اصفهانی ها با مترو به شاهین شهر می رسند /قطار شهری یک پروژه حیاتی برای شهر اصفهان است /
استاندار اصفهان گفت: قطار شهری یک پروژه حیاتی برای شهر اصفهان است که با تسهیل حمل و نقل عمومی، موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.
مهدی جمالی نژاد پنجشنبه شب در جلسه شورای سازمان قطار شهری در استانداری اصفهان با تاکید به اینکه پای عهد خود با مردم در راستای توسعه حمل ونقل عمومی هستیم، اظهار کرد: گام های جدیدی در حمل ونقل شهری اصفهان در راستای اتصال اصفهان به شاهین شهر و آغاز پروژه های جدید مترو برداشته شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمالی نژاد بر لزوم تامین منابع مالی برای پروژه های عمرانی مترو تاکید و بیان کرد: پروژه مترو اصفهان باید با سرعت بیشتری تکمیل و به شاهین شهر و بهارستان متصل شود.
استاندار اصفهان به نقش مترو در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش رضایت عمومی اشاره و آن را یکی از اولویت های مدیریت شهری عنوان کرد.
وی خطاب به مدیران شهری گفت: برای تکمیل مترو اصفهان و اتصال خط شمال به جنوب به سمت واگذاری و خصوصی سازی ها (مولد سازی) و تامین منابع مالی و تولید ثروت از خود داشته های شهری بروید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در حاشیه این جلسه گفت: بخشی از تامین مالی قطار شهری اصفهان از طریق مولد سازی و امکانات در درون شهر توسط شهرداری و بر اساس روال تهاتری در اجرای پروژه ها، انجام خواهد شد.
علیرضا قاری قرآن، اظهار داشت: موضوع تامین منابع قطار شهری یکی از نکات مهم در این نشست بود که مصوبات لازم در این زمینه اخذ شد.
وی ادامه داد: مقرر شد که بخشی از املاک شهرداری در اختیار مجموعه سازمان قطار شهری قرار گیرد تا بتواند پروژه های خود را تکمیل و به نتیجه برساند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه قطار شهری در حمل و نقل شهری نقش ویژه ای دارد، افزود: مصوباتی در این نشست در ۲ بخش جاری و درآمدها و بودجه سازمان و سیاست گذاری برای سازمان برنامه ریزی شد که یکی از موارد مهم آن توسعه خط یک مترو در محدوده اصفهان تا شاهین شهر بود.
وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان مصمم شد خط یک مترو اصفهان را از آخرین ایستگاه در شهرک قدس تا مرز مشترک بین شاهین شهر ادامه دهد.
قاری قرآن بیان کرد: این نوید را به مردم اصفهان می دهیم که مترو شهر اصفهان از یک سو به شاهین شهر و از سوی دیگر به بهارستان وصل خواهد شد تا بخشی از نیازهای حمل و نقلی سه شهر اصفهان، بهارستان و شاهین شهر تامین شود.
وی افزود: در بخش خط ۲ نیز مصوباتی داده شد که بتوان در بهره برداری از فاز نخست خط ۲ در بخش شمال از دپوی زینبیه تا ایستگاه شاهد تسریع شود.
به گزارش ایرنا، خط ۲ قطار شهری از بخش شمال شرق و منطقه ۱۴ (ایستگاه دارک) اصفهان آغاز می شود و با عبور از خیابان های زینبیه، لاله و هاتف، میدان امام علی (ع)، خیابان نشاط و فلسطین به ایستگاه دروازه دولت می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع خواهد داشت.
احداث هر کیلومتر از این خط حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
خط یک قطار شهری اصفهان از شمال این کلانشهر آغاز می شود و پس از طی مسیر ۲۰.۷ کیلومتری به پایانه مسافربری صُفه می رسد.
نخستین مرحله خط یک قطار شهری اصفهان سال ۹۴ افتتاح و مراحل پایانی و تکمیلی آن در سال ۹۸ به بهره برداری رسید.