بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸
مدیرعامل البرز نیرو در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ کوچ اجباری سرمایه گذاران از صنعت ریلی/ تعرفه ها جوابگو نیست

مدیرعامل شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو با اشاره به اینکه با مشکلات کنونی صنعت حمل و نقل ریلی امکان سرمایه گذاری جدید یا نوسازی ناوگان برای شرکت های ریلی وجود ندارد گفت: متاسفانه سرمایه گذاران قدیمی هم در حال کوچ به سایر صنایع هستند.

کوچ اجباری سرمایه گذاران از صنعت ریلی/ تعرفه ها جوابگو نیست
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو با اشاره به اینکه با مشکلات کنونی صنعت حمل و نقل ریلی امکان سرمایه گذاری جدید یا نوسازی ناوگان برای شرکت های ریلی وجود ندارد، گفت: متاسفانه سرمایه گذاران قدیمی هم در حال کوچ به سایر صنایع هستند.

به گزارش تین نیوز، کاهش سریع ناوگان لوکوموتیو آماده به کار یکی از معضلات جدی حال حاضر صنعت حمل ونقل ریلی کشور به شمار می آید. براساس اعلام انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در سه سال اخیر، علی رغم افزودن 44 دستگاه ناوگان لوکوموتیو نو به شبکه ریلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مدیریت نامناسب متولی دولتی موجب کاهش 58 دستگاهی لوکوموتیو آماده به کار شده است.

بنابر گزارش این انجمن صنفی از دلایل ایجاد این مشکل می توان به تشدید کاهش بهره وری راه آهن، دیرکردهای بعضاً عمدی راه آهن در پرداخت مطالبات مالکان لوکوموتیو و اصرار این شرکت بر حفظ تصدی گری و مالکیت لوکوموتیوهای تحت تملک خود اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو، یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی مالک لوکوموتیو در کشور در رابطه با عمده معضلات شرکت های مالک لوکوموتیو گفت: با توجه به تحریم ها و افزایش نرخ های ارز، متاسفانه ما در تامین نقدینگی خرید قطعات با مشکل رو به رو هستیم و عمده مشکلات مالکان لوکوموتیو مربوط به «نقدینگی» است.

قاسم عبداللهی با اشاره به دیرکردهای راه آهن در پرداخت مطالبات مالکان لوکوموتیو افزود: مالکان لوکوموتیو در صورت پرداخت های به موقع راه آهن قادر به پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری خواهند بود، اگر مطالبات به موقع پرداخت شود شرکت های مالک لوکوموتیو در بخش خصوصی  می توانند با سرمایه گذاری مناسب تعداد لکوموتیوهای خود را افزایش دهند.

به گفته وی متاسفانه مشکلات ساختاری و مزمن این شرکت موجب شده است که راه آهن به جای تصفیه مطالبات شرکت های لکوموتیو از محل پولی که از صاحبان بار دریافت می کند، این پول را صرف هزینه های جاری خود کند. در واقع می توان گفت شرکت راه آهن بخشی از هزینه های جاری خود را از جیب مالکان لکوموتیو پرداخت می کند و مشخص نیست این رویه غلط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو ادامه داد: امید است با توجه به نظر مساعد مدیرعامل راه آهن جدید، شاهد پرداخت های به موقع به مالکان لوکوموتیو باشیم تا مالکان لوکوموتیو نیز بتوانند علاوه بر پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری، همچنین بتوانند با سرمایه گذاری مناسب تعداد لکوموتیوهای خود را افزایش دهند.

تعرفه های موجود جوابگوی نگهداری و تعمیرات ناوگان فعلی نیست

عبداللهی با اعلام اینکه با شرایط فعلی، امکان سرمایه گذاری جدید یا نوسازی ناوگان برای شرکت های ریلی وجود ندارد، تصریح کرد: شرکت های حمل و نقل ریلی به محلی برای پرداخت حقوق دولتی از جمله مالیات، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده و سهامداران این شرکتها به سود سالیانه 5 تا 10 درصد قانع شده اند این در حالی است که حداقل سود بانکی 23 درصد و اوراق خزانه حدود 29 درصد است.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو در پایان خاطرنشان کرد: ادامه داد: بیش از 5 سال است که هیچ شرکتی موفق به اخذ تسهیلات یارانه ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نشده است. با چنین دورنمایی کدام سرمایه گذاری حاضر به ورود و یا ادامه فعالیت در این بخش خواهد بود؟ متاسفانه سرمایه گذاران قدیمی هم در حال کوچ به سایر صنایع هستند. تعرفه های موجود جوابگوی نگهداری و تعمیرات ناوگان فعلی نیست و نوسازی ناوگان عملاً کنار گذاشته می شود.

حال امید شرکت های مالک لوکوموتیو به رویکرد نو راه آهن است؛ در  شرایط کنونی که مدیریت جدید راه آهن مستقر شده امیدها به «مدیریت مناسب» بخش دولتی است تا این معضلات مرتفع و فعالیت شرکت های مالک لوکوموتیو روی ریل رونق بیفتد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.