بازدید سایت : ۱۳۰۲۴۰
در نشست تخصصی انجمن حمل و نقل پاک و پایدار بررسی شد:

◄ تاسیس سازمان برای توسعه مکران اشتباه است/ چرا ریسک شکست توسعه مکران بالاست؟

نشست تخصصی بررسی ریسک های شکست توسعه مکران عصر روز شنبه 22 دی ماه به همت انجمن حمل و نقل پاک و پایدار در فدارسیون لجستیک ایران برگزار شد.

تاسیس سازمان برای توسعه مکران اشتباه است/ چرا ریسک شکست توسعه مکران بالاست؟
تین نیوز |

نشست تخصصی بررسی ریسک های شکست توسعه مکران عصر روز شنبه 22 دی ماه به همت انجمن حمل و نقل پاک و پایدار با سخنرانی دکتر مهرداد تقی زاده و دکتر خسرو سرایی در فدارسیون لجستیک ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز دکتر مهرداد تقی زاده رئیس هیات مدیره انجمن حمل و نقل پاک و پایدار در این نشست بیان کرد: قبل از آغاز عملیات توسعه مکران و هر گونه اقدامی باید دیدگاه های کارشناسی درباره این طرح لحاظ شود در غیر این صورت، تجربیاتی مثل مونوریل قم، که بدون مبنای کارشناسی سرمایه گذاری هنگفتی در آن صورت گرفته و رها کردن آن هم به سادگی ممکن نیست، تکرار می شود.

وی نخستین ریسک شکست توسعه مکران را استفاده از الگوهای مدیریتی غیرعلمی و غیرکارشناسی و مدیران سنتی برای اجرای این طرح برشمرد و بیان کرد: مدیران ما عموما شیوه های علمی و مدرن مدیریتی را نمی دانند و به جنبه ها و وجوه مختلف طرح های توسعه ای اشراف ندارند لذا طرح هایی که برای توسعه تدوین می کنند، کارشناسی شده و جامع و دربرگیرنده وجوه مختلف نیست و در دام اشتباهات تکراری می افتند. لذا با الگوهای رایج مدیریتی و نفراتی که به عنوان مدیران طرح های توسعه ای می شناسیم، راهی جز مسیری که تاکنون رفته ایم، نخواهیم رفت و نتیجه ای جز نتایجی که تاکنون گرفته ایم، نخواهیم گرفت.

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی،  توسعه مبتنی بر خودرو محوری باری و خودرومحوری مسافری را ریسک دیگر شکست توسعه مکران برشمرد و توضیح داد: مکران بدون زیرساخت ها و اتصالات مناسب ریلی محکوم به اتکا به زیرساخت های جاده ای خواهد بود که این امر توسعه غیرمتوازن و پر آسیبی را در این منطقه رقم خواهد زد.

تقی زاده بی توجهی به توسعه پایدار و تخریب محیط زیست، کمبود آب و محدودیت منابع انرژی، مهاجرت نامطلوب و گسترش حاشیه نشینی، بی توجهی به ارتباط توسعه مکران با سایر اسناد توسعه مثل طرح جامع حمل و نقل یا طرح آمایش لجستیک، احداث ساختمان های ناایمن، عدم مشارکت و همکاری مردم منطقه، استفاده نامطلوب از مشاور خارجی، تلقی اشتباه از سرمایه گذاری بخش خصوصی، بی توجهی به شایسته سالاری و ... را از دیگر ریسک های مهم شکست توسعه مکران برشمرد و در مورد هر یک از این ریسک ها توضیحاتی ارائه کرد.

تاسیس سازمان برای توسعه مکران اشتباه است

دکتر خسرو سرایی کارشناس شناخته شده در حوزه حمل و نقل و لجستیک نیز در این نشست با اشاره به این که طبق برنامه هفتم توسعه باید 8 درصد به جمعیت منطقه مکران افزوده شود ولی هنوز نمی دانیم این کار چگونه باید انجام شود، بیان کرد: دستگاه ها و سازمان های مختلف از سال 96 و 97 در حال تولید و تدوین اسناد توسعه برای مکران هستند. ما تا چه زمانی می خواهیم روند تولید اسناد توسعه این منطقه را ادامه دهیم؟ بسیاری از مناطقی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای شرایط مشابه مکران بودند، اسناد توسعه ای خود را بسیار سریع تر از ما تدوین کردند و  وارد فاز اجرایی شدند و ما هنوز در حال تولید سند هستیم!

وی با طرح این پرسش که آیا باید نگاه تشکیلاتی به توسعه مکران داشته باشیم یا این طرح را یک پروژه ببینیم، اظهار کرد: از نظر من توسعه مکران یک کلان پروژه است و نباید برای آن سازمان تاسیس کنیم اما بر اساس آخرین سند توسعه مکران و تصمیمات شورای هماهنگی توسعه دریامحور قرار است ساختاری تحت عنوان سازمان توسعه سواحل مکران تاسیس شود. از همینجا تداخل ماموریت این سازمان با وظایف سایر سازمان ها و ارگان های حاکمیتی از جمله سازمان بنادر آغاز می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.