بازدید سایت : ۶۸۲۳۲

صدای سوتی که شنیدنش برای چهارمحال و بختیاری حیاتی است

زمانی که صدای این سوت در چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار شنیدن شود یعنی اینکه یکی از مهمترین طرح های استان به سرانجام رسیده است و راه برای توسعه زیرساخت های دیگر نیز باز شده است.

صدای سوتی که شنیدنش برای چهارمحال و بختیاری حیاتی است
تین نیوز |

 زمانی که صدای این سوت در چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار شنیدن شود یعنی اینکه یکی از مهمترین طرح های استان به سرانجام رسیده است و راه برای توسعه زیرساخت های دیگر نیز باز شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عملیات مطالعه و اجرای پروژه راه آهن مبارکه - سفید دشت - شهرکرد در ابتدای دهه ۹۰ آغاز شد اما به دلیل کمبود منابع مالی امروز پس از بیش از یک دهه به عنوان یکی از پروژه های نیمه کاره چهارمحال و بختیاری شناخته می شود و به دولت چهاردهم به ارث رسیده است؛ به همین دلیل با توجه به اهمیت اتصال استان ها به شبکه ریلی مردم منتظرند ببینند رویای شیرین شنیدن صدای سوت قطار در این استان کی محقق می شود؟

راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد یکی از پروژه های مهم عمرانی و زیرساختی در چهارمحال و بختیاری است که با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری کشور و روان سازی در حمل و نقل کالا و مسافر تعریف و در حال اجرا است؛ این طرح عمرانی علاوه بر مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار این منطقه ایفا کند.

اتصال چهارمحال و بختیاری به راه آهن مطالبه جدی مردم استان

برخی از مردم چهارمحال و بختیاری براین باور هستند که اتصال به خط ریلی کشور موجب خروج استان از بن بست اتصالی می شود و با به سرانجام رسیدن این پروژه، استان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می گیرد.

آنان می گویند: چهارمحال و بختیاری از معدود استان های کشور به شمار می رود که از خط ریلی محروم است و با وجود وعده های مکرر مسوولان در دولت های مختلف اما هنوز این پروژه با حرکتی لاک پشتی پیش می رود و انتظار است مسوولان با عزمی جدی برای به سرانجام رساندن این طرح عمرانی اقدام کنند.

داریوش ایزدفر با اشاره به وضعیت کمتر توسعه یافته جاده های ارتباطی چهارمحال و بختیاری گفت: با اتصال استان به خط ریلی امکان شرایط سفری ایمن برای مردم به وجود می آید و لازم نیست برای استفاده از قطار به استان های همجوار سفر کنند.

امان الله بیگ زاده یکی دیگر از شهروندان شهرکردی گفت: امروز کم رونق بودن صنعت و اقتصاد در چهارمحال و بختیاری و تمایل نداشتن سرمایه گذاران برای حضور در این استان نشات گرفته از نبود زیرساخت های مناسب از جمله خط ریلی است که می طلبد با سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه نیمه کاره مشکل همیشگی و مهم اقتصادی استان برطرف می شود.

اتصال به خط ریلی امروز به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری است که انتظار می رود دولتمردان دولت چهاردهم این خواسته به حق مردم را به سرانجام برسانند.

به گفته برخی از کارشناسان، با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی دسترسی استان به بازارهای داخلی برای فروش محصولات کشاورزی و صنعتی فراهم می شود، کاهش هزینه های حمل و نقل، هزینه های تولید و توزیع کالا، کاهش آلودگی های زیست محیطی، تقویت گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی را به دنبال دارد.

با وجود برخی چالش ها به خصوص در بخش تامین منابع مالی اما پروژه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد در بخش زیرسازی امروز با ۷۸.۵۴ درصد و پیشرفت کلی پروژه نیز ۵۰ درصد در حال اجرا است به نحوی که زیرساخت های اولیه این پروژه از جمله خطوط ریلی و ایستگاه ها، در حال تکمیل است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری می گوید: طول خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۹۲ کیلومتر است که در قالب چهار قطعه طول این خط ریلی ۹۲ کیلومتر است که در قالب چهار قطعه احداث و از شهرکرد آغاز شد و تا ایستگاه حسن آباد اصفهان ادامه دارد.

خدایار باقری اضافه کرد: راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۱۱ دهانه پل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۱۵ دستگاه تونل دارد.

او اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای اجرای خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۴۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است اما این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و برای تکمیل آن ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی در استان عنوان کرد.

