و شمال آفریقا کمک کند.
این پروژه، انتظار ۵۰ ساله دو کشور برای اتصال ریلی را به واقعیت تبدیل می کند و ساخت آن از تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده است.اتصال خط آهن شلمچه-بصره به منظور اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق، به سال های قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد و احداث این خط ریلی انتظار ۵۰ ساله دو کشور است که خوشبختانه با پیگیری مسئولان، احداث این پروژه مهم و برون مرزی از ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده است.
راه آهن شلمچه-بصره بخشی از طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم می سازد. طبق اظهارات یونس الکعبی، مدیرکل راه آهن عراق، انتقال سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات از مسیر این خط ریلی در اهداف اولیه برنامه ریزی شده است.در سال های اخیر حجم تجارت ایران و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است.
براساس آمارهای منتشر شده، صادرات ایران به عراق از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ طی چند موج جهش به ۹.۸ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. لازم به ذکر است که ایران و عراق تجربه ۱۴ میلیارد دلار تجارت با یکدیگر را دارند. هدف تجارت 30 میلیارد یورویی بین دو کشور با تکمیل زیرساختهای موردنیاز از جمله خط ریلی شلمچه-بصره، به ثمر خواهد نشست.
کاهش بار ترافیکی جاده ها (هر قطار معادل ۶۰ تا اتوبوس است)، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات جاده ای، امکان جابه جایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن کالا و پویایی تجارت در منطقه و فرامنطقه، از جمله آثار راهبردی راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره خواهند بود.
سرمایه مورد نیاز کل این پروژه ۱۷۰ میلیون دلار برآورد شده است. تعهد ۵ میلیون دلاری ایران برای رفع موانع و هزینه ۲۱۵ میلیارد دینار عراق در کنار سایر تعهدات طرف عراقی به مانند تأمین و آزادسازی اراضی به تفاهم طرفین رسیده است.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در دیدار ابتدای ماه جاری با جبار علوی لحیس، مدیرعامل راه آهن عراق، به اقدامات خوب در این پروژه طی 2 ماه گذشته اشاره کرد و بر تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه-بصره تاکید کرد.
از طرفی، مدیرعامل راه آهن عراق از تاکید نخست وزیر عراق بر لزوم اتمام این پروژه طی ۳ سال آینده، خبر داد و خواستار ادامه جلسات مشترک تا حصول نتیجه برای رفع موانع اجرایی در این پروژه مهم ریلی منطقه ای شد.
مهدی محمدی، کارشناس ترانزیت، عنوان کرد با این که تفاهم احداث خط ریلی شلمچه-بصره از اوایل دهه ۹۰ شمسی صورت گرفته و با روند پرفراز و نشیب در سال های پس از آن روبه رو بوده، اکنون انتظار می رود فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه وشهرسازی، برنامه اجرایی منظم تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره را ارائه دهد.
وی ادامه داد: متولیان این امر باید با برنامه ریزی در چارچوب سیاست همسایگی، با تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی از طریق در اولویت قرار دادن طرح های پیشران مانند راه آهن شلمچه-بصره، طلسم احداث این خط ریلی را بشکنند.