راه آهن؛ حمل و نقلی پرسود و پربازده

حمل و نقل یکی از عوامل اساسی موثر بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود و در این بین راه آهن و حمل ونقل ریلی به واسطه اینکه موجب ارتباط و پیوند بین شهرها، کشورها و گشایش فرصت های اقتصادی از طریق اتصال به بنادر صادراتی می شود پتانسیل و ظرفیت بالاتری نسبت به سایر شیوه های حمل نقل دارد.

صرفه جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار، کارآیی و امنیت بیشتر نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل از ویژگی ها و مزایای استفاده از خط ریلی است که نباید از آن غافل شد.

کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در چهارمحال و بختیاری گفت: اتصال استان به خط ریلی افزون بر کاهش هزینه حمل و نقل کالا و مسافر نقش مهمی در دسترسی مردم به فرصت های جدید کسب و کار و تجارت دارد.

صباح عباسی با اشاره به اینکه براساس اعلام بانک جهانی میانگین مصرف سوخت در راه آهن برای حمل هزار تن بار حدود هفت لیتر است در حالی که برای جابه جایی همین میزان بار در حمل و نقل جاده ای باید ۳۳ لیتر سوخت مصرف شود افزود: راه آهن نقش کارآمدی درجابه جایی مواد خام، محصولات کشاورزی، صنعتی و ماشین آلات دارد و با کاهش هزینه های حمل و نقل نقش مهمی در بهبود دسترسی به بازار ایفا می کند و منجر به رشد اقتصادی می شود.

او افزود: اتصال ایران به راه آهن ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، بنادرشمالی، چابهار و بندر امام خمینی (ره) موجب شده تا زیرساخت اتصال کشور به بازارهای بین المللی و بازارهای هدف صادراتی فراهم شود.

این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میانگین صادرات ریلی در هفت سال گذشته بیش از یک میلیون تن اعلام شده است گفت: تقویت صادرات محصولات از طریق خط ریلی در کشور و همچنین هدف گذاری رشد ۱۰ درصدی حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم نشان می دهد برای دستیابی به توسعه پایدار ، اتصال به راه آهن ضروری است.

راه آهن؛ حمل و نقلی سبز

با توجه به مشکلات زیست محیطی از جمله گرم شدن کره زمین، تخریب محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای؛ امروز حمل و نقل سبز به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارها برای حفظ محیط زیست ارائه می شود و استفاده از قطار یکی از مهم ترین گزینه هایی به شمار می رود که همواره مورد توجه کارشناسان قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت:راه آهن در یک پروسه ۱۰ ساله می تواند میزان آلودگی های زیست محیطی را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد به همین دلیل نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی دارد و برای حفظ محیط زیست مناسب تر و به عنوان حمل و نقل سبز شناخته می شود.

به اعتقاد عباسی، امروز استفاده از ناوگان ریلی به دلیل توانایی آن در حجم بیشتر جابه جایی بار و مسافر، بار زیادی از روی دوش حمل و نقل جاده ای برمی دارد و به این ترتیب علاوه بر کاهش تراکم جاده ها و کاهش حوادث و مخاطرات جاده ای به دلیل مصرف سوخت کمتر، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.

حمل و نقل ریلی؛ گامی برای تقویت گردشگری

حمل و نقل یکی از زیرساخت های مهم در صنعت گردشگری به شمار می رود و استفاده از روش های مختلف آن اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی نقش متفاوتی در جذب و توسعه این صنعت مهم دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، راه آهن و حمل ونقل ریلی به دلیل ایمن بودن و همچنین عبور از مناطق دیدنی و بکر طبیعی، امروزه به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روش های حمل و نقل در توسعه و جذب گردشگر در دنیا شناخته می شود.

عباسی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری اتصال این استان به خط ریلی موجب افزایش سفرهای تفریحی و گردشگری و همچنین زمینه ورود هرچه بیشتر گردشگران را به استان فراهم می کند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی با ورود هر چه بیشتر گردشگران به منطقه و رونق گردشگری،کسب و کارهای محلی در استان رونق می گیرد و همین امر به توسعه اقتصاد محلی و استان کمک می کند.

رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری با بهره برداری از راه آهن

در چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بالقوه و بالفعل مختلفی وجود دارد که در صورت به سرانجام رسیدن پروژه نیمه کاره راه آهن فرایند توسعه در استان شتاب می گیرد.

به گفته این استاد دانشگاه، چهارمحال و بختیاری از شهرک های صنعتی متعدد با تولیدات متنوع و قابل توجهی برخوردار است که در صورت اتصال استان به خط ریلی، شرایط ارسال این تولیدات به بازارهای هدف، روان تر و سریع تر می شود.

عباسی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری گفت: امروز نبود زیرساخت ریل در این استان موجب شده تا محصولات تولیدی باغی و زراعی به موقع به بازارهای هدف نرسد و به دلیل از بین رفتن زودهنگام تولیدات باغی و زراعی با قیمت کمتری به فروش می رسد یا به ضایعات تبدیل می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود کارخانه های متعدد آب معدنی به دلیل وجود چشمه های فراوان آب در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یکی از مشکلات این کارخانه ها هزینه بالای حمل و نقل است که در صورت ایجاد زیرساخت ریلی، و کاهش هزینه حمل و نقل، شرایط صدور آب معدنی استان علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای هدف آن سوی مرزهای داخلی فراهم و این محصول از مزیت رقابتی برخوردار می شود.

عباسی چهارمحال و بختیاری را قطب فولاد کشور معرفی کرد و افزود: کاهش هزینه حمل و نقل موجب می شود محصولات صنایع فولادی و پتروشیمی استان رقابتی تر و توان صادراتی آنها دوچندان شود.

او به آمار ۱۶۵ میلیون دلاری صادرات چهارمحال و بختیاری در ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورت اتصال استان به خط راه آهن، میزان صادرات استان به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.

عباسی ادامه داد: هرچند پروژه راه آهن از جمله پروژه های هزینه بر و گران به شمار می رود اما با بهره برداری از این زیرساخت، بسیاری از هزینه ها دیگر در روند تولید و جابه جایی مواد اولیه و محصول نهایی کاهش یافته و مسیر توسعه استان سرعت می گیرد به همین دلیل است که می طلبد مسوولان استان با تعامل و قدرت چانه زنی بیشتر و با جدیت روند اجرای این پروژه عمرانی را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر پیگیری کنند.

او اضافه کرد: محروم بودن استان از زیرساخت ریلی موجب شده تا امروز هزینه جابه جایی کالاهای تولیدی و همچنین تامین مواد اولیه برخی از صنایع افزایش یابد و همین امر قدرت رقابت پذیری محصولات تولیدی را در استان کاهش می دهد.

به گفته این کارشناس اقتصادی هر چند ممکن است برخی از صاحبان سرمایه تمایل به سرمایه گذاری در استان داشته باشند اما به دلیل نبود این زیرساخت و گرانی حمل و نقل به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار ، ممکن است انگیزه آنها برای سرمایه گذاری در استان کاهش یابد.

او تاکید کرد: محروم بودن استان از دسترسی به زیرساخت ریل موجب شده تا بسیاری از منافعی که می توان به راحتی از طریق بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع عاید استان شود از دست برود و همچنان، هزینه های گزافی در اثر نبود این زیرساخت به استان تحمیل و موجب مشکلاتی از جمله مهاجرت و خروج نیروی کار و حتی خروج سرمایه شود.

توسعه راه ها؛ مهمترین نیاز استان های کم برخوردار

نایب رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری می گوید : امروز برخورداری از راه مناسب به عنوان یکی از راه های توسعه و پیشرفت اقتصادی استان ها به شمار می رود در حالی که استان امروز به عنوان یکی از استان های کم برخوردار کشور در حوزه راه ها شناخته می شود.

امین مالکی افزود: امروز چهارمحال و بختیاری نه تنها از خط ریلی محروم است بلکه در بخش جاده ای نیز به دلیل برخوردار نبودن از راه مناسب به عنوان یکی از استان های کم برخودار کشور شناخته می شود و همین امر موجب عقب افتادگی استان در بخش اقتصادی، زیرساختی، صنعتی و کشاورزی شده است.

او با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد افزود: اتصال استان به خط ریلی عاملی مهم برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این استان است.

مالکی تاکید کرد: پروژه هایی که سال های زیادی از آن می گذرد و به موقع به بهره برداری نرسد از آن حالت اثر بخشی خارج می شود به همین دلیل به سرانجام رسیدن این پروژه ریلی امروز به عنوان یکی از مطالبات فعالان اقتصادی به شمار می رود.

رییس اتاق بازرگانی چهارمحال وبختیاری صحبت خود در باب اهمیت اتصال استان به خطی ریلی را با یک درخواست از مسوولان آغاز کرد؛ مسوولان این پروژه ریلی را به سرانجام برسانند تا مردم از پیامدها و رونق اقتصادی این پروژه مهم عمرانی بهره مند شوند.

شهرام زارع با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو محدود استان هایی است که هنوز به خط ریلی متصل نشده است افزود: برخوردار نبودن استان از خط ریلی موجب شده تا قیمت مواد اولیه و حمل و نقل افزایش یابد.

او با اشاره به وجود ۲ بارانداز در شهرک صنعتی سفید دشت ادامه داد: با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی می توانیم مواد اولیه این شهرک صنعتی که گندله فولاد است با قیمت ارزان تری از کرمان تامین کرد و ارزش افزوده خوبی برای فولاد سفید دشت و همچنین سایر صنایع فعال در استان از جمله ورق خودرو به دنبال داشته باشد.

به گفته زارع، همچنین با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی هزینه حمل و نقل که امروز به طور میانگین برای جابه جایی ۲۵ تن بار باید حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال هزینه بار پرداخت شود به میزان یک دهم کاهش داده می شود و همچنین امکان صادرات محصولات تولیدی در استان نیز فراهم تر می شود.

او اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی یکی از باراندازهای خوب چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که در حال توسعه است و با توجه به معافیت مالیاتی که مشمول این مناطق می شود، اتصال به راه آهن فرصت مناسبی برای حمل و نقل است که باید از آن استفاده کرد.

این فعال اقتصادی در چهارمحال و بختیاری از استاندار خواست تا با پیگیری لازم پروژه خط راه آهن مبارکه- سفید دشت – شهرکرد را به سرانجام برساند و به این صورت رونق کسب و کار در استان فراهم شود.

اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی مورد وفاق مسوولان استان

نماینده مردم شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی می گوید: در تمام جوامع توسعه یافته پس از ارتقای شاخص نیروی انسانی؛ ارتقای شاخص های توسعه در بخش زیرساخت های مواصلاتی شامل فرودگاه، راه آهن و جاده های ارتباطی شهری و روستایی از مهمترین ابزارهای توسعه یافتگی است.

احمد راستینه هفشجانی درخصوص راه آهن اصفهان – شهرکرد گفت: این پروژه ریلی یکی از طرح های مهمی است که موجب اتصال این استان به شبکه ریلی کشور می شود و به عنوان یکی از مولفه ها و زیرساخت های توسعه مورد وفاق و تمرکز همه مسوولان چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: با به سرانجام رسیدن طرح راه آهن اصفهان – شهرکرد افزون براینکه فشار از روی جاده های ارتباطی استان برداشته می شود سرمایه گذاری در مناطق اقتصادی، منطقه سفید دشت و سایر بخش های چهارمحال و بختیاری را توجیه پذیر و تقویت می کند.

به گفته راستینه، در این ارتباط مسوولان استان نشست های مستمری با وزیر راه و شهرسازی و همچنین معاونان رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص به سرانجام رسیدن راه آهن اصفهان – شهرکرد برگزار شده و تلاش شده مصوبه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه عمرانی تحقق بخشد.

وی با تاکید براینکه روند اجرای پروژه راه آهن اصفهان - شهرکرد یادآور شد: برای سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه مهم عمرانی در استان سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اوراق مالی برای این پروژه جذب شده است و انتظار می رود ایستگاه و زیرساخت این پروژه طی سال مالی ۱۴۰۳ تکمیل و ریل گذاری آن نیز طی سال های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نهایی شود.

اختصاص چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال به پروژه راه آهن

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی زیرسازی خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را معادل ۷۸.۵۴درصد و پیشرفت کلی پروژه را ۵۰ درصد اعلام کرد.

خدایار باقری یادآور شد: برای ریل گذاری این پروژه ریلی شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی با شرکت ژنرال مکانیک قرارداد منعقد کرده است.

او سهم راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از قانون بودجه را سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با هماهنگی های انجام شده چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات قانون بودجه ۱۴۰۳ ( اوراق مالی) برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد تخصیص یافته و تلاش می شود از همین محل اعتبارات دیگری نیز به این پروژه تزریق شود.

او با بیان اینکه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد دارای پنج کیلومتر تونل و پنج کیلومتر پل است اضافه کرد: در صورت تکمیل خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از مسیر فرادنبه، لردگان و اهواز این خط ریلی به خط ریلی جنوب کشور متصل می شود.

او هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی عنوان کرد.

باقری اضافه کرد: در زمان حاضر پروژه خط راه آهن مبارکه – سفید دشت و شهرکرد مشکلی در بخش اجرا ندارد و تنها مشکل آن تامین اعتبار لازم است که هرچه زمان اجرای این پروژ طولانی شود به میزان اعتبار مورد نیاز آن برای تکمیل نیز افزوده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در صورت تامین اعتبار لازم به این پروژه ریلی انتظار می رود طی یک سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

سخن آخر

آنچه از این نوشتار برمی آید این است که یکی از راه های توسعه چهارمحال و بختیاری و زمینه سازی برای ورود سرمایه گذاران به استان و همچنین ایجاد رونق کسب و کار اتصال این استان زاگرس نشین به راه آهن است که انتظار می رود با همت دولتمردان دولت چهاردهم این پروژه زیرساختی به سرانجام برسد و با شنیده شدن صوت قطار غبار محرومیت از استان برچیده شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